PARTNER PORTALU
  • BGK

System Rejestrów Państwowych: MSW monitoruje stopień przechodzenia urzędów stanu cywilnego na nowy system

  • bad    21 sierpnia 2015 - 14:16
System Rejestrów Państwowych: MSW monitoruje stopień przechodzenia urzędów stanu cywilnego na nowy system
Po 31 sierpnia br. rejestracja aktów stanu cywilnego będzie się odbywała wyłączanie elektronicznie. Fot. UM Będzin

Za 10 dni kończy się okres przejściowy, w którym gminy mogły prowadzić rejestrację stanu cywilnego również w starym systemie papierowym. Niektóre gminy - wykorzystując okres przejściowy - przeszły na system elektroniczny tylko częściowo. Po 31 sierpnia br. rejestracja aktów stanu cywilnego będzie się odbywała wyłączanie elektronicznie.




Ministerstwo Spraw Wewnętrznych na bieżąco monitoruje stopień przechodzenia urzędów stanu cywilnego na nowy system. Z informacji przekazanych przez wojewodów wynika, że nie ma już gmin, które nie podjęły rejestracji w BUSC (Baza Usług Stanu Cywilnego).

Zdecydowana większość urzędów stanu cywilnego w Polsce pracuje w systemie elektronicznym w pełnym zakresie. Jednak niektóre gminy - wykorzystując okres przejściowy - przeszły na system elektroniczny częściowo. Oznacza to, że stosują jeszcze system mieszany np. rejestrację zgonów prowadzą już w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego (BUSC), natomiast poza BUSC (w formie papierowej) dokonują rejestracji np. urodzeń.

W razie potrzeby wsparcie informatyków

Urzędy stanu cywilnego, w których pojawiają się utrudnienia związane z koniecznością ostatecznego przejścia na nowy system, mogą skorzystać z pomocy zespołu złożonego z pracowników m.in. Centralnego Ośrodka Informatyki MSW. Specjalna grupa wspiera i będzie wspierać w terenie gminy, które stosują jeszcze system mieszany. Priorytetem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych jest płynne przejście urzędów stanu cywilnego na nowy sposób rejestracji.

Od 1 marca br. w nowym Systemie Rejestrów Państwowych zarejestrowano: ponad 674 tysiące aktów urodzenia, 341 tysięcy aktów małżeństwa i 213 tysięcy aktów zgonu.

MSW przypomina, że nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego zmieniła formę prowadzenia rejestracji stanu cywilnego. Wszystkie nowe zdarzenia z zakresu stanu cywilnego mają być ewidencjonowane w systemie teleinformatycznym tj. Rejestrze Stanu Cywilnego.

Dzięki zmianom powstała ogólnopolska baza aktów stanu cywilnego, która od 1 marca br. jest sukcesywnie uzupełniana. Dokumenty, które do tej pory miały postać papierową, będą przenoszone do systemu stopniowo, np. przy okazji dokonania zmian w akcie lub żądania wydania odpisu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • realista samorzadowy, 2015-09-03 13:06:53

    `Zwycięstwo odtrąbione ale stan faktyczny jest zgoła odmienny i nie napawa optymizmem. Być może małe USC jakoś sobie radzą z uwagi na skromna ilość rejestracji stanu cywilnego ale w dużych USC pracownicy padają dosłownie na ,,twarz" ze zmęczenia próbując podołać olbrzymiej, idącej w tysiące a ...koniecznej do wykonania, ilości zleceń na migrację akt stanu cywilnego do SRP. To samo tyczy się usuwania niezgodności w bazie PESEL. Pracownicy harują po godzinach i w soboty. Może wreszcie któryś z kompetentnych decydentów MSW zmonitorował by faktyczny problem w dużych Urzędach Stanu Cywilnego i pomógł w rozwiązaniu problem natychmiastowego wzmocnienia kadrowego, bez którego dalsze funkcjonowanie tych USC jest bardzo realnie zagrożone. Natychmiastowe zasilenie kadrowe odnosi się tak do pracowników jak kadry kierowniczej, w której gestii leży zatwierdzanie aktów. Do tego należy uwzględnić bardzo poważne obciążenie kadry ceremoniami zawarcia małżeństwa, odbywającymi się wedle nowych przepisów również poza lokalem USC. Tu należy dodać, że pracownicy USC nie otrzymują z tego tytułu żadnej gratyfikacji z racji wykonywania wspomnianych czynności służbowych w ramach równoważnego czasu pracy. Taka sytuacja zaburza i dezorganizuje pracę w tygodniu z tytułu nieobecności pracowników z racji odbioru przepracowanych godzin jak również urlopów i nie przewidzianych zwolnień lekarskich. De facto z dniem 1 września bardzo poważnie wydłużył się czas obsługi klientów, którzy bardzo zdecydowanie wyrażają swoje niezadowolenie – oczywiście pod adresem urzędników stanu cywilnego. Szanowna administracjo rządowa - obsługa rozbudowanych i coraz bardziej skomplikowanych systemów wymaga nie tylko odpowiedniej ilości i jakości sprzętu komputerowego ale też zapewnienie odpowiedniej do wzrostu zadań ilości pracowników. Ci obecni pracują już resztką sił. Najwyższy czas na realną ocenę i adekwatną do powagi problemu pomoc.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.