PARTNER PORTALU
  • BGK

Tour de Pologne: Korzyści kontra wady dla samorządów

  • Tomasz Klyta    1 sierpnia 2018 - 06:00
Tour de Pologne: Korzyści kontra wady dla samorządów
Koszt startu lub mety peletonu TdP to dla danego miasts kilkaset tysięcy złotych (fot. Szymon Gruchalski/LangTeam)

Nawet 6 mln euro - tyle może ostatecznie kosztować organizatorów zbliżający się 75. Tour de Pologne. Spora część tej kwoty pochodzi od miast, które znajdą się na trasie wyścigu. Jedne wymieniają zalety goszczenia najbardziej prestiżowych zawodów kolarskich w Polsce, inne wymieniają jego wady i rezygnują.




  • Każdy z samorządów, który organizuje start lub metę jednego z etapów Tour de Pologne, wpłaca na konto organizatorów kwotę kilkuset tysięcy złotych. Ostateczna suma jest uzgadniania indywidualnie z miastami.
  • "Zrzutka" na sam wyścig to nie jedyny wydatek współorganizatorów. Często to po ich stronie są koszty m.in. zapewnienia ochrony czy wyżywienia wolontariuszy.
  • Zdarzają się miasta, które rezygnują z potencjalnego prestiżu i promocji, a decydują się finansować własne kluby sportowe zamiast międzynarodowej imprezy.

Promocja miasta i regionu w około 50 krajach świata, przeliczana na kwotę nawet 50 mln zł; udział w największej w Polsce imprezie kolarskiej; prestiż wyścigu, który ściąga tysiące fanów - to główne zalety, jakie samorządowcy widzą w organizacji na swoim terenie jednego z etapów Tour de Pologne. Przeciwnicy zauważają przede wszystkim duże koszty organizacji, które częściowo są pokrywane z budżetów miejskich, zamknięte ulice, a na końcu podważają jakość promocji. 75. edycja TdP startuje 5 sierpnia 2018 r. w Krakowie. Trasa wyścigu w tym roku będzie wiodła przez miasta województw małopolskiego i śląskiego.

Wielka zrzutka samorządów na organizację wyścigu

Koszt organizacji tegorocznej edycji TdP może wynieść około 6 mln euro. Spora część tej sumy pochodzi od miast, które w różnym stopniu angażują się finansowo w organizację wyścigu. Z każdą z nich LangTeam, czyli organizator TdP, rozmawia indywidualnie.

- Formalnie w przypadku wieloletniej współpracy warunki finansowe w zależności od miasta albo są ustalane z roku na rok, albo na czas trwania porozumienia na dłuższą współpracę. Każde miasto rządzi się swoimi prawami. Różne kwoty ponoszone przez samorządy mają wpływ również na różne świadczenia promocyjne - adekwatne do poniesionego wkładu finansowego - tłumaczy Justyna Kisiel z LangTeam.

Czytaj także: 72. Tour de Pologne: to wyścig o promocję miast

Przykładami miast, które zdecydowały się na wieloletnią współpracę przy organizacji TdP, są na przykład Katowice i Kraków. Jak mówi Ewa Lipca z katowickiego magistratu, choć miasto nie podpisało umowy z LangTeam, już kilka lat temu radni specjalną uchwałą wyrazili wolę współorganizacji imprezy do roku 2019. Kraków z kolei w tym roku postawił na stałą współpracę z LangTeam, która obowiązuje do 2023 roku.

- W przypadku dużych miast, takich jak Katowice i Kraków, tendencja jest do umów paroletnich, miasta takie widzą, że wyścig oraz imprezy towarzyszące z roku na rok przyciągają coraz większą liczbę kibiców - komentuje Justyna Kisiel.

Katowice tylko na tegoroczną edycję przeznaczyły 600 tys. zł (w latach poprzednich była to kwota opiewająca na 500 tys. zł, a jeszcze w 2011 r. - 366 tys. zł). Organizatorzy zaznaczają jednak, że koszty organizacji imprezy rosną z każdym kolejnym wyścigiem.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.