PARTNER PORTALU
  • BGK

Wystartował Rejestr Danych Kontaktowych. Urząd powiadomi mieszkańca smsem

  • Tomasz Klyta    24 grudnia 2019 - 09:54
Wystartował Rejestr Danych Kontaktowych. Urząd powiadomi mieszkańca smsem
Dzięki RDK urzędy do powiadamiania mieszkańców będą mogły korzystać m.in. z smsów (fot. Pixabay)

W niedzielę 22 grudnia wystartował Rejestr Danych Kontaktowych. System działa w ramach Systemu Rejestrów Państwowych. Rejestr ma na celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna - obywatel.




  • Odejście od papierologii - taka idea przyświeca Rejestrowi Danych Kontaktowych.
  • Urzędy będą mogły wysyłać do mieszkańców powiadomienia e-mail lub SMS - bez konieczności osobistego stawienia się w placówce.
  • Administracja będzie mogła ponadto uprzedzać mieszkańców m.in. o kończącej się ważności paszportu czy zbliżającym się terminie badania technicznego pojazdu.

- Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację - mówi Marek Zagórski, minister cyfryzacji.

Do tej pory przepisy na to nie pozwalały - urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu "tradycyjna”, papierowa forma komunikacji.

- RDK to kolejny krok ku usprawnieniu realizacji wszelkich usług - twierdzi Zagórski.

- Naszym celem jest ograniczenie do absolutnego minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach. RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów - sms czy e-mail są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych, ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej - dodaje.

Dzięki RDK urzędy będą mogły m.in. z wyprzedzeniem informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących mieszkańcom świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.

Ponadto na podany adres e-mail i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.

Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty). Resort cyfryzacji zapewnia, że nie ma ryzyka, iż adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce. Przypomina także, że dane z RDK możecie w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, należy jednak pamiętać o ich aktualizacji.

Przekazać dane do RDK można na dwa sposoby. Przez internet - wystarczy użyć usługę Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By to zrobić, potrzebny będzie profil zaufany. Swoje dane można przekazać do RDK także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.

Budowa Rejestru Danych Kontaktowych została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.