PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Urzędnicy nie korzystają z ePUAP-u. Mimo że mają taki obowiązek

  • AKC    2 lipca 2019 - 11:12
Urzędnicy nie korzystają z ePUAP-u. Mimo że mają taki obowiązek
Elektroniczna wymiana korespondencji w wielu urzędach wciąż kuleje (fot. Pixabay)

Dwa lata temu weszła w życie nowelizacja ustawy Kodeks postępowania Administracyjnego, która nakłada na podmioty publiczne obowiązek wymiany korespondencji w postępowaniu administracyjnym drogą elektroniczną. Sieć Obywatelska Watchdog Polska zapytała wszystkie powiaty w Polsce, czy wywiązują się z tego obowiązku. Nie wywiązują się.




  • Państwo chce zmniejszyć wydatki na administrację publiczną, dlatego już wkrótce list polecony z urzędu i sądu dostaniemy mailem. Nad ich dostarczeniem będzie czuwał Narodowy Operator Cyfrowy, który stworzy nowy system do zarządzania takimi wysyłkami.
  • Trudno optymistycznie patrzeć na te plany, widząc, jak w praktyce wygląda obowiązkowa realizacja elektronicznej korespondencji między podmiotami publicznymi - stwierdza Sieć Obywatelska Watchdog Polska.
  • Z jej badań wynika, że na 205 urzędów, których odpowiedzi przeanalizowano, jedynie 52 radzi sobie z tym zadaniem. To zaledwie 25 proc. Więcej starostw, bo aż 61, nawet nie odpowiada na zwykłe maile wysłane jako wnioski o informację publiczną.

Na drodze do przestawienia korespondencji między urzędami z papieru na e-mail stoi wiele przeszkód. Najczęściej podawanym przez urzędników powodem jest zbyt duża objętość dokumentacji, którą trzeba byłoby zeskanować i czasochłonność takiego procesu. Łatwiej wysłać to pocztą.

Drugim powodem jest awaryjność ePUAP-u. - Chyba nie ma urzędnika, który nie miałby do opowiedzenia jakiejś anegdoty na temat funkcjonowania tej platformy. My, konsultując pytania do naszego wniosku o informację, usłyszeliśmy dwie historie. Jeden z urzędników opowiadał, że do gminy przyjechał pracownik starostwa, przywożąc decyzje administracyjne, które wcześniej zostały wysłane ePUAP-em. Niestety nie doszły i część z nich zdążyła się przeterminować, nim wykryto ten błąd. W innej opowieści urzędnicy dostali potwierdzenie doręczenia decyzji - co z tego, skoro adresat nie miał jej w swojej skrzynce - stwierdza Sieć Obywatelska Watchdog Polska.

Poza zbyt dużą objętością dokumentacji i awaryjnością ePUAP-u, przeszkodą jest też brak wystarczającej ilości podpisów elektronicznych w urzędzie czy też po prostu brak przeszkolonych pracowników.

Wnioski Watchdog zostały poprzedzone badaniem. We wrześniu 2018 roku sieć wysłała do wszystkich starostw powiatowych w Polsce wniosek o informację publiczną. Na wniosek odpowiedziało 68 proc. pytanych urzędów (214 z 314 starostw). Ze względów technicznych, przeanalizowano tylko 205 odpowiedzi.

Elektroniczny obieg dokumentów

Choć z odpowiedzi wynika, że 80 proc. zbadanych urzędów ma tzw. EOD czyli Elektroniczny Obieg Dokumentów (dokładnie 163 na 205 urzędów), to aż w 91 proc. (148 na 163) z nich jest to tylko wspomagająca forma zarządzania dokumentami. Jedynie w 20 przypadkach był to główny kanał przesyłania dokumentów.

- Wygląda na to, że w polskich urzędach wciąż królują segregatory, teczki i sterty papierów - stwierdza Watchdog.

A ile spośród tych 163 systemów EOD jest kompatybilnych z ePUAP-em (Elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej)? Nie jest źle, bo aż 136 (83 proc.). Z drugiej strony, jeśli urząd ma sprawnie obsługiwać elektroniczną wysyłkę decyzji administracyjnych, to podstawą w każdym urzędzie powinien być Elektroniczny Obieg Dokumentów kompatybilny z platformą ePUAP. A zatem, jeśli odnieść się do potrzeb badanej grupy, będzie to mniejszy procent  - 66 proc. urzędów ma w ogóle szansę bez problemów wysyłać decyzje elektronicznie.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • ha21, 2019-07-04 11:57:41

    Do smx76: "Bo jest słaby, nieintuicyjny, bardzo trudny w obsłudze, pełen błędów.... Tego nie da się używać !!!!!!!" - mo przecie o to właśnie chodzi. Ten system ma chyba z 10 lat na karku i mozna bylo go 10 razy od czasu premiery naprawic tak zeby byl 'dobry, intuicyjny, latwy w obsludz...e i bez bledow'... gdyby komus na tym faktycznie zalezalo...  rozwiń
  • smx76, 2019-07-02 15:13:09

    Bo jest słaby, nieintuicyjny, bardzo trudny w obsłudze, pełen błędów.... Tego nie da się używać !!!!!!!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.