PARTNER PORTALU
  • BGK

Seniorzy z Gliwic poznali zasady bezpieczeństwa w sieci

  • PAP/JS    16 listopada 2019 - 13:36
Seniorzy z Gliwic poznali zasady bezpieczeństwa w sieci
Jeden z zaprezentowanych w trakcie sobotniego wykładu przykładów dotyczył np. wyłudzenia danych dostępowych do konta bankowego (fot. pixabay.com)

Wyłudzenie danych osobowych, instalacja złośliwego oprogramowania czy niechciane płatne subskrypcje sms narażają użytkowników internetu na straty liczone w milionach złotych - wskazują eksperci, którzy w sobotę w Gliwicach zapoznawali seniorów z zasadami bezpieczeństwa w sieci.




  • Eksperci FP przygotowali specjalny katalog dobrych praktyk, których stosowanie ma zapewnić użytkownikom bezpieczeństwo w internecie.
  • Naczelną zasadą jest, by nigdy nie udostępnić swoich danych osobowych - w szczególności dowodu osobistego i numeru konta.
  • Nie należy też klikać w linki (przesłane np. mailem), także te kierujące do znanych użytkownikowi serwisów.

Specjaliści oceniają, że ofiarami dużej części nadużyć w internecie padają osoby powyżej 45 lat - stąd potrzeba, by właśnie one dobrze poznały sposoby radzenia sobie z zagrożeniami w sieci.

Według australijskiego serwisu scamwatch.gov.au, ponad połowa wpływających do niego zgłoszeń o oszustwach polegających na wzbudzeniu zaufania, a następnie wykorzystanie tego faktu do wyłudzenia pieniędzy lub innych składników majątku, pochodzi od osób powyżej 45 lat. Właśnie w tej grupie wiekowej zanotowano 63 proc. strat z tego tytułu.

"Dane odnoszą się do rynku australijskiego, jednak można traktować je jako odniesienie do skali zjawiska w innych krajach, także w Polsce. Choć brak dokładnych statystyk na ten temat, niewątpliwie jest to poważne zagrożenie. Powszechność nowych technologii sprawia, że jesteśmy w znacznym stopniu narażeni na różnego rodzaju oszustwa i przestępstwa, będące niestety nieodłącznym elementem cyfrowego świata. Poczynając od męczącego, choć niegroźnego spamu, aż do poważnych przestępstw, które mogą nas narazić na bardzo poważne konsekwencje" - wskazał Dominik Samociuk, odpowiedzialny w FP za bezpieczeństwo informacji.

Zdarza się, że nawet osoby obyte technologicznie dają się nabrać oszustom. "To uzmysławia, jakie zagrożenie czyha na osoby mniej obeznane" - dodał Samociuk. Jego zdaniem najlepszą metodą edukacji w tej dziedzinie jest omawianie prawdziwych scenariuszy działania przestępców. Chodzi o to, by uczestnicy szkolenia dowiedzieli się, na czym polegał dany atak, jakie błędy popełnił dotknięty nim użytkownik, oraz jak powinien się przed tym chronić.

Jeden z zaprezentowanych w trakcie sobotniego wykładu przykładów dotyczył np. wyłudzenia danych dostępowych do konta bankowego. Poszkodowana osoba otrzymała mail udający wiadomość od znanego jej (zaufanego) serwisu bankowego. Wiadomość zawierała informację "zmieniamy się dla Ciebie", prośbę o zalogowanie oraz link przekierowujący do strony logowania.

Internauta zapoznał się z treścią wiadomości opisującą nową funkcjonalność serwisu. Potwierdzenie chęci korzystania z konta z nowymi funkcjami wymagało logowania się do rzekomego - jak się okazało - banku. Ofiara przestępstwa kliknęła w podany link, wcześniej podświadomie sprawdzając adres i uznając, że symbol kłódki w pasku adresu strony gwarantuje bezpieczeństwo. Po wprowadzeniu swoich danych logowania na ekranie pojawiła się informacja o błędzie; użytkownik nie był nawet świadomy, że właśnie ujawnił wrażliwe informacje przestępcom.

Eksperci FP przygotowali specjalny katalog dobrych praktyk, których stosowanie ma zapewnić użytkownikom bezpieczeństwo w internecie. Naczelną zasadą jest, by nigdy nie udostępnić swoich danych osobowych - w szczególności dowodu osobistego i numeru konta. Nie należy też klikać w linki (przesłane np. mailem), także te kierujące do znanych użytkownikowi serwisów. "Aby je odwiedzić, używaj zapamiętanych przez przeglądarkę sprawdzonych wcześniej adresów" - radzą specjaliści.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.