PARTNERZY PORTALU

Wielkopolskie JST chcą przyspieszenia cyfryzacji kolejnych procedur administracyjnych

  • PW    1 kwietnia 2020 - 14:18
Wielkopolskie JST chcą przyspieszenia cyfryzacji kolejnych procedur administracyjnych
Samorządowcy ze Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski domagają się usprawnień realizacji procedur administracyjnych w okresie pandemii poprzez szersze wykorzystanie narzędzi elektronicznych (Fot. SGiPW)

Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski skierowało list do premiera Mateusza Morawieckiego oraz Ministerstw Finansów, Rozwoju i Cyfryzacji. Apeluje o jak najszybsze podjęcie działań dotyczących wykorzystanie nowoczesnych technologii, co pozwoliłoby usprawnić podejmowanie decyzji administracyjnych.




  • Stowarzyszeniu wielkopolskich samorządów zależy przede wszystkim na przyspieszeniu cyfryzacji procedur administracyjnych, które dotychczas nie były takim rozwiązaniem objęte.
  • O wprowadzenie konkretnych zmian zaapelował w wystosowanym dzisiaj (1 kwietnia) 2020 r. do premiera liście przewodniczący SGiPW Jacek Gursz, także burmistrz Chodzieży.
  • Realizacja zadań administracyjnych w tym trudnym okresie w dużej mierze usprawniona jest przez podejmowanie decyzji i kontakt z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych - zwrócił uwagę przewodniczący.

Samorządowcy z całej Polski sygnalizują od kilku tygodni, że epidemia COVID-19 w dużym stopniu dotyka również samorządu lokalnego, dlatego mnożą się apele i pisma do rządu o wsparcie zarówno dotyczące kwestii organizacyjnych, jak i finansowych. 

W kontekście usprawnień natury organizacyjnej wystąpiło właśnie do premiera Mateusza Morawieckiego oraz Ministerstw: Finansów, Rozwoju i Cyfryzacji Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski. Przewodniczący stowarzyszenia i burmistrz Chodzieży Jacek Gursz zauważył w piśmie, że realizacja zadań administracyjnych w  trudnym okresie pandemii, w dużej mierze usprawniona jest przez podejmowanie decyzji i kontakt z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych. 

- Zwracam się o podjęcie działań, zarówno tych pilnych oraz przejściowych i okresowych, jak i tych dalekosiężnych i stałych, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, co w przypadku kolejnych wyzwań i problemów pozwoli usprawnić podejmowanie decyzji administracyjnych - zaapelował Jacek Gursz. 

Stowarzyszenie wskazało 9 kwestii, których organizację należałoby cyfrowo usprawnić. 

Wszystkie sprawy dotyczące CEIDG przez internet

Zdaniem wielkopolskich JST obligatoryjne powinno być załatwianie wszystkich spraw związanych z Centralną Ewidencją i Informacją Działalności Gospodarczej (CEIDG) przez Internet przy użyciu darmowego Profilu Zaufanego ePUAP lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Wprowadzić trzeba też zmiany w art. 10 Kodeksu Postępowania Administracyjnego dotyczące obowiązku zapewnienia stronom czynnego udziału w postępowaniu poprzez wyraźne wskazanie, że spełnienie tej zasady następuje bez osobistej wizyty w urzędzie (elektronicznie) bądź ogranicza się wyłącznie do udostępnienia tych dokumentów w wyznaczonym pomieszczeniu, w ściśle określonym czasie. 

Czytaj też Mamy rewolucję cyfrową, ale pogłębią się podziały i wykluczenie cyfrowe.

Stowarzyszenie chce, aby wgląd do akt sprawy był możliwy w formie elektronicznej poprzez umożliwienie dostępu do zeskanowanych dokumentów (dostęp ograniczony czasowo), z wykorzystaniem narzędzi uwierzytelniających typu sms. Postuluje powszechną cyfryzację procesów administracyjnych (m.in. zgłaszanie przez rolników szkód w rolnictwie spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi) i zmiany w procedurze uzyskiwania zwrotu podatku akcyzowego poprzez zniesienie konieczności przedstawiania oryginałów lub kopii faktur.

Zawieszenie, wydłużenie bądź przesunięcie terminów

W katalogu niezbędnych usprawnień znalazło się też okresowe zawieszenie biegu terminów administracyjnych, wydłużenie terminów do załatwienia spraw wynikających z ordynacji podatkowej oraz przesunięcie terminów dla przygotowania sprawozdań budżetowych i sprawozdań z operacji finansowych JST.

Sprawdź Epidemia. Unia Metropolii Polskich zgłasza rządowi swoje postulaty.

- Trzeba stworzyć elektroniczny, aktywny formularz wniosku o ustalenie warunków zabudowy, który wraz z zeskanowanymi załącznikami można złożyć elektronicznie. To ,,zdalne” poświadczanie organów dokumentów za zgodność z oryginałem w nawiązaniu do propozycji o okresowym zawieszeniu biegu terminów administracyjnych - wskazuje SGiPW.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA





×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.