PARTNERZY PORTALU

Wiceminister cyfryzacji: okres pandemii pokazał, gdzie mamy największe braki w cyfryzacji

  • Agnieszka Widera-Ciochoń    23 czerwca 2020 - 13:50
Wiceminister cyfryzacji:  okres pandemii pokazał, gdzie mamy największe braki w cyfryzacji
Jako kraj mocno podskoczyliśmy w rankingach, jeśli chodzi o dostępność sieci internetowej - podkreślała wiceminister cyfryzacji podczas EEC Online. Fot. PTWP

Rzeczywistość zmienia się z dnia na dzień, inaczej funkcjonowalibyśmy rok dwa lata temu w lockdownie, inaczej dziś, bo ostatnie lata to czas mocnej rozbudowy infrastruktury stacjonarnej i światłowodowej. To w dużej mierze zasługa Programu operacyjnego Polska Cyfrowa, który dał silny impuls do rozbudowy sieci telekomunikacyjnej – mówiła wiceminister cyfryzacji Wanda Buk podczas EEC online.




  • W najbliższych 3 latach zobaczymy efekty wdrażania programu Polska Cyfrowa. Nie będzie jeszcze idealnie, ale będzie lepiej - deklarowała podczas EEC Online wiceminister cyfryzacji Wanda Buk.
  • Jak mówiła, okres pandemii pokazał też, gdzie nadal mamy największe braki w cyfryzacji.
  • Mówiąc o technologii 5G wiceminister podkreślała, że jest to nic innego jak po prostu nowy lepszy standard usług telekomunikacyjnych.

Jak  podkreślała wiceminister, inwestycje w ramach programu Polska Cyfrowa miały miejsce głównie w latach 2016-17, ale dziś widzimy ich efekty.

- Jako kraj mocno podskoczyliśmy w rankingach, jeśli chodzi o dostępność sieci internetowej. Za rok, dwa, trzy lata będzie to jeszcze bardziej odczuwalnie, co nie oznacza, że będzie idealnie. Popyt na usługi stale rośnie a infrastruktura właściwie goni potrzeby użytkowników – podkreślała Wanda Buk podczas EEC Online.

Okres pandemii pokazał też, gdzie nadal mamy największe braki w cyfryzacji.

Jak mówiła Buk, wciąż są obszary i regiony, które trudno zagospodarować operatorom. Do niedawna było to woj. lubelskie, ale dzięki zwiększonemu poziomowi dofinansowania udało się pokryć województwo projektami.

- Ciągle takim obszarem jest województwo warmińsko-mazurskie. Zwiększyliśmy poziom dofinansowania, ale dla operatorów to wciąż zbyt mało atrakcyjny region – to wyzwanie, któremu musimy sprostać – dodała wiceminister.

Jak dodała, resort cyfryzacji na bieżąco analizuje sytuację. - W ostatnich miesiącach wzrost zapotrzebowania na usługi był bardzo duży, czego się można było spodziewać, ale biorąc pod uwagę jakość usług udało się przejść przez ten czas bez większych perturbacji – komentowała wskazując, że pierwsze tygodnie pokazały jednak braki w cyfryzacji edukacji.

 - Mimo że inwestowaliśmy w obszar edukacji, mimo że przeprowadziliśmy szereg szkoleń w ramach trzech osi programu Polska Cyfrowa, to w pierwszych dniach okazało się, że są duże braki, jeśli chodzi o sprzęt. To się udało w miarę szybko rozwiązać dzięki dofinansowaniu dla samorządów. Gminy i powiaty naprawdę bardzo szybko i skutecznie tu zadziały. Jednak innym problemem było to, że bardzo dużo nauczycieli nie poradziło sobie ze zdalnym nauczaniem, a uczniowie ich przerastali pod względem kompetencji cyfrowych i z tym trzeba się zmierzyć – mówiła dalej wiceminister.

Jej zdaniem całkiem dobrze z cyfryzacją poradziła sobie administracja, jeśli chodzi o e-usługi, czego dowodem jest już 7 mln użytkowników profilu zaufanego.

- Cały czas wprowadzane są nowe funkcjonalności - mówiła Buk. - Bardzo dużo może na e-sługach zyskać samorząd, by jak najmniej ludzi musiało fatygować się do urzędu z załatwianiem spraw. 

Mówiąc o technologii 5G wiceminister podkreślała, że jest to nic innego jak po prostu nowy lepszy standard usług telekomunikacyjnych.

- Wielu z nas już odczuło spadek możliwości sieci w dużych miastach w tym ostatnim okresie, a 5G  może obsłużyć nawet milion urządzeń na metr kwadratowy – wyjaśniła wiceminister.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • część 4, 2020-06-23 22:14:26

    Podsumowując: 1. Komórki powinny służyć temu czemu pierwotnie służyły, tj. kontaktowi krótka rozmowa i sms-y - do tychże celów w zupełności wystarcza generacja sieci 2G i 3G i bynajmniej nie potrzeba zbyt dużej gęstości szkodliwych stacji bazowych, jakiś nadajników czy przekaźników, bo nawet mając 2...-3 kreski zasięgu można mieć optymalną łączność. 2. Internet powinien być tam gdzie pierwotnie jego miejsce jest - w domu i miejscu pracy w komputerach i najlepiej i najzdrowiej przewodowy. 3. Technologie przewodowe ponad bezprzewodowe - tak będzie dla każdego lepiej. 4. Informatyzacja/cyfryzacja jedynie dodatkiem do życia(nie podstawą) jak to było w latach 1995-2009, ma służyć pomocą w pracy/nauce, dostarczać informacji, wiedzy a także dostarczać rozrywki, jak muzyka, filmy, gry( byle to wszystko z umiarem). 5. Jedyne social medium to życie - nie żaden Facebook, Instagram, w latach 80-tych, 90-tych i 2000-nych social mediów nie było a jak się pojawiały to nie były nachalne i jakoś każdy lepiej się czuł, bez względu na wiek, płeć, wzrost, wagę, kolor skóry, orientację, status społeczny. 6. Budki telefoniczne powinny powrócić do pejzaży miejskich z możliwością płacenia za rozmowę drobnymi czy kartą abonamentową doładowywaną okresowo. 7. Gotówką powinno się płacić ponad wszystko, kartą co najwyżej zaś można sporadycznie, okazyjnie. 8. Żadnych biometrii - tj. skanów palca, oka, twarzy, dłoni czy głosu, a tym bardziej czipowania. 9. Żadnego 5G i internetu rzeczy - zdrowie i prywatność.  rozwiń
  • część 3, 2020-06-23 21:57:10

    "Wielu z nas już odczuło spadek możliwości sieci w dużych miastach w tym ostatnim okresie" - Nie no czemu? Ci, którzy używają komórek tylko do kontaktu krótka rozmowa czy sms-y nic nie odczuli, gdyż nawet mając na komórce 2 czy 3 kreski zasięgu są w stanie uzyskać optymalną łączność. Inter...net mobilny jest niepotrzebny, grunt by ten domowy, w komputerze był szybki i sprawny i najlepiej przewodowy. Natomiast w aspektach porozumiewania się to najlepszymi są w kolejności: rozmowa w realu, rozmowa telefoniczna( i tu do tego wystarczają komórki 2G i 3G oraz budki telefoniczne niestety usunięte), sms-y, e-maile. Sieć 4G( przy asyście eliminowania budek telefonicznych) powstała tylko po to by wylobbować trend na smartfony, sieć bezprzewodową i szkodliwą wi-fi oraz zapoczątkować erę społeczeństwa informacyjnego za sprawą social mediów, głównie Facebooka i Instagrama. Chodziło także o to by pobierać aplikacje i/lub też zakładać konta a za usługi by płacić jedynie bezgotówkowo. Cwaniackie i pazerne biznesy lobbystyczne ubzdurały sobie, że będą bogacić się na gospodarce opartej o zabieraniu ludziom ich czasu, zdrowia, prywatności i wolności przy jednoczesnym rozleniwianiu, ogłupianiu i uzależnianiu. "a 5G może obsłużyć nawet milion urządzeń na metr kwadratowy" - no i co z tego, komu to potrzebne, w dodatku niezdrowe z uwagi na ogrom promieniowania elektromagnetycznego, gdyż bazować to będzie na rozwiązaniach bezprzewodowych, nic dziwnego, że nikt nie widzi w tym logicznego sensu  rozwiń
  • część 2, 2020-06-23 21:42:19

    "Jednak innym problemem było to, że bardzo dużo nauczycieli nie poradziło sobie ze zdalnym nauczaniem, a uczniowie ich przerastali pod względem kompetencji cyfrowych i z tym trzeba się zmierzyć" - I nauczyciele i uczniowie mieli problemy i ani jedni ani drudzy za dalszymi ciuciubabkami zda...lnego nauczania nie tęsknią. "Jej zdaniem całkiem dobrze z cyfryzacją poradziła sobie administracja, jeśli chodzi o e-usługi, czego dowodem jest już 7 mln użytkowników profilu zaufanego." - Raczej nie, wzrost wyniknął tylko i wyłącznie z powodu epidemii. "Cały czas wprowadzane są nowe funkcjonalności - mówiła Buk. - Bardzo dużo może na e-sługach zyskać samorząd, by jak najmniej ludzi musiało fatygować się do urzędu z załatwianiem spraw." -Właśnie za tym fatygowaniem się akurat bardzo dużo ludzi tęskni, a załatwianie wszystkiego zdalnie przytłoczyło niejednego człowieka o zdrowych zmysłach, proszę nie czarować. "Mówiąc o technologii 5G wiceminister podkreślała, że jest to nic innego jak po prostu nowy lepszy standard usług telekomunikacyjnych." - acha jasne, a gdzie indziej mówią, że nadchodzi rewolucja, kiedy dekadę wstecz wchodziło 4G, zwiastujące smartfony, promowanie wi-fi oraz erę social mediów też mówiono ludziom ile to dobrego nie wniesie - zwykłe oszustwo i obrzydzenie - tracenie czasu, zdrowia, prywatności i wolności przy rozleniwianiu, ogłupianiu i uzależnianiu. Pic na wodę fotomontaż, robienie ludzi w bambuko, zarabianie na ludzkich danych w ramach gospodarki opartej o dane, żal.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!