PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

UZP zapewnia: MiniPortal działa poprawnie. I wytyka błędy użytkownikom

  • Tomasz Klyta    17 stycznia 2019 - 10:25
UZP zapewnia: MiniPortal działa poprawnie. I wytyka błędy użytkownikom
Od października 2018 r. do 14 stycznia 2019 r. zrealizowano ponad 1600 przetargów za pośrednictwem miniPortalu. Nie ma informacji o tym, ilu nie udało się przeprowadzić ze względu na błędy użytkowników (fot. Pixabay)

Urząd Zamówień Publicznych potwierdza, że wykonawcy i zamawiający mają problemy z miniPortalem. Uruchomiony w październiku 2018 r. portal, miał być "przejrzystym i przyjaznym" narzędziem do realizacji zamówień publicznych. Części przetargów nie udało się jednak przeprowadzić. UZP zapewnia, że pracuje nad rozwiązaniami, które mają zautomatyzować proces zamawiania. Podpowiadamy jakich błędów unikać.




  • MiniPortal działa dobrze. To użytkownicy popełniają błędy - zapewnia Urząd Zamówień Publicznych.
  • Do tej pory skorzystało z niego ponad 1600 instytucji.
  • UZP podaje jakich błędów unikać, aby nie dochodziło do problemów z przeprowadzaniem przetargów.

- Zarówno zamawiający jak i wykonawcy informują urząd o problemach związanych z korzystaniem z systemu. Nie są to jednak problemy z samym systemem tylko problemy związane z jego obsługą - informuje Anita Wichniak - Olczak z Urzędu Zamówień Publicznych.

Potwierdza tym samym pojawiające się wcześniej informacje o problemach z miniPortalem. Zdarzały się na przykład sytuacje, że zamawiający musiał unieważnić przetarg, ponieważ nie miał możliwości otworzenia żadnej z ofert. Pojawiły się także przypadki, że konieczne było przedłużenie terminu składania ofert, ponieważ nie udało się ich nawet pobrać przed otwarciem.

Instytucją, które potwierdziła problemy z miniPortalem był Główny Urząd Statystyczny. W grudniu 2018 r. GUS finalizował przetarg na świadczenie usługi eksperckiej. Za pośrednictwem miniPortalu złożono jedną ofertę. Jednak w dniu jej otwarcia zgłosił się kolejny podmiot, który twierdził, że nie był w stanie wziąć udziału w postępowaniu z powodu problemów technicznych.

Jak wynika z informacji przekazanych przez UZP, problemy leżą tylko po stronie użytkowników miniPortalu.

Urząd wymienia, że podmioty korzystające z portalu popełniają powtarzające się błędy. Wykonawcy źle szyfrują oferty, co polega na używaniu id postępowania i klucza publicznego do jednego zamówienia. Tak zaszyfrowaną ofertę przesyłają potem do kilku postępowań. Poza tym, popełniają błędy w wysyłaniu formularzy. Jak tłumaczy UZP, wykonawcy wykonawcy przesyłają oferty za pośrednictwem pisma ogólnego dostępnego na ePUAP. Taka informacja nie trafia do miniPortalu - stąd problemy z otwarciem ofert przez zamawiającego. Ostatnim problemem jest uszkodzenie klucza publicznego. Niektórzy zamawiający kopiują klucz publiczny, co powoduje jego uszkodzenie. Oferta z uszkodzonym kluczem nie może zostać odszyfrowana.

- Na chwilę obecną liczba ofert z którymi był problem to ok. 70, co stanowi mniej niż 2 proc. wszystkich złożonych ofert. Urząd obecnie pracuje nad modyfikacją miniPortalu, poprzez zautomatyzowanie procesu szyfrowania oraz wprowadzeniem możliwych walidacji w systemie, które pomogą zminimalizować możliwość popełniania błędów przez użytkowników - zapewnia Anita Wichniak - Olczak.

Od uruchomienia miniPortalu, czyli od 18 października, do 14 stycznia skorzystało z niego 1643 instytucje. W tym czasie zrealizowano 1603 postępowania przetargowe, na które przesłano około 4 tys. ofert. UZP nie ma jednak informacji co do tego, ile przetargów zostało unieważnionych z powodów błędów.

Elektroniczny system zamówień publicznych miał ułatwić procedurę zarówno po stronie zamawiającego, jak i wykonawcy usługi. Jak na razie, zobligowane do korzystania z narzędzia są te podmioty, które ogłaszają przetargi o wartości przekraczającej tzw. unijne progi wartości zamówień publicznych. W przypadku administracji centralnej chodzi o kwotę 144 tys. euro, a samorządowej: 221 tys. euro (dotyczy zamówień z wyłączeniem robót budowlanych, gdzie kwota zarówno dla administracji centralnej, jak i samorządowej wynosi 5,55 mln euro).

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • xxl, 2019-01-18 13:55:07

    Jeśli wielu użytkowników popełnia te same błędy, to wina leży po stronie twórców strony/ aplikacji. Została źle przygotowana, źle lub wcale przetestowana. Jeden błąd to głupi klient, wiele błędów - niewłaściwy proces.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.