PARTNER PORTALU
  • BGK

Polacy gotowi na e-administrację, urzędy mniej? To się zmienia

  • aw    20 listopada 2019 - 14:11
Polacy gotowi na e-administrację, urzędy mniej? To się zmienia
Grupa e-petentów bardzo dynamicznie rośnie (fot. pixabay)

Najbardziej pożądanym sposobem załatwiania spraw urzędowych przez Polaków jest internet. W praktyce ciągle najczęściej konieczna jest wizyta w urzędzie, ale grupa e-petentów dynamicznie rośnie. Pod względem wykorzystania internetu do komunikacji z urzędami podziały ze względu na wiek, płeć czy miejsce zamieszkania tracą na znaczeniu - takie wnioski można wysnuć z tegorocznej edycji badania Autopay Research “Jak załatwiamy sprawy urzędowe”.




  • Rejestracja samochodu, opłacenie lokalnych podatków, wniosek o wydanie dowodu osobistego - większość z nas najchętniej zrobiłaby to zdalnie, przez internet.
  • Jednak wciąż większość Polaków swoje sprawy załatwia zwykle odwiedzając urzędy.
  • Ograniczeniem jest dostępność internetowych usług po stronie urzędów.

 

56 proc. respondentów i respondentek badania Autopay Research “Jak załatwiamy sprawy urzędowe” odpowiedziało, że wybrałoby internet w załatwianiu urzędowych spraw. Jednocześnie jednak prawie czterech na dziesięciu badanych (39 proc.) wybrałoby wizytę w urzędzie. Na telefon, jako na preferowany sposób załatwiania spraw urzędowych, wskazało jedynie 5 proc. ankietowanych.

Czytaj też: Chcesz dodzwonić się do urzędu? W kilku miastach może być ciężko 

źródło: Raport źródło: Raport

Preferencje te nie różnią się specjalnie ze względu na płeć badanych, ich miejsce zamieszkania czy wiek. Wybór internetu jako najbardziej pożądanego kanału komunikacji z urzędem oscyluje wokół 56 proc. wskazań wśród kobiet i mężczyzn, mieszkańców wsi, małych i dużych miast, osób do 45. roku życia i osób starszych. Różnice w odpowiedziach nie przekraczają 4 punktów procentowych.

Deklaracje a rzeczywistość

Chociaż gotowość Polaków i Polek do korzystania z internetu w komunikacji z administracją jest wysoka, w rzeczywistości swoje sprawy załatwiamy zwykle odwiedzając urzędy. Robi tak ciągle 60 proc. petentów i petentek - wynika z cytowanego badania.

Nieco ponad jedna trzecia mężczyzn (34 proc.) korzystała z internetu (kiedy było to możliwe). Wśród kobiet odsetek ten był jeszcze niższy (29 proc.). Za to kobiety częściej niż mężczyźni korzystały z telefonu - 11 proc. wskazań, w porównaniu do 6 proc. w przypadku mężczyzn.

Co ciekawe, grupa e-petentów bardzo dynamicznie rośnie. Jeszcze rok temu była o połowę mniejsza - w ubiegłym roku 16 proc. Polaków i Polek załatwiało sprawy urzędowe przez internet. Dwa lata temu robiło tak zaledwie 12 proc. badanych.

źródło: Raport źródło: Raport

W odpowiedziach na pytania o rzeczywisty sposób załatwiania spraw urzędowych ujawniają się pewne różnice ze względu na demografię respondentów, w szczególności ze względu na miejsce zamieszkania. Im większe miasto, tym częściej korzystamy z internetu - zadeklarowało tak 40 proc. respondentów w porównaniu do 30 proc. w małych miastach i 27 proc. na wsiach.

Polacy gotowi, urzędy mniej? To się zmienia





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • a co jeśli jest inaczej?, 2019-11-22 02:20:14

    "Polacy gotowi na e-administrację", "Polacy pokochali płatności bezgotówkowe", "Polacy nie wyobrażają sobie życia bez smartfona", "Polacy dadzą się zaczipować", "Polacy w imię postępu zrzekną się czasu, zdrowia i prywatności na różne bzdety i pierdoły wym...yślane przez technokratów i cyfrowych komunistów rodem z Chin", "Polacy pozwolą się rozleniwiać, ogłupiać i uzależniać w imię wygody i postępu tracąc swój czas, zdrowie oraz prywatność". A teraz tak na poważnie - kiedy te i tym podobne lobbystycznym językiem pisane artykuły się skończą. A co jakby rzeczywistość pisała inne artykuły, zobaczmy: "Polacy pogardzają bezgotówkowymi transakcjami, preferują gotówkę" "Polacy wolą załatwiać większość spraw w urzędach jak to zazwyczaj bywało", "Polacy preferują wygodę - papierowe dokumenty wiodą prym", "Polacy zwalczają fonoholizm - czy renesans czeka zwykłe komórki sieci 2G oraz budki telefoniczne?" "Polacy preferują zostawiać internet gdzie jego miejsce - w domu i w miejscu pracy na kablu/przewodzie", "Polacy nie chcą sieci 5G i internetu rzeczy" "Polacy nie znoszą życia na poklask, pod publikę w social mediach - drastyczny spadek popularności w Polsce FB i INSTA". I już na koniec dodam - Polacy to mądry naród, który potrafi ocenić co dla nich jest przydatne a co nie, docenia szczerość i siłę prostoty. Nikt nie ma prawa zmuszać nas do czegokolwiek i narzucać nam bez pytania nas o zdanie, zgodę, by nas stawiać przed faktem dokonanym - tak do jasnej ciasnej nie będzie na pewno i basta.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.