PARTNER PORTALU
  • BGK

Smart city to koszt ale i przychód. Miasta muszą podwoić to, co osiągnęły przez tysiące lat

  • Michał Nowak    3 czerwca 2016 - 06:59
Smart city to koszt ale i przychód. Miasta muszą podwoić to, co osiągnęły przez tysiące lat
Świat ulega postępującej digitalizacji. Już teraz komunikują się ze sobą miliony urządzeń przyłączonych do sieci. Wraz z rozwojem technologii, do 2050 roku dwukrotnie zwiększy się liczba ludności (fot. flickr)

• Współczesne miasta nie mogą i nie powinny uciekać przed nowoczesną technologią. Od niej jest uzależniony ich dalszy rozwój.
• Rozwiązania technologiczne są dużym obciążeniem dla budżetów miejskich? Nie, jeśli mądrze rozplanujemy ich implementację.
• Dobrze zastosowana technologia potrafi w dłuższej perspektywie zarabiać na siebie oraz… jest niewidoczna dla mieszkańców.




Z każdym dniem postępuje coraz większa digitalizacja naszego życia codziennego. Samorządy stają więc przed nowymi wyzwaniami – tworzenia nowoczesnych miast, opartych o nowoczesną technologię. – Inteligentne miasto to pojęcie, które stało się ostatnio bardzo modne. Ale miasta w rzeczywistości pełnią taką samą rolę od tysięcy lat i ta rola się nie zmieniła – zaznacza Jacek Łukaszewski, prezes zarządu Schneider Electric Polska. – Ludzie szukają w miastach miejsca do mieszkania, pracy czy rozrywki i tak jest od lat. Natomiast miasta inteligentne to te, które korzystają z najnowszych technologii aby świadczyć te usługi – podkreśla.

Inteligentny transport nie dzieje się od razu

Często poruszanym wątkiem w kontekście smart cities jest inteligentny system zarządzania ruchem. Jak zauważa Ewa Wolniewicz-Warska z firmy Kapsch Telematic Services, wiele miast Europy z sukcesami usprawniło komunikację przy pomocy nowych technologii, ale w Polsce sprawa jest bardziej problematyczna. – Wylano dziecko z kąpielą wprowadzając od 1 stycznia 2016 roku zakaz używania przez straż miejską jakichkolwiek urządzeń elektronicznie wykrywających nadużycia – mówi Wolniewicz-Warska. – W Londynie korzysta się z automatycznej kontroli rozmaitych naruszeń – zakazu ruchu, wjazdu, skrętu. To instrumenty, które znacznie poprawiają zarządzanie ruchem i bezpieczeństwo. Polska nie ma możliwości korzystania z takich udogodnień. Trzeba zatrudnić strażnika i dopiero osoba może skontrolować takie naruszenie, więc całkowicie eliminuje się automatyzację – dodaje.

O kontrowersyjnym aspekcie pewnych rozwiązań technologicznych przypomina natomiast Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku. – Samorządowcy w niektórych częściach kraju byli zbyt pazerni, szczególnie na północy Polski. Nie brakowało miejsc, gdzie mandat można było dostać za prędkość 50 km/h, a fotoradary były poukrywane nawet w koszach na śmieci. Z technologii trzeba umieć właściwie korzystać – mówi Truskolaski.

Wolniewicz-Warska zwraca też uwagę, że w smart cities szczególnie ważne jest promowanie transportu zbiorowego, ale nie można też zapomnieć o transporcie indywidualnym. Jak mówi, Polska przoduje w liczbie samochodów przypadających na jednego mieszkańca. Dlatego ograniczenie ruchu pojazdów osobowych to duże wyzwanie dla współczesnych miast, które trzeba przeprowadzić w mądry sposób, a nowoczesne technologie mogą być w tym pomocne.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • glaertes1, 2016-06-03 10:30:12

    w.potega@neostrada.pL - Jeżeli z ludźmi się nie rozmawia, nie informuje ich o tym lub tamtym, tylko jak w bolszewii autorytarnie zmusza do akceptacji często nieodpowiedzialnych "drogich" decyzji władz (jak aquaparki, para igrzyska, ESK) to ci wycofują się i traktują miasto i władze jako a...gresora i wroga publicznego!  rozwiń
  • glaertes1, 2016-06-03 10:26:06

    W Polsce się nie da! Za dużo złodziejstwa i prywaty! Upolitycznienie zarządów miast powoduje finansową eksploatację mieszkańców i ich pauperyzację! Polityka metropolii zmierza do autorytarnych urzędniczych decyzji, które nie są konsultowane z mieszkańcami, co powoduje, iż ci nie biorą udziału w życ...iu miast! A to przenosi się na uczestnictwo w kulturze i działaniach prospołecznych!  rozwiń
  • w.potega@neostrada.pl, 2016-06-03 09:47:47

    Są dwie kwestie warte moim zdaniem zauważenia: 1) polskie miasta nigdy nie miały i nadal nie mają wystarczającej samodzielności, a przeciwnie z PR-u rządzących wynika, że nas w sejmie uszczęśliwią, 2) mieszkańców polskich miast w ogóle nie interesuje rachunek ekonomiczny konkretnych miejskich rozstr...zygnięć; nie czuje się mieszkaniec partycypantem efektywności miejskich inwestycji; miasto w sensie rachunku ekonomicznego jest dla jego mieszkańców abstrakcją. Można oczywiście ustalić przyczyny tego złego stanu miejskiej świadomości.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.