PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Polecony z urzędu nie tylko do skrzynki, ale też elektronicznie

  • PAP    4 lutego 2020 - 17:40
Polecony z urzędu nie tylko do skrzynki, ale też elektronicznie
By korzystać z możliwości elektronicznego otrzymywania i wysyłania korespondencji do urzędu, trzeba to zadeklarować online (fot.shutterstock)

Od 2021 r. osoby, które wyrażą takie życzenie, będą mogły odbierać korespondencję poleconą z urzędów bez konieczności chodzenia na pocztę. Rada Ministrów dziś to potwierdziła - podał resort cyfryzacji.




Przypomniano, że projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych (e-doręczeniach) rząd przyjął już pod koniec września zeszłego roku, jednak koniec kadencji spowodował, że formalnie musiał on być jeszcze raz potwierdzony przez obecną Radę Ministrów.

Resort wskazał, że zgodnie z przyjętym przez RM projektem, osoby, które chcą kontaktować się z urzędami przez internet będą mogły skorzystać z możliwości otrzymywania i wysyłania korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności wizyty na poczcie.

"Dla wielu to na pewno będzie rewolucja. Osobom, które będą chciały korzystać z tradycyjnej, papierowej korespondencji, pozostawiamy oczywiście taką możliwość" - powiedział cytowany w komunikacie minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Według zatwierdzonego we wtorek projektu ustawy - elektroniczne doręczenie zyska taką samą moc jak pismo wysłane przesyłką poleconą. Sam obieg korespondencji będzie się odbywał za pośrednictwem operatora wyznaczonego, jakim do 2025 r. jest Poczta Polska.

Resort wytłumaczył, że by korzystać z możliwości elektronicznego otrzymywania i wysyłania korespondencji do urzędu, trzeba to zadeklarować online. "Po takiej deklaracji nasz e-mail trafi do tzw. bazy adresów elektronicznych, a my dostaniemy specjalny elektroniczny adres (skrzynkę e-doręczeniową), który będzie nam służył do wymiany elektronicznej korespondencji z urzędami. W praktyce będzie to działać podobnie jak skrzynka mailowa tyle, że oficjalnie uznana i odpowiednio zabezpieczona" - dodano.

W komunikacie wyjaśniono, że ci, którzy korespondencję urzędową chcą odbierać tak jak dotąd, a więc w formie papierowej, wciąż mogą to robić.

"Dla nich nic się nie zmieni. Jeśli ktoś nie zadeklaruje chęci korzystania z e-doręczeń, korespondencję będzie dostawał jak dotąd - dostarczoną przez listonosza, w kopercie" - wytłumaczył Zagórski.

Resort podkreślił, że usługa doręczenia elektronicznego będzie nie tylko dobrowolna, ale i darmowa i będzie ona równoważna prawnie z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. "Będzie to prosty i wygodny sposób komunikowania się obywateli z urzędami. Oszczędność czasu i lepsze tempo załatwianie spraw - to główne cele tego projektu" - oceniono.

Dodano, że według potwierdzonych we wtorek przez RM założeń - ustawa ma zacząć obowiązywać od 1 października 2020 r., z pewnymi wyjątkami, w tym dotyczącymi korespondencji sądowej, które wejdą w życie później.

Jak wskazało wcześniej we wtorek Centrum Informacyjne Rządu, celem ustawy jest umożliwienie podmiotom publicznym jak najszerszego świadczenia usług elektronicznych wewnątrz administracji oraz wprowadzenie rozwiązań zapewniających obywatelowi czy też przedsiębiorcy załatwienie danej sprawy urzędowej na odległość - bez konieczności wychodzenia z domu czy miejsca pracy.

"Korespondencja - co do zasady - będzie nadawana i odbierana przez podmiot publiczny w postaci elektronicznej, co oznacza, że taki podmiot będzie musiał posiadać adres do doręczeń elektronicznych" - napisano.

Zgodnie z projektem, na potrzeby realizacji doręczenia elektronicznego zostanie stworzony nowy rejestr publiczny, tzw. baza adresów elektronicznych. Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do tej bazy - zobowiązuje podmiot publiczny do doręczania pism na ten adres.

Proponowane przepisy ustawy o elektronizacji doręczeń oraz zmianie innych ustaw mają stworzyć ramy prawne do opracowania i wdrożenia przez Ministerstwo Cyfryzacji: standardu usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz narzędzi umożliwiających obywatelom, przedsiębiorcom oraz podmiotom sektora publicznego skuteczne doręczenia dokumentów w postaci elektronicznej i w postaci przesyłki hybrydowej - przeznaczonej dla tych, którzy z cyfryzacji nie chcą, lub nie mogą skorzystać.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.