PARTNER PORTALU
  • BGK

Transmisja z sesji rady nowym obowiązkiem gmin i sprawdzianem dla "dojrzałości cyfrowej" urzędów

  • Tomasz Klyta    3 grudnia 2018 - 06:00
Transmisja z sesji rady nowym obowiązkiem gmin i sprawdzianem dla "dojrzałości cyfrowej" urzędów
Strona techniczna takiej transmisji nie stanowi dla informatyków gminnych wyzwania, ale są inne problemy (fot.ilustracyjne: UG Pawłowice)

Transmitowanie, przechowywanie i udostępnianie nagrań z sesji - to jeden z nowych obowiązków gmin od początku bieżącej kadencji. Nie wszystkie samorządy sobie z nim radzą. Te, które udanie przeprowadziły transmisję, robiły to na różne sposoby, różnym kosztem i z różnymi efektami. Wygląda jednak na to, że problemy z transmisjami jeszcze nas czekają - chodzi o sposoby przechowywania nagrań z obrad.




  • Nie wszystkie urzędy spełniły nowy obowiązek, polegający na prowadzeniu transmisji z sesji rady. Włodarze tłumaczą, że nie dali rady się do tego przygotować.
  • Mieli czas - odpowiadają specjaliści IT zrzeszeni w Sekcji Informatyków Administracji Publicznej Polskiego Towarzystwa Informatycznego (SIAP PTI). Podpowiadają urzędom, jakie rozwiązania są najłatwiejsze i najtańsze.
  • Zauważają jednak, że z transmisjami może być jeszcze wiele problemów. Przede wszystkim z ustawowym obowiązkiem przechowywania transmisji. 

Obowiązkowa transmisja obrad, nagrywanie jej i udostępnianie wzbudzają skrajne emocje od momentu przegłosowania zmian przez Parlament. Przepisy zostały znowelizowane w ramach ustawy mającej na celu "zwiększenie udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych". 

- Transparentność obrad rad miast czy gmin już istnieje i działa. Dla mnie ten postulat jest jedną wielką ściemą – stwierdziła jeszcze przed nowelizacją posłanka Joanna Scheuring-Wielgus.

Wraz z początkiem kadencji przepychanki w tym temacie się jednak skończyły, a samorządy gminne, powiatowe i wojewódzkie mają obowiązek nie tylko przeprowadzać transmisję z obrad, ale także ją nagrywać i udostępniać.

Nie dali rady się przygotować? Za późno o tym pomyśleli

Z części gmin dochodziły sygnały, że transmisja obrad pierwszej sesji nowej kadencji nie powiodła się. Jak donosi m.in. serwis echodnia.eu, większość z około 60 gmin w okręgu radomskim nie przeprowadziło transmisji obrad. Samorządowcy tłumaczyli, że po prostu nie dali rady się do tego przygotować. Narzekali, że z powodu dużego popytu na takie usługi nie mogli znaleźć firmy, której mogliby powierzyć to zadanie. Inni twierdzili, że przerosły ich koszty i argumentowali, że wynajęcie zewnętrznej firmy może kosztować od 60 do nawet 200 tys. zł.

- Strona techniczna takiej transmisji nie stanowi dla informatyków gminnych wyzwania. Potrafimy ją zapewnić na wiele sposobów, z wykorzystaniem różnego sprzętu i oprogramowania. Nie do nas jednak należy decyzja o tym, jakie środki urząd przeznacza na takie działanie, ani też obsługa organizacyjna całego tego procesu. Owszem, możemy wnioskować o takie czy inne podejście do realizacji takiego przekazu od strony technicznej, niemniej to do włodarzy należy ostateczna decyzja - komentuje Jacek Orłowski, wiceprzewodniczący SIAP PTI.

Czytaj także: Jawność pracy radnych. PiS chce transmisji i rejestracji głosowań





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.