PARTNER PORTALU
  • BGK

Sprawdź w telefonie, gdzie właśnie jest autobus

  • PAP    23 kwietnia 2013 - 18:42
Sprawdź w telefonie, gdzie właśnie jest autobus

Wystarczy specjalna aplikacja w telefonie komórkowym kierowcy, by dyspozytor komunikacji na bieżąco wiedział, gdzie jest dany autobus i o ile jest opóźniony. Niebawem dzięki podobnej aplikacji pasażerowie dowiedzą się, kiedy autobus będzie na przystanku.




Opracowany przez informatyków wywodzących się z Politechniki Śląskiej system po raz pierwszy zaprezentowano podczas rozpoczętych we wtorek w Sosnowcu 5. Targów Transportu Publicznego Silesia Komunikacja 2013. Swoją ofertę prezentują na nich m.in. producenci autobusów, przewoźnicy oraz dostawcy usług dla komunikacji publicznej.

Stworzony dzięki unijnemu wsparciu system informacji pasażerskiej kiedyprzyjedzie.pl jest obecnie testowany w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Jaworznie (Śląskie). Dostarcza on dyspozytorom wiedzy o bieżącym ruchu autobusów, a w internecie (na stronie testowej, niedostępnej na razie dla wszystkich internautów) pokazuje, za ile minut dany autobus będzie na konkretnym przystanku.

Czytaj też: Bilet autobusowy kupią przez komórkę

"Telefon komórkowy kierowcy autobusu działa jak lokalizator, wysyłając na serwer informację o tym, gdzie aktualnie jest autobus. Ta informacja jest korelowana z rozkładem jazdy, dzięki czemu wiadomo, kiedy faktycznie autobus pojawi się na przystanku" - wyjaśnił współtwórca systemu Przemysław Sowa.

Prognozując czas przyjazdu autobusu na przystanek system bierze też pod uwagę aktualną sytuację drogową i ewentualne utrudnienia w ruchu. Natomiast statystyczna obróbka wszystkich danych może służyć do doskonalenia rozkładów jazdy, poprzez wyznaczenie optymalnych czasów przejazdu między przystankami.

Systemy umożliwiające lokalizowanie autobusów i przewidywanie ich faktycznego czasu dojazdu na dany przystanek działają w wielu miastach, ale są bardzo kosztowne. W autobusach montuje się specjalne sterowniki, które mogą kosztować nawet ok. 2,5 tys. zł. Potrzebne jest specjalne oprogramowanie i tablice świetlne na przystankach, które wyświetlają informacje dla pasażerów. System oparty na telefonii komórkowej i internecie jest znacznie tańszy.

"Wystarczy wyposażenie kierowców w telefony komórkowe - niekoniecznie smartfony - oraz konto przewoźnika na serwerze i udostępnienie przez niego rozkładów jazdy" - powiedział inny współtwórca systemu Jacek Michalski.

Aplikacja adresowana jest do wszystkich firm, których działalność opiera się na rozkładach jazdy - głównie do komunikacji publicznej, ale także np. dla innych przewoźników czy firm kurierskich, które działają zgodnie z ustalonym rozkładem.

Obecnie pomysłodawcy aplikacji pracują nad wersją adresowaną do pasażerów - ma być gotowa za miesiąc. Chodzi o to, by oczekujący na przystanku pasażer mógł dowiedzieć się, za ile minut przyjedzie dany autobus. W telefonie z dostępem do internetu otrzyma on bieżącą informację o tym, czy autobus jedzie zgodnie z rozkładem i jak ewentualne opóźnienie przełoży się na czas dojazdu do poszczególnych przystanków.

Dla pasażerów system ma być bezpłatny - opłaty abonamentowe mają natomiast wnosić przewoźnicy lub organizatorzy komunikacji, w zależności od liczby telefonów komórkowych kierowców, działających w systemie. Twórcy pomysłu przekonują, że korzystanie z niego jest wielokrotnie tańsze niż w przypadku stosowanych obecnie systemów komunikacji pasażerskiej.

Firma, która opracowała system, ma siedzibę we Wrocławiu. Wart 320 tys. zł projekt otrzymał wsparcie z unijnego programu "Innowacyjna gospodarka", który sfinansował 70 proc. kosztów przedsięwzięcia.

Trwające w Sosnowcu 5. Targi Transportu Publicznego Silesia Komunikacja 2013 poświęcone są głównie pasażerskiemu transportowi drogowemu i szynowemu. Wystawcy pokazują m.in. najnowszy model hybrydowego autobusu MAN, a także alternatywny napęd autobusu Mercedes Benz. Po trzy swoje aktualne modele autobusów pokazują producenci: belgijsko-holenderski VDL i czeski SOR. Przewoźnik PKM Sosnowiec przywiózł nowoczesny holownik.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.