PARTNER PORTALU
  • BGK

Urzędnicy się szkolą, a System Rejestrów Państwowych działa coraz sprawniej

  • pt    13 marca 2017 - 14:48
Urzędnicy się szkolą, a System Rejestrów Państwowych działa coraz sprawniej
System Rejestrów Państwowych po wprowadzeniu w 2015 roku spowodował dezorganizację pracy wielu urzędów. (fot.archiwum)

- To, co udało się uzyskać to znacząca poprawa jakości i stabilności oprogramowania oraz odzyskanie zaufania i chęci do pracy Urzędów Stanu Cywilnego – ocenia zmiany w Systemie Rejestrów Państwowych podsekretarz stanu w resorcie cyfryzacji, Karol Okoński.




• - Chcemy, żeby najbliższym wydaniu Systemu Rejestrów Państwowych liczba zaległych błędów spadła do zera – poinformował wiceminister cyfryzacji Karol Okoński.

• Urzędnicy gminni i pracownicy Urzędów Stanu Cywilnego poddawani są szkoleniom, które mają usprawnić działanie systemu.

Posłowie z sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii wysłuchali informacji na temat pracy nad poprawą i rozwojem Systemu Rejestrów Państwowych (SRP). System po wprowadzeniu w 2015 roku spowodował dezorganizację pracy wielu urzędów.

- To, co udało się uzyskać to znacząca poprawa jakości i stabilności oprogramowania oraz odzyskanie zaufania i chęci do pracy Urzędów Stanu Cywilnego – powiedział podsekretarz stanu resorcie cyfryzacji, Karol Okoński.

– Zeszliśmy z poziomu 1230 zaległych błędów 1 lutego 2016 r. do 109 błędów 1 grudnia, z intencją żeby w najbliższym wydaniu SRP liczba zaległych błędów spadła do zera – podkreślił.

System Rejestrów Państwowych został uruchomiony 1 marca 2015 r. Składa się z pięciu komponentów: PESEL, Rejestru Dowodów Osobistych, Bazy Usług Stanu Cywilnego, Centralnego Rejestru Sprzeciwów, Systemu Odznaczeń Państwowych

W dalszym planach jest rozbudowa SRP o nowe rejestry: Rejestr Dokumentów Paszportowych, SRB (rejestr broni w obiegu cywilnym), Rejestr Danych Kontaktowych (obywateli), Bazę Punktów Adresowych.

Ponadto System Rejestrów Państwowych jest przygotowywany do wsparcia dla dowodów osobistych z warstwą elektroniczną oraz do wprowadzenia tzw. parentyzacji (obsługi prawdy biologicznej i powiązań rodzinnych).

Głównymi użytkownikami końcowymi systemu są urzędy gmin i urzędy stanu cywilnego, które korzystają z SRP za pomocą aplikacji Źródło.

Jak podkreślał Okoński obecnie SRP spełnia swoje podstawowe funkcje, umożliwiając użytkownikom realizację zadań ustawowych

W 2016 roku rozpoczęto planowe prace rozwojowe Systemu. Głównym założeniem umowy zawartej między Ministerstwem Cyfryzacji, a Centralnym Ośrodkiem Informatyki jest poprawa jakości systemu, jego ergonomii, oraz wdrażanie nowych funkcji.

Spotkania i szkolenia

W pracach rozwojowych przewidziano konsultacje z pracownikami urzędów stanu cywilnego i urzędów gmin. W ubiegłym roku odbyło się 31 spotkań grup roboczych PESEL, RDO oraz BUSC. W tym roku takich spotkań zaplanowano 74.

Jak poinformował wiceminister, w sumie w 2016 roku wdrożonych zostało 29 rozwiązań ułatwiających pracę w Systemie.

Dla przykładu, szeregowi urzędnicy USC zyskali możliwość podpisywania migrowanych aktów. Wcześniej mogli to robić jedynie kierownicy. Jedna ze zmian umożliwiła wydanie wielu odpisów, bez konieczności ich ponownego generowania.

Okoński dodał także, że poprawę działania SRP ma zagwarantować system szkoleń dla pracowników gmin i urzędów stanu cywilnego.

Jak podał wiceminister, w okresie wrzesień-grudzień 2016 r., w szkoleniach udział wzięło ponad 400 osób. W aktualnie prowadzonym cyklu szkoleń (styczeń-czerwiec 2017 r.) udział weźmie bliski tysiąc urzędników.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.