PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Przyszłością europejskich metropolii musi stać się „smart city”

  • Michał Wroński    22 maja 2018 - 06:00
Przyszłością europejskich metropolii musi stać się „smart city”
Inteligentne miasto powinno ułatwiać rozwiązywanie problemów mieszkańców. (fot. pixabay.com)

Transport publiczny, zarządzanie kryzysowe bądź usługi cyfrowe wdrażane dla ułatwienia kontaktu mieszkańca z administracją, szkołą czy przedszkolem – te sfery życia w mieście czekają niebawem duże zmiany. Zmiany te będą efektem wdrożenia nowych technologii. Czy jednak same technologie sprawią, że miasta zyskają prawo do określenia się mianem smart cities?




  • Problemami we wdrażaniu nowych technologii są administracyjne procedury i sam postęp technologiczny. To sprawia, że nowinki szybko się starzeją.
  • Technologia nie może być jednak celem samym w sobie, jej celem powinna być poprawa życia mieszkańców.
  • Nowe trendy i technologie mają przed sobą przyszłość m.in. w sektorze zarządzania ruchem miejskim. Problemów w tej sferze całkowicie nie rozwiąże carsharing i carpooling. Dlatego dobrze zorganizowany musi być transport publiczny.

Mówienie o konieczności wykorzystania nowoczesnych technologii w zarządzaniu miastem trąci już dziś banałem. To po prostu oczywista oczywistość. To się już dzieje, choć sami mieszkańcy nie zawsze nawet mają tego świadomość. Jak zauważa Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, część z tych rozwiązań jest już „zaszyta” w zwykłych usługach publicznych, czego przykładem może być chociażby elektroniczny odczyt wodomierzy, stosowany powszechnie przez przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne. Pytanie dzisiaj więc nie brzmi „czy”, ale w jakich sektorach i jakie konkretnie technologie mogą okazać się najbardziej przydatne? A także jak uniknąć problemów związanych z ich wdrażaniem. Tych zaś nie brakuje.

Inteligentne miasto ułatwia rozwiązywanie problemów

– Dziś coś jest nowoczesne, ale jutro już inny system może być znacznie bardziej nowoczesny. Problemem jest zatem umiejętność szybkiego wprowadzenia nowoczesnych rozwiązań, by one służyły rozwojowi miasta – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic, wskazując na przykład Śląskiej Karty Usług Publicznych, rozwiązania łączącego w sobie funkcję biletu w komunikacji miejskiej i elektronicznej portmonetki umożliwiającej dokonywanie płatności za usługi publiczne.

– Kiedy wybierano ŚKUP, było to najnowocześniejsze narzędzie do realizacji konkretnych usług. Dziś moglibyśmy to zastąpić aplikacją w smartfonie – ocenił prezydent Katowic.

Czytaj: Po roku działania ŚKUP 229 tys. wydanych kart

Kto ma być czynnikiem inicjującym zastosowanie nowych technologii w zarządzaniu miastami? Lokalne władze czy może biznes? Prezydent Katowic jest zdania, że inspirować powinien raczej biznes.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.