PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

To były najbardziej cyfrowe wybory w historii

  • Tomasz Klyta    29 maja 2019 - 09:29
To były najbardziej cyfrowe wybory w historii
Już prawie 240 tys. osób korzysta z aplikacji mObywatel (fot. Ministerstwo Cyfryzacji)

Ostatnie wybory do Parlamentu Europejskiego były najbardziej cyfrowym głosowaniem - czytamy w komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji. Stało się tak nie tylko dlatego, że obywatele po raz pierwszy mogli pójść do lokali wyborczych tylko ze smartfonem. Użytkownicy aplikacji mObywatel kartę do głosowania mogli dostać potwierdzając swoją tożsamość właśnie przy pomocy urządzenia mobilnego.




  • Już prawie 240 tys. osób korzysta z aplikacji mObywatel. Podczas wyborów do Parlamentu Europejskiego, mogli oni po raz pierwszy potwierdzać swoją tożsamość za pomocą urządzenia mobilnego.
  • Nie ma dokładnych statystyk dotyczących tego, ile osób skorzystało z takiej możliwości. Ministerstwo Cyfryzacji deklaruje, że była to spora grupa.
  • - Z używaniem aplikacji mObywatel nie było w lokalach wyborczych żadnych problemów. Wręcz przeciwnie, otrzymaliśmy wiele sygnałów, że odbywało się to bez żadnych przeszkód - zapewnia Marek Zagórski, minister cyfryzacji.

Niestety nie ma statystyk, ile dokładnie osób potwierdzało tożsamość w komisjach wyborczych aplikacją mObywatel - komisje nie zbierają takich danych. Jak jednak przekonuje Ministerstwo Cyfryzacji, takich osób było sporo. Z aplikacji mObywatel korzysta już prawie ćwierć miliona osób. Według stanu na 24 maja było to dokładnie 239 tys. 747 osób. W ciągu ostatniego roku liczba użytkowników aplikacji się podwoiła.

- Z używaniem aplikacji mObywatel nie było w lokalach wyborczych żadnych problemów. Wręcz przeciwnie, otrzymaliśmy wiele sygnałów, że odbywało się to bez żadnych przeszkód, a komisje wyborcze były przeszkolone i podchodziły do tego z dużą otwartością. Od września 2018 roku aplikacja ma umocowanie ustawowe i cieszy, że Państwowa Komisja Wyborcza to dostrzegła - mówi Marek Zagórski, minister cyfryzacji.

Na wykorzystaniu podczas wyborów aplikacji mObywatel nie koniec. Nie tylko to zdecydowało o tym, że były to najbardziej cyfrowe z dotychczasowych wyborów.

Czytaj także: E-dowód nie jest dowodem w telefonie. Resort wyjaśnia różnice

Zanim otwarte zostały lokale wyborcze, ogromnym zainteresowaniem cieszyły się też usługi, które pozwalały drogą elektroniczną na dopisanie się do spisu i do rejestru wyborców. Wcześniej zostały one tak zmodyfikowane i ulepszone, by nie powodować żadnych niejasności ani po stronie obywateli, ani urzędników.

Nowa e-usługa "Dopisz się do spisu wyborców” wzbogacona została o prośbę o powiadomienie pocztą elektroniczną o dopisaniu do spisu lub braku możliwości dopisania. Z kolei e-usługa "Wpisz się do rejestru wyborców” wzbogacona została o możliwość dodania załącznika. Dodatkowo na karcie portalu obywatel.gov.pl umieszczono listę przykładowych dokumentów służących do weryfikacji deklaracji, że ktoś na stałe przebywa w jakimś miejscu. Listę tę sporządzono na podstawie informacji przekazanych przez miasta stowarzyszone w Unii Metropolii Polskich.

Przed uruchomieniem e-usług do urzędów miast i gmin został przesłany e-mail informujący o wyborczych usługach cyfrowych. Znalazła się tam prośba o e-mailowy kontakt urzędników z obywatelami, którzy złożyli wnioski o dopisanie do spisu wyborców, zarówno w przypadku dopisania, jak i niedopisania ich do spisu.

Między 6 a 21 maja do urzędów drogą elektroniczna wpłynęły 34 tys. 233 wnioski o dopisanie do spisu oraz 10 tys. 995 wniosków o wpisanie do rejestru wyborców. Razem to ponad 45 tys. wniosków elektronicznych.

Rekordowy pod tym względem był wtorek, 21 maja, czyli ostatni dzień, który dawał gwarancję pozytywnego załatwienia spraw drogą elektroniczną. Tylko jednego dnia wpłynęło wtedy aż 11 tys. 988 wniosków o dopisanie do spisu oraz 3 tys. 238 wniosków o wpisanie do rejestru. W sumie ponad 15,2 tys.

Napływ wniosków był szczegółowo monitorowany. Pracownicy Ministerstwa Cyfryzacji oraz Centralnego Ośrodka Informatyki sukcesywnie kontaktowali się z urzędami, do których wnioski wpływały. Monitorowana była również kolejka wniosków oczekujących na przyjęcie przez urzędy. W kilku przypadkach podjęto działania służące udrożnieniu kanału. Skutecznie skontaktowano się też z pracownikami 1441 urzędów.

- Wszystko to sprawia, że wybory europejskie, które za nami, to najbardziej cyfrowe wybory ze wszystkich dotychczasowych – podsumowuje Marek Zagórski. – Ewidentnie widać, że Polacy coraz chętniej sięgają po udogodnienia, jakie daje cyfryzacja oraz Profil Zaufany - dodaje.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Michał, 2019-05-30 14:30:17

    Super sprawa jeszcze prawo jazdy i będzie komplet. W telefonie też jest porównywarka ubezpieczeń Kupdirect z Google Play w 5 sek oferty różnych towarzystw a polisa w minutę na mailu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.