PARTNER PORTALU
  • BGK

Strona internetowa Związku Miast Polskich będzie musiała być bardziej dostępna dla niepełnosprawnych

  • PAP/JS    2 kwietnia 2019 - 17:29
Strona internetowa Związku Miast Polskich będzie musiała być bardziej dostępna dla niepełnosprawnych
W trakcie prac nad ustawą Senat zaproponował rozszerzenie obowiązku dostosowania stron internetowych przez związki podmiotów publicznych (fot. pixabay.com)

Poprawkę Senatu zwiększającą obowiązki związków podmiotów publicznych, np. Związku Miast Polskich, dotyczące dostosowania stron internetowych i aplikacji mobilnych do potrzeb osób niepełnosprawnych - zaakceptowała sejmowa komisja.




  • W trakcie prac nad ustawą niektóre organizacje pozarządowe podnosiły, że stawia ona nadmierne wymagania organizacjom pozarządowym, które nie mają środków na realizację zaleceń.
  • W efekcie Ministerstwo Cyfryzacji zaproponowało wyłączenie dla małych i lokalnych organizacji, jeśli wdrożenie nowych standardów wiązałoby się dla nich z nadmiernymi kosztami.
  • Ustawa stanowi implementację prawa unijnego, które nakazuje zwiększenie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych w oparciu o wspólne wymogi dostępności dla osób z ograniczeniami funkcjonalnymi.

Chodzi o przygotowaną przez resort cyfryzacji ustawę o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Wprowadza ona nowe obowiązki co do standardu stron internetowych, które mają stać się dostępne także dla osób niepełnosprawnych. Obowiązki te mają dotyczyć nie tylko administracji rządowej, ale także samorządów oraz niektórych organizacji pozarządowych.

W trakcie prac nad ustawą Senat zaproponował rozszerzenie obowiązku dostosowania stron internetowych przez związki podmiotów publicznych. Według uzasadnienia, ma to na celu "zapewnienie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych dla jak najszerszej grupy użytkowników, zarówno obywateli z niepełnosprawnościami, jak i pracowników instytucji publicznych, wśród których coraz większą grupę stanowią osoby niepełnosprawne".

Jak zwracał uwagę podczas posiedzenia sejmowej komisji cyfryzacji, innowacyjności i nowoczesnych technologii jej przewodniczący Paweł Pudłowski (N), poprawką tą wracano do wersji przepisów zaproponowanej wcześniej przez resort cyfryzacji. "Wcześniej zmierzaliśmy do tego, żeby wykluczyć część podmiotów. Tutaj wracamy poprawką senacką do oryginału. Nie dotyczy to jak rozumiem tych podmiotów - fundacji, stowarzyszeń - które z powodów finansowych nie mogą po prostu (dostosować stron - red.) i to udokumentują. Dotyczy to głównie Związku Miast Polskich" - mówił Pudłowski. Poprawka popierana przez resort cyfryzacji zyskała także poparcie komisji.

W sumie Senat zaproponował do ustawy siedem poprawek, w tym dwie merytoryczne: jedna z nich doprecyzowuje obowiązki resortu cyfryzacji, jeśli chodzi o udostępniania na stronie Biuletynu Informacji Publicznej warunków technicznych publikacji oraz struktury deklaracji dostępności, a druga doprecyzowuje procedury żądania dostępu alternatywnego do strony internetowej. Obie zostały poparte przez MC i posłów w komisji.

W trakcie prac nad ustawą niektóre organizacje pozarządowe podnosiły, że stawia ona nadmierne wymagania organizacjom pozarządowym, które nie mają środków na realizację zaleceń. W efekcie Ministerstwo Cyfryzacji zaproponowało wyłączenie dla małych i lokalnych organizacji, jeśli wdrożenie nowych standardów wiązałoby się dla nich z nadmiernymi kosztami.

Ustawa stanowi implementację prawa unijnego, które nakazuje zwiększenie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych w oparciu o wspólne wymogi dostępności dla osób z ograniczeniami funkcjonalnymi. Takie osoby to m.in. osoby niewidome i słabowidzące, osoby głuche i słabosłyszące czy osoby mające trudności w komunikowaniu się z otoczeniem, ale również osoby starsze.

Do najważniejszych założeń należy wdrożenie tzw. jednolitego standardu dostępności dla wszystkich organów publicznych (w poszerzonym zakresie niż do tej pory); wdrożenie zasady alternatywnego dostępu - zakłada się, że najważniejsza jest informacja niesiona przez publikowany dokument, a nie sam dokument, dlatego dla niedostępnych plików obywatel będzie miał prawo zadzwonić lub wysłać mail i poprosić o jego przeczytanie, wdrożenie zasady priorytetów dostępności - bezwzględnie dostępne muszą być te informacje, które niosą za sobą skutki prawne - urząd powinien je uczynić dostępnymi w pierwszej kolejności.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.