PARTNER PORTALU
  • BGK

Technologie telematyczne w zarządzaniu

  • przeglad-its.pl (Ewa Wolniewicz-Warska)    31 stycznia 2013 - 10:26
Technologie telematyczne w zarządzaniu

Do roku 2025 mieszkańcy miast mają stanowić 63% populacji światowej, jak donoszą najnowsze prognozy. W Polsce według informacji GUS z początku 2011 roku w 908 miastach mieszka 60,7% ludności.




Obserwuje się pewną tendencję do zmiany miejsca zamieszkania z miejskiego na podmiejski. Ale czy oznacza to odciążenie miast i zredukowanie ruchu? W miastach nadal zlokalizowana jest ogromna większość miejsc pracy; w miastach działają urzędy, infrastruktura handlowa, placówki oświatowe i kulturalne.

A zatem należy się raczej spodziewać wzrostu nasilenia ruchu w związku z regularnym napływem mieszkańców okolic podmiejskich. Kwestia wprowadzania efektywnych rozwiązań komunikacyjnych jawi się jako jedno z zasadniczych wyzwań stojących przed włodarzami miast w XXI wieku.

Rozwiązania te mają na celu sprzyjać rozwojowi transportu publicznego, ułatwiać administrowanie transportem prywatnym i wspomagać ochronę infrastruktury miejskiej i środowiska.

Wdrożenie inteligentnych miejskich systemów transportowych przynosi wymierne korzyści dla aglomeracji: zwiększa bezpieczeństwo, usprawnia komunikację, przyczynia się do redukcji zanieczyszczeń powietrza oraz do redukcji zniszczeń nawierzchni i chodników, a ponadto przynosi wpływ środków finansowych na inwestycje miejskie.

Inteligentne rozwiązania miejskie znajdują następujące zastosowania:

  • Zarządzanie dostępem do stref: opłaty za wjazd, strefy niskiej emisji spalin, strefy uspokojonego ruchu, ograniczenie dostępu;
  • Zarządzanie parkowaniem: parkingi uliczne, parkingi poza ulicami;
  • Egzekwowanie prawa: przestrzeganie czerwonego światła, pomiar prędkości w danym punkcie, pomiar prędkości na danym fragmencie ulicy, uprawnieniado korzystania z bus-pasów, itp.;
  • Zarządzanie ruchem: wykrywanie wypadków, informacja o czasie przejazdu, optymalizacja sygnalizacji świetlnej, uprzywilejowanie transportu publicznego, itp.

 

W warstwie technologicznej systemy miejskie składają się z systemu rozpoznawania pojazdów (z użyciem jednostek pokładowych, tzw. OBU, lub bez OBU - przy wykorzystaniu automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych), systemu monitoringu ruchu opartego na czujnikach i algorytmach obserwowania sytuacji na ulicach i zachowania kierowców oraz hurtowni danych do masowego przetwarzania informacji i raportowania w czasie rzeczywistym.

Systemy miejskie tego rodzaju działają już z sukcesem w dziesiątkach miast europejskich. Strefy płatnego wjazdu wdrożono w takich metropoliach, jak Londyn, Sztokholm czy Mediolan. Poza wymiernymi wynikami odnośnie spadku ruchu (od 14% do 20%), spadku zanieczyszczenia pyłem zawieszonym (od 7% w Londynie do 19% w Mediolanie), wzrostu przejazdów komunikacją publiczną (35 mln dodatkowych przejazdów w Mediolanie) oraz obniżenia poziomu hałasu, systemy te okazały się niezwykle korzystne z ekonomicznego punktu widzenia.

W Mediolanie i Sztokholmie inwestycja zwróciła się w ciągu około dwóch lat eksploatacji; w centrum Londynu zaś inwestycja wynosząca 231 mln euro zwróciła się w okresie krótszym od jednego roku, gdyż w pierwszym roku wygenerowała przychód w wysokości 272 mln euro. We wszystkich tych miastach przychody w kolejnych latach zasilają skutecznie budżety metropolii.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.