PARTNER PORTALU

Wizyta u lekarza coraz rzadziej konieczna

Wizyta u lekarza coraz rzadziej konieczna
Fot. Comarch

Rozmowa z Adamem Szabuniewiczem, dyrektorem sprzedaży sektora e-zdrowie w firmie Comarch




Za nami trzy fale pandemii COVID-19, przed nami kolejna. Jak do tej pory polska służba zdrowia radziła sobie z realizowaniem e-usług?

- Przy pierwszej fali był wielki szok, a poziom jakości samej usługi, można określić jako słaby. Początkowo przeszliśmy na rodzaj teleporady telefonicznej. Przy kolejnych falach, było już widać spory postęp. Poradnie i NZOZ-y przeszły informatyzację, zróżnicowały kanały kontaktu, dzięki czemu mogły wskazać pacjentom inną drogę niż telefon. Choć teleporady wciąż funkcjonują, wśród usług medycznych pojawiły się także widekonsultacje. Technologicznie, wszystkie firmy – łącznie z Comarchem, które dostarczają takie usługi, są zdolne do tego, aby sprawnie je wdrażać. Lekarze już się przyzwyczaili ale potrzeba jeszcze większej świadomości pacjentów.

A czy dziś służba zdrowia jest gotowa na ewentualność wprowadzenia kolejnych ograniczeń w kontaktach pomiędzy ludźmi?

- Już teraz można zauważyć, że dla sporej części pacjentów normalne jest umawianie się z lekarzem na teleporadę czy widekonsultacje. Państwo także przyspieszyło. Bardzo pomogło raportowanie zdarzeń medycznych czy ustawa o Elektronicznej Dokumentacji Medycznej, która weszła w życie 1 lipca i nałożyła na przychodnie obowiązek integracji z platformą P1.

Jest to ważne z punktu widzenia pacjenta, bo jego dokumentacja medyczna nigdzie nie zginie i może on ją sobie w każdej chwili pobrać. Nieważne, czy taki pacjent trafił osobiście do lekarza czy też miał wideokonsultacje, jego procedura medyczna została odnotowana w systemie P1.
Ustawodawca wyszedł naprzeciw potrzebom klientów Comarch, którzy otrzymali możliwość przechowywania dokumentacji medycznej. Pacjenci też się do tego przyzwyczaili.

W których elementach systemu opieki zdrowotnej w Polsce, osobisty kontakt z lekarzem w ogóle przestał być potrzebny?

Na pewno w przypadku konieczności wystawienia recepty czy przedłużenia leków. Nie mówimy tu jednak o poradniach specjalistycznych, tylko lekarzach pierwszego kontaktu. Mają oni dane swoich pacjentów, znają historie chorób i bez problemu mogą – jak wspomniałem – przedłużyć leki, wystawić receptę czy zwolnienie.

Poza tym, dzięki naszym systemom szpitale mają możliwość uruchomienia tzw. asystenta medycznego. Jest to osoba posiadająca odpowiedni certyfikat – może to być pielęgniarka, ratownik bądź inny pracownik personelu białego. I takie osoby także mogą wystawić receptę czy przedłużyć leki. Nie trzeba zapisywać się, czy osobiście iść do przychodni.

Możemy także uzyskać e-skierowanie. Zgłaszamy się do lekarza prowadzącego i przedstawiamy zapotrzebowanie na wizytę u specjalisty. Lekarz POZ może takie e-skierowanie wystawić, a my jesteśmy w stanie sami je sobie zrealizować. To powoduje, że mając jeden numer e-skierowania, możemy się zarejestrować do konkretnej poradni.

To już wpływa na skrócenie kolejek, bo za pośrednictwem e-skierowania, możemy zapisać się jednorazowo do konkretnej poradni. Niestety zdarzało się, że osoby z papierowym skierowaniem, próbowały zrealizować je w kilku poradniach, kalkulując na uzyskanie dogodniejszego terminu. To z kolei blokowało terminy dla innych osób.




Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (1)

  • propagandowy ten artykuł, 2021-10-12 23:33:10

    Ta jasne wideokonsultacje, teleporady też coś, może gdyby to było tak doskonałe to w 2020 roku w czasie tzw. "pandemii" tyle ludzi nie odeszłoby na tamten świat. Medycy, lekarze odgrodzili się cyfrową kurtyną od pacjentów z poważnymi schorzeniami, nowotworami, udarami, zawałami zsyłając ic...h na zdalną formę kontaktu, obsługi i co na tym "dobrego" osiągnięto? Obawiam się, że nic. Pozorne ułatwienia a tak naprawdę więcej trudności, skomplikowania, udziwnienia, realnej korzyści to nie przynosi. Co za porąbane czasy - nauczycieli zwyczajnych i akademickich próbuje się odgrodzić cyfrową kurtyną od dzieci, młodzieży, ludzi młodych, urzędników próbuje się odgrodzić cyfrową kurtyną od petentów, medyków, lekarzy, służbę zdrowia próbuje się odgrodzić cyfrową kurtyną od pacjentów. Wmawia się mylnie, że na "cyfrowych rewolucjach" zyska każdy, a w istocie nie zyskuje nikt - każdemu to robi pod górkę, udziwnia, gmatwa, więcej jest z tym zabawy aniżeli pożytku. Tak oczywiście załatwiajmy co, gdzie, ile, kiedy, jak popadnie zdalnie( pracę, naukę, zabawę, słuchanie muzyki, oglądanie filmów, granie w gry, zaczerpywanie wiadomości/wiedzy, zakupy, załatwianie formalności urzędowych, finanse i bankowość, sprawy zdrowotne, jakiekolwiek spotkania itp. itd.) tylko nie narzekajmy jak życie traci swój dawny smak i sens, nie narzekajmy jak nam jest niewygodnie, ciężko i tak dalej, bo sami się godzimy na udziwnienia, fanaberie, fetysze cyfrowo-technologiczno-telekomunikacyjne. Kuriozum a nie postęp.  rozwiń


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!