PARTNER PORTALU

Polacy otwarci na wybory w Internecie

  • D-Link    27 września 2011 - 22:53
Polacy otwarci na wybory w Internecie

W Polsce na uczestnictwo w wyborach za pośrednictwem Internetu zdecydowałoby się 33 proc. uprawnionych do głosowania. Takie wyniki uzyskano w przeprowadzonym w sierpniu tego roku badaniu, którego celem było poznanie zachowań i preferencji wyborczych wśród użytkowników internetu.




Gdyby istniała techniczna możliwość, jedna trzecia Polaków oddałaby swój głos z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, dowodzi tegoroczne, drugie już, badanie D-Link Technology Trend: Wybory w Internecie.

W badaniu przeprowadzonym w 2007 r., w którym zadano te same pytania, liczba osób deklarujących wolę zagłosowania przez Internet wyniosła 32 proc.

Odsetek chcących zagłosować przez Internet był najwyższy wśród osób w przedziale wiekowym 15-24 lata, a więc najbardziej zorientowanych w świecie nowoczesnych technologii i w tej grupie wyniósł 53 procent. Poparcie dla głosowania przez Internet jest najniższe w grupie wiekowej powyżej
60 lat (8 proc.).

- Internet już dawno stał się nieodłączną częścią naszego życia. Za pośrednictwem sieci pracujemy, komunikujemy się, bawimy, robimy zakupy. Wciąż jednak nie możemy w pełni uczestniczyć w życiu politycznym i brać udziału w wyborach. Wyniki przeprowadzonych przez Millward Brown SMG/KRC badań „Wybory parlamentarne, a korzystanie z Internetu” wyraźnie wskazują, że „wirtualna elekcja” cieszy się dużym zainteresowaniem internautów. Gotowość do głosowania online wyraziło 53% ankietowanych internautów. Tymczasem wciąż mamy do czynienia ze stosunkowo niską aktywnością w zakresie wykorzystania w komunikacji z wyborcami narzędzi online, a zwłaszcza dynamicznie rozwijających się serwisów społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter. Widać jednak wyraźny wzrost aktywności w tym zakresie w porównaniu do poprzednich wyborów. Polscy politycy zaczynają korzystać z zachodnich wzorców - można zauważyć coraz odważniejsze kroki w stronę społecznościowego charakteru stron www ugrupowań politycznych oraz nawiązywania otwartej dyskusji z internautami. To doby znak na przyszłość – mówi Marcin Kuśmierz, Dyrektor Zarządzający home.pl, partnera merytorycznego badania.

Co ciekawe, większość badanych uprawnionych do głosownia i korzystających z Internetu nie interesuje się treściami prezentowanymi na stronach lub blogach polityków. W tej grupie, w czasie ostatniego roku zaledwie 8 proc. odwiedziło stronę internetową jakiegoś ugrupowania politycznego. W niedużej grupie, która interesuje się treściami zamieszczanymi na stronach ugrupowań politycznych największą popularnością cieszyły się serwisy PO (57 proc.), PIS (21 proc.), PSL (13 proc.), SLD (12 proc. ) i Ruchu Poparcia Palikota (10 proc.).

- Głosowanie przez Internet w Polsce to nadal niespełnione życzenie jednej trzeciej społeczeństwa. Mimo deklaracji większości partii sprzed kilku lat, żadna z nich nie poczyniła kroków do wypromowania inicjatywy e-głosowania. Uproszczenie procesu głosowania nie tylko zwiększyłoby frekwencję wyborczą, ale także pokazałoby, że Polska jest krajem, który skutecznie potrafi wykorzystywać nowoczesne technologie. Zgodnie z szacunkami Rzecznika Praw Obywatelskich około 2 milionów osób niepełnosprawnych nie bierze udziału w wyborach, nawet jeżeli wyraża taką chęć. Wprowadzone niedawno głosowanie korespondencyjne sprawy nie poprawia. Znacznie prostszym rozwiązaniem byłoby umożliwienie oddania głosu poprzez kliknięcie myszką. Wydaje się więc, że grupa 2 milionów osób to dla polityków wciąż niedostrzegalny, ogromny potencjał wyborczy – mówi Kamil Rusjan, Specjalista ds. Marketingu i Public Relations w D-Link Polska.

Do wyborów zostały niecałe trzy tygodnie. Bazując na wynikach badania, partie polityczne mają do przekonania do swoich programów stosunkowo dużą grupę wyborców, którzy nie podjęli jeszcze decyzji czy wezmą udział w wyborach.  Przy spontanicznym określaniu preferencji wyborczych, wśród osób, które zadeklarowały wzięcie udziału w wyborach parlamentarnych, na PO zagłosowałoby 30 proc. osób, na PIS 20 proc. Okazuje się, że możliwość zagłosowania przez Internet mogłaby wpłynąć na wynik uzyskany przez partie. W grupie chcących głosować przez Internet na PO zagłosowałoby 35 proc., spadek zanotował PiS – na tę partię głosowałoby 14 proc. Badanie, przeprowadzone metodą wywiadu bezpośredniego w domach respondentów przy użyciu komputera (CAPI), zostało zrealizowane przez Millward Brown SMG/KRC w dniach 28 lipca – 1 sierpnia 2011 r. na zamówienie firmy D-Link Polska w ramach D-Link Technology Trend. Partnerami merytorycznymi przedsięwzięcia są Home.pl oraz Stowarzyszenie Polska Młodych. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę





×
KOMENTARZE (2)

  • Jubilat, 2011-09-29 12:35:45

    to przykre, gdy się tak czeka, czeka i nic.... przecież przy dzisiejszych mozliwosciach technicznych to chyba nie problem...
  • Tylko PIS, 2011-09-29 11:24:52

    33% głosujących prze internet to mniej więcej tyle ile wynosi poparcie PO (teoretycznie)! Plus do tego dwudniowe wybory..... Tyle szans na fałszerstwa wyborcze nie miał nawet Janukowycz na Ukrainie, gdzie sztuka fałszerstw wyborczych stoi na niedoścignionym poziomie! Wicie, rozumicie towarzysze dlac...zego PO chce wyborów przez internet....? No to wiecie już na kogo trzeba głosować, żeby wasze głosy nie wpadły do skrzynki e-mail PO, jeśli chcieliście zagłosować na PIS albo inną partię! Wiecie też co by się stało z waszymi głosami w noc rozdzielającą dwa wyborcze dni w przypadku dwudniowego głosowania!!! UWAŻAJ OBYWATELU - "chyży rój na cichej lipie" (to tzw. "gra półsłówek") jest niezwykle przebiegły i podstępny! Pilnuj swojego głosu i nie oddawaj go rudemu lisowi!!! Nie leń się! Idź i osobiście sprawdź do jakiej skrzynki wpada TWÓJ głos!!!  rozwiń


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!