PARTNER PORTALU
  • BGK

Źródło: Urzędy stanu cywilnego sparaliżowane nowym systemem. Czy będzie lepiej?

  • Bartosz Dyląg    20 września 2015 - 14:02
Źródło: Urzędy stanu cywilnego sparaliżowane nowym systemem. Czy będzie lepiej?
Urzędy stanu cywilnego mają problemy z aplikacją Źródło. – fot. um.warszawa.pl

Gminy narzekają na Źródło. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Centralny Ośrodek Informatyki twierdzą, że wszystko jest w porządku. Pytanie, czy już dziś nie można napisać, że, w przypadku sprawy Źródła nowe jest wrogiem dobrego. Szczególnie dla Polaków, którzy muszą dłużej czekać na dokumenty.




Od 1 marca gminy pracują w nowym Systemie Rejestrów Państwowych (SRP), który połączył m.in. rejestry PESEL, dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego w jeden system. Od początku urzędnicy narzekali na sprawność działania tego systemu.

Największe problemy zaczęły się jednak 1 września br., kiedy skończył się okres przejściowy, w którym gminy mogły prowadzić rejestrację stanu cywilnego w nowym systemie elektronicznym, ale i w starym systemie papierowym. Od 1 września rejestracja aktów stanu cywilnego odbywa się wyłącznie elektronicznie.

Obsługa mieszkańców znacznie się wydłużyła

Przez ostatnie kilkanaście dni z całego kraju napływają informacje, że czas oczekiwania na dokumenty wydawane przez urzędy stanu cywilnego (USC) znacznie się wydłużył. Urzędnicy bronią się, że nie są winni, problem leży w niedopracowanej aplikacji Źródło, która wydłużyła czas pracy nad wydaniem każdego dokumentu, w wielu przypadkach nawet kilkukrotnie.

Na dokumenty USC czeka się dłużej np. w Tarnobrzegu. Renata Domka z tarnobrzeskiego magistratu twierdzi, że na początku nowy system elektroniczny przysparzał sporo problemów, teraz działa coraz sprawniej, ale wciąż nie jest kłopotliwy.

– System, który miał ułatwić i przyspieszyć pracę urzędników, jest ciągle niestabilny i komplikuje ją – wyjaśnia Renata Domka. – Największy kłopot jest w soboty, bo jeżeli pojawi się problem natury technicznej, nie ma komu go naprawić, gdyż informatycy gminni tego dnia nie pracują.

O ile przed informatyzacją systemu obsługa jednej osoby w Tarnobrzegu trwała 5-10 minut, teraz zajmuje średnio 17 minut, a jeśli system się zawiesza, czas oczekiwania wydłuża się do pół godziny.

– W soboty system wiesza się najczęściej, zdarza się, że nawet nie można się zalogować. Wtedy urzędnicy są bezradni, jedyne, co mogą zrobić, to siedzieć bezczynnie, czekać i prosić ludzi o cierpliwość – dodaje Renata Domka.

W efekcie wydanie odpisów wszystkich aktów trwa dłużej. Najgorzej jest z aktami zgonów, szczególnie w soboty, kiedy nie pracuje cały urząd. Inne odpisy są wydawane w ciągu tygodnia.

Nawet trzy tygodnie czeka się zaś na dokumenty wydawane przez urząd stanu cywilnego w Warszawie. – Problemem jest aplikacja Źródło, która się zawiesza – twierdzą urzędnicy.

Wydłużenie obsługi mieszkańców potwierdza także Edmund Olczak, dyrektor Urzędu Stanu Cywilnego w Krakowie. Jak wyjaśnia, na wydanie odpisów z aktów stanu cywilnego w krakowskim USC nie trzeba było do tej pory czekać zbyt długo. Były one wydawane w tym samym dniu, od ręki, a jedynym ograniczeniem była najwyżej kilkuosobowa kolejka. Ten standard usługi utrzymywany był najdłużej, jak na to pozwalały przepisy, czyli do końca sierpnia br.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Realista samorządowiec, 2015-09-28 11:37:39

    Nie ma sensu już komentować tego nonsensu.



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.