PARTNER PORTALU
  • BGK

Polskie urzędy coraz bardziej online

  • AKC    16 grudnia 2019 - 12:40
Polskie urzędy coraz bardziej online
Urzędy poszerzają katalog e-usług, ale wciąż wiele spraw trzeba załatwiać osobiście (fot. Shutterstock, Inc.)

Zgodnie z Agendą Cyfrową, która jest jednym z siedmiu filarów, opracowanej przez Komisję Europejską Strategii Europa 2020, powszechny dostęp do dóbr cyfrowych stanowi priorytet w celu wsparcia rozwoju gospodarczego i społecznego państwa oraz zminimalizowania zjawiska wykluczenia cyfrowego. Nowoczesne technologie coraz śmielej wkraczają do jednostek administracji publicznej, ale brak wielu usług powoduje, że wizyty w petentów w urzędach wciąż są koniecznością. GUS sprawdził, jak wykorzystują je urzędy.




  • Szerokopasmowe połączenie jednostek ze światową siecią komputerową jest podstawowym warunkiem istnienia sprawnej e-administracji. 
  • Obecnie coraz bardziej powszechnym sposobem dostępu do sieci jest łączenie się z internetem za pomocą technologii mobilnych.
  • Bez względu na technologię, ciągłe usprawnianie działania e-usług jest konieczne i nieuniknione. 

W dobie upowszechniania technologii cyfrowych jednostki administracji publicznej czynią starania, by jak najwięcej spraw urzędowych można było załatwić online. Jak wynika z badań Głównego Urzędu Statystycznego, w 2018 r. usługi przez internet udostępniało użytkownikom 96,6 proc. jednostek. W administracji państwowej odsetek ten wyniósł 89,3 proc. i w skali roku zwiększył się o 1,9 p. proc., w administracji samorządowej - 96,9 proc. (wzrost o 10,5 p. proc.). Tak jak przed rokiem, usługi elektroniczne oferowały wszystkie urzędy marszałkowskie.

Największy odsetek podmiotów administracji publicznej oferujących e-usługi, na poziomie interakcji dwukierunkowej, dotyczył spraw obywatelskich. W 2018 r. usługę w tym zakresie oferowało 30,9 proc. jednostek. W obszarze tym e-usługi oferowały głównie jednostki administracji samorządowej, (30,7 proc.), natomiast w administracji państwowej najczęściej dotyczyły one spraw związanych z turystyką (50,0 proc.).

W 2018 r. ponad trzy czwarte jednostek oferujących e-usługi wskazało, iż zastosowanie internetu w procesie świadczenia usług przyczyniło się do skrócenia czasu ich realizacji.

Czytaj też: Marek Zagórski: dzięki resortowi cyfryzacji udało się przyspieszyć m.in. rozwój e-usług

Niemal dwie trzecie z nich uznała jako zaletę wzrost liczby usług świadczonych elektronicznie, a także wzrost satysfakcji interesantów zaobserwowany przez pracowników. Obniżenie kosztów oraz uproszczenie procedur obsługi zauważyła ponad połowa urzędów.

Elektroniczna skrzynka w e-administracji

W 2018 r. w procesie realizacji usług elektronicznych 96,5 proc. jednostek administracji publicznej wykorzystywało elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na platformie ePUAP. W trzech województwach, tj. kujawsko-pomorskim, świętokrzyskim i podlaskim wszystkie jednostki stosowały właśnie to rozwiązanie informatyczne.

Wykorzystanie elektronicznej skrzynki podawczej powszechniej stosowane było w administracji samorządowej niż państwowej, przy czym ten typ usługi elektronicznej oferowały wszystkie urzędy marszałkowskie.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • bez przymusu, 2019-12-18 21:29:07

    "Zgodnie z Agendą Cyfrową, która jest jednym z siedmiu filarów, opracowanej przez Komisję Europejską Strategii Europa 2020, powszechny dostęp do dóbr cyfrowych stanowi priorytet w celu wsparcia rozwoju gospodarczego i społecznego państwa oraz zminimalizowania zjawiska wykluczenia cyfrowego.&quo...t; - No i jak chcą to na ten filar mogą obciąć nieco dofinansowywanie w nowej perspektywie budżetowej 2021-2027, nikomu nic się nie stanie, zdecydowanie większy pożytek byłby aby część środków z tego programu przeznaczyć na drogi, place, infrastrukturę - bo i tak w wielu polskich miastach mnóstwo jest do zrobienia jeszcze. Cyfryzacja nie rozwija ani gospodarczo ani społecznie - poza tym i tak wklepane dane do systemów trzeba wydrukować i tak, bo papier to dokument i fizyczny nośnik, bez niego się nie obejdzie, a społecznie nie rozwija tym bardziej, bo robi jedynie z ludzi niewolników m.in ostatnimi laty popularnych smartfonów, a z kolei wykluczenie cyfrowe nie jest niczym złym - wiele ludzi wciąż radzi sobie dobrze bez smartfona a internet zostawia w domu czy też miejscu pracy i cieszą się wolnością, że jeszcze żyją bez tych udziwnień i fanaberii. "Bez względu na technologię, ciągłe usprawnianie działania e-usług jest konieczne i nieuniknione." - Pod warunkiem, że nie zamierza się usuwać poprzednich dobrych i sprawdzonych rozwiązań, prawo opcji ma być zachowane - chce coś załatwić fizycznie lub mieć dokumenty papierowe -mój wybór, jestem zaś zinformatyzowany to sobie online załatwię, ot co.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.