PARTNER PORTALU
  • BGK

Testy systemu powiadamiania ratunkowego

  • GK/cpi.mswia.gov.pl    1 września 2011 - 15:11
Testy systemu powiadamiania ratunkowego

System Informatyczny Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego znalazł się w końcowej fazie produkcyjnej.




Aby sprawdzić, jak zachowuje się on w praktycznym zastosowaniu, po koniec sierpnia w Lublinie odbyło się, zorganizowane przez Centrum Projektów Informatycznych MSWiA spotkanie, którego głównym celem było przetestowanie kolejnej wersji systemu powiadamiania ratunkowego oraz współpracy SI WCPR z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji.

Czytaj też: Kłopoty z numerem alarmowym

W lubelskim pilotażu wzięli udział koordynatorzy Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego ze wszystkich województw, przedstawiciele lubelskiej Straży Pożarnej i Policji, a także przedstawiciele MSWiA oraz Centrum Projektów Informatycznych MSWiA.

– Przyjechaliśmy tu uczyć się z doświadczeń Lubelskich – mówił na konferencji wiceminister MSWiA Piotr Kołodziejczyk. – Po to, żeby było łatwiej wdrażać system w Krakowie, w Warszawie, czy w Poznaniu. Wbrew wielu opiniom, nie jest tak, że w Polsce nie działają numery alarmowe. Pomoc jest na razie jednak świadczona dłużej niż mogłaby być. Znaczne skrócenie tego czasu nastąpi wraz z pełnym wdrożeniem SIPR – wyjaśniał.

– Włączenie całego kraju do jednego systemu przyda się zwłaszcza przy dużych zdarzeniach. Dziś jest z tym problem. Jak już jest duży wypadek czy katastrofa i jest konieczność zadysponowania kilkunastu karetek, czy wozów strażackich, to wykracza to poza możliwość pojedynczego centrum zarządzania – tłumaczył dalej Piotr Kołodziejczyk.

– Teraz nie będzie z tym problemu, bo centra w poszczególnych województwach będą ze sobą połączone. Operator będzie mógł zareagować natychmiast – dodał.

Dyrektor CPI MSWiA Zbigniew Olejniczak uznał, że jest to bardzo złożone przedsięwzięcie. – Dzisiaj widzimy tylko kawałek tej góry lodowej, która jest naprawdę potężna – złożona technicznie, technologicznie i organizacyjnie – podkreślił.

Praktyczne aspekty funkcjonowania systemu przedstawił Michał Kozera z CPI MSWiA – kierownik projektu SIPR.

– Dziś telefony odbierają głównie policjant czy strażak. A chodzi o to, by oni zajęli się swoją pracą, by nieśli nam pomoc. Teraz telefon odbierze operator, czyli osoba cywilna, znająca języki, po testach psychologicznych, która wpisze zdarzenie do systemu. Musi umieć rozmawiać z poszkodowanym, czy świadkiem zdarzenia, by jak najwięcej konkretnych informacji znalazło się w systemie. Dlatego wyposażamy operatorów, którzy są kształceni zarówno od strony teleinformatycznej, jak i pod względem tego, jak rozmawiać z osobą potrzebującą pomocy – tłumaczył.

Michał Kozera opowiedział również, jak wyglądać będzie automatyczna identyfikacja dzwoniącego dzięki tak zwanej Platformie Lokalizacyjno-Informacyjnej Centralnej Bazy Danych (PLI CBD).

– Po odebraniu telefonu operator zobaczy na mapie miejsce, z którego dzwoni osoba potrzebująca pomocy. To miejsce pojawia się niejako z automatu, w momencie wykręcania numeru. Gdy więc zadzwoni np. dziecko z prośbą o pomoc, a nie będzie umiało wskazać miejsca swojego pobytu, system natychmiast wskaże miejsce, z którego wykonywane jest połączenie alarmowe – wyjaśnił.

Efektem zmian, co pokazało lubelskie spotkanie pilotażowe, ma być skrócenie obiegu informacji, pomiędzy przedstawicielami policji, straży pożarnej i ratownictwa medycznego, a co za tym idzie szybsza i skuteczniejsza pomoc poszkodowanym.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.