PARTNER PORTALU
  • BGK

Umiejętności internetowe Polaków powyżej europejskiej średniej

  • GK    26 września 2013 - 06:12
Umiejętności internetowe Polaków powyżej europejskiej średniej

Umiejętności internetowe młodych Polaków są dziś powyżej europejskiej średniej. Jednak ciągle 60 proc. mieszkańców naszego kraju nie potrafi obsługiwać komputera lub umie wykonać na nim jedną lub dwie czynności.




Dotyczy to zwłaszcza osób dojrzałych, ciągle aktywnych zawodowo. Tak wynika z najnowszego raportu „Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2013".

Opracowany przez Departament Społeczeństwa Informacyjnego Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji dokument zbiera najnowsze informacje o kompetencjach cyfrowych Polaków, dostępie do sieci, potencjale edukacyjnym polskich szkół, wykorzystaniu nowych narzędzi do działań społecznych czy konsultacyjnych.

Raport wskazuje na ogromny potencjał polskiego sektora nauczania: jego pracownicy mają znacząco wyższe kompetencje informatyczne niż średnia. By z tego potencjału skorzystać, Polacy muszą jednak nauczyć się uczyć przez całe życie - a nie tylko w czasie edukacji formalnej. Na razie kształci się tylko 4,5 proc. z nas.

Potencjał, jaki dają umiejętności cyfrowe, raport pokazuje na danych gospodarczych: m.in. w sektorze ICT działa już ponad 50 tys. firm. W 2010 r. odnotowaliśmy niemal najwyższy w Unii, 25-proc. przyrost wartości sektora ICT (w sumie to 27 mld zł).

Nadal jednak sektor ICT ma mały udział w całej gospodarce (3,15 proc.). Jeśli zaś chodzi o wykorzystanie nowych technologii w całej gospodarce, z raportu wynika, że najwięcej do zrobienia mają małe i średnie przedsiębiorstwa.

To jest też ich wielka szansa. Dostęp do komputerów jest w naszych firmach prawie na poziomie unijnej średniej. Nie jest już tak dobrze z wykorzystaniem dostępu do internetu, a słabo polskie firmy wypadają w rankingach wykorzystania ICT do wspomagania procesów wewnętrznych.

Zakres usług administracji publicznej stale rośnie. Przy tym usługi dla biznesu są znacznie lepiej rozwinięte niż te dla obywateli. To dlatego w życiu codziennym rzadko zauważamy e-usługi i rzadko z nich korzystamy.

Raport zauważa jednak, że obywatele są coraz bardziej gotowi do tego nowego rodzaju kontaktu z administracją.

Raport przedstawia też statystyki dotyczące społeczeństwa informacyjnego w rozbiciu na województwa. Zbiera też wiedzę o informacjach udostępnianych przez sektor publiczny.

Przedstawione w raporcie problemy są już przedmiotem prac MAC, np. wspieranie umiejętności cyfrowych obywateli jest uważane za jeden z filarów cyfryzacji kraju. Stąd wsparcie MAC dla programu Latarnicy Polski Cyfrowej i specjalne miejsce poświęcone kompetencjom w przygotowywanym obecnie Programie operacyjnym Polska cyfrowa na lata 2014-20, czyli nową perspektywę finansową funduszy unijnych.

Program ma też wspierać rozwój nie tylko podstawowych i średnich, ale i wysokich umiejętności cyfrowych, bo od nich zależy innowacyjność gospodarki.

Rozwój e-usług ma być wpierany przez nowelizowaną właśnie ustawę o informatyzacji, a całościowa wizja cyfryzacji kraju zawarta jest w opracowywanym właśnie Programie zintegrowanej informatyzacji państwa.

W dostępie do internetu mają pomóc obywatelom prowadzone na szeroką skalę inwestycje szerokopasmowe. MAC zajmuje się także wykorzystaniem obywatelskiego potencjału nowych technologii, m.in. wspierając i popularyzując konsultacje online, czy proponując zupełnie nowy model zbiórek publicznych, w którym to od oceny obywateli - a nie urzędników - zależy powodzenie danej inicjatywy.

Raport „Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2013" dostępny jest tutaj.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.