PARTNER PORTALU
  • BGK

Wirtualny urzędnik debiutuje w Gdyni

  • AT    2 kwietnia 2012 - 18:09
Wirtualny urzędnik debiutuje w Gdyni

Gdynia jako pierwsza w Polsce znalazła sposób na innowacyjny, a zarazem bardzo przyjazny kontakt z klientami. Mieszkańcy i przedsiębiorcy, którzy chcą dowiedzieć się, jak załatwić urzędową sprawę, mogą liczyć na pomoc wirtualnego urzędnika, a właściwe urzędniczki.




Wystarczy wejść na stronę Biuletynu Informacji Publicznej gdyńskiego magistratu: www.gdynia.pl/bip .

Wirtualny urzędnik to innowacyjna technologia, stworzona przez firmę InteliWISE S.A, z siedzibą w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni (zabierz głos/oceń prezydenta). Powstała m.in. dzięki dofinansowaniu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Oprogramowanie ułatwia dostęp do informacji o usługach świadczonych przez Urząd Miasta. Wystarczy wpisać w odpowiednie okienko pytanie lub wybrać jeden z podanych tematów. Wirtualny urzędnik działa w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji, dzięki czemu rozumie pytanie i natychmiast znajduje odpowiedź bądź kieruje w miejsce, w którym się ona znajduje.

Co istotne, pytania mogą być sformułowane w indywidualny sposób, z użyciem języka potocznego. Będą właściwie zrozumiane dzięki pracy urzędników z Sali Obsługi Mieszkańców. Przez kilka tygodni wieloosobowy zespół analizował pytania przesyłane drogą elektroniczną. Pracował nad ich wyborem, a także jak najbardziej przyjazną formą odpowiedzi.

Choć to tylko dodatek do oprogramowania, warto wspomnieć, że gdyński wirtualny urzędnik to awatar – sympatyczna i urodziwa młoda kobieta. W dodatku jest bardzo empatyczna, np. osoba, która chciałaby wyrobić nowy dowód, ponieważ stary zgubiła, usłyszy najpierw słowa otuchy: „Nie przejmuj się”, a potem odpowiedź, co robić dalej.

Projekt ma charakter pilotażowy, dlatego przygotowana baza zawiera odpowiedzi związane z około 200 tematami z różnych dziedzin życia. Dotyczą one: dowodów osobistych, praw jazdy, rejestracji pojazdów, ewidencji ludności, działalności gospodarczej, Urzędu Stanu Cywilnego, a także innych zagadnień z zakresu działalności wydziałów: spraw społecznych, polityki gospodarczej i nieruchomości, geodezji, architektoniczno-budowlanego, dochodów, środowiska, edukacji.

Nie jest to pełny zakres usług świadczonych przez Urząd Miasta Gdyni. Jeśli wirtualnego urzędnika polubią mieszkańcy, to baza serwisu będzie sukcesywnie uzupełniana. Określeniu efektywności i popularności oprogramowania posłużą m.in. oceny wystawiane przez użytkowników, a także ich komentarze.

Wirtualny urzędnik to kontynuacja konsekwentnych starań poprawiających dostępność Urzędu Miasta Gdyni. Kilka lat temu Miejski Portal Internetowy, jako pierwszy w Polsce, został udźwiękowiony i dostosowany w ten sposób do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących.

Jak przypomina magistrat sala Obsługi Mieszkańców przyjmuje klientów codziennie od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-18.00, a w każdą sobotę w godz. 8.00-14.00 – co jest  krajowym ewenementem. Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości to także pionierska inicjatywa, skracająca do pół godziny formalności związane z założeniem działalności gospodarczej. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • autor:agro123.pl, 2012-04-04 21:42:34

    Załatwianie spraw, przez internet to może być początek eliminacji korupcji urzędniczej.Ważne , aby w tym kierunku poszły inne urzędy.
  • Jan Krzepkowski, 2012-04-03 17:04:50

    Jestem niepełnosprawny.Taki wirtualny urzędnik jest dla mnie zbawienny,Myślę,iż będzie to rozpropagowane na cały kraj.Pomysł supr!!!
  • Bogdan Krzepkowski , 2012-04-03 16:58:20

    Taki wirtualny urzędnik jest bardzo pożądany, w obecnie bardzo szybkim życiu i niezbyt miłą obsługą w urzędach.W dobie internetu to strzał w dziesiątkę

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.