PARTNER PORTALU
  • BGK

Minister edukacji: szkoła powinna być konserwatywna, ale musi nadążać za postępem technologicznym

  • PAP/AO    18 września 2019 - 19:30
Minister edukacji: szkoła powinna być konserwatywna, ale musi nadążać za postępem technologicznym
Minister edukacji Dariusz Piontkowski (fot. Krystian Maj / KRPM)

Szkoła powinna być konserwatywna, musi przekazywać uczniom pewien zasób wiedzy - powiedział w środę podczas II Kongresu Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie minister edukacji Dariusz Piontkowski. Dodał, że szkoła musi też uwzględniać postęp technologiczny.




  • Minister edukacji nie zgadza się z opiniami, że szkoła powinna uczyć wyłącznie "kompetencji miękkich".
  • Ich oczywiście także, ale musimy też przekazywać pewien zasób twardej wiedzy, abyśmy potem mogli rozmawiać w podobnym kodzie kulturowym - stwierdził Dariusz Piontkowski.
  • Mówił też o wyzwaniach stojących przed nauczycielami. W wielu sytuacjach są mniej zaawansowani technologicznie niż uczniowie a jednocześnie mają ich uczyć nowych technologii.

Uczestnicy kongresu dyskutowali o tym, jak uczyć, aby kształtować mądrych, kreatywnych i twórczych obywateli. Ideą Kongresu Rozwoju Systemu Edukacji jest podkreślenie wpływu jakości kształcenia na poziom kompetencji Polaków. W tym roku hasłem przewodnim było "Mądrość - Kreatywność - Innowacyjność. Kształcenie dla przyszłości".

Na zakończenie wydarzenia minister Piontkowski zwrócił uwagę, że uczestnicy przybyli na kongres, by dowiedzieć się o nowych trendach w edukacji. "Na te trendy na pewno warto zwracać uwagę, ale sama technika bez dobrego nauczyciela, który jest autorytetem" nie wystarczy. "To od nauczyciela zależy, czy lekcja będzie interesująca. Aby tak było, nauczyciel musi z satysfakcją wykonywać swój zawód" - stwierdził.

Czytaj także: Minister edukacji mówi, kiedy będą propozycje zmian w wynagradzaniu nauczycieli

Minister podkreślił, że szkoła, mimo że zmieniają się czasy, w których żyjemy, jest instytucją dosyć konserwatywną i nawet jeśli używa nowoczesnych metod nauczania, to jednocześnie ma elementy stałe. "Ten element mistrza i ucznia zawsze będzie elementem nieodłącznym związanym ze szkołą, bez względu na to, jak ta szkoła będzie wyposażona".

"Szkoła powinna być konserwatywna, ona musi przekazywać uczniowi pewien zasób wiedzy, aby mógł w miarę swobodnie poruszać się we współczesnym świecie, aby miał jako takie przynajmniej pojęcie o najważniejszych zjawiskach przyrodniczych, społecznych, które toczą się wokół niego. Powinien mieć też pewną świadomość historyczną, aby wiedział skąd się wywodzi, poczucie przynależności narodowej, państwowej (...) tak, aby w tym świecie, który się coraz bardziej globalizuje, nie był tylko wyłącznie kosmopolitą, ale miał swoje własne miejsce w tej małej ojczyźnie, ale też dużej ojczyźnie, jaką jest dla nas Polska" - powiedział.

Minister zaznaczył, że szkoła musi jednocześnie uwzględniać postęp technologiczny. "W wielu sytuacjach, my nauczyciele, jesteśmy mniej zaawansowani technologicznie niż nasi uczniowie i jednocześnie mamy ich uczyć nowych technologii. To jest wyzwanie niesamowite. I pewnie w wielu sprawach to dzięki współpracy z uczniami możemy im nowoczesnymi metodami przekazywać w atrakcyjny sposób wiedzę" - stwierdził.

Dodał, że nie zgadza się z opiniami, że szkoła powinna uczyć wyłącznie "kompetencji miękkich". "Ich oczywiście także, ale musimy też pewien zasób twardej wiedzy przekazywać, abyśmy potem, nie tylko między pokoleniami, mogli rozmawiać w podobnym kodzie kulturowym, ale również, jak ktoś zostanie lekarzem, informatykiem, żeby na podstawie tej wiedzy ogólnej mógł rozmawiać ze specjalistami z innej dziedziny".

Podczas dyskusji panelowej prof. Krzysztof J. Szmidt z Uniwersytetu Łódzkiego zwrócił uwagę, że polska szkoła nie uczy dzieci zadawania pytań i formułowania problemów. Jak podkreślił, nie ma kreatywności bez stanu zaciekawienia, pytanie jest początkiem każdej działalności twórczej.

Prof. Stefan Kwiatkowski, rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej stwierdził, że wiedzy się nie przekazuje, ale się ją zdobywa. Podkreślił, że nauczyciel powinien być interdyscyplinarny i mieć kompetencje społeczne.

Kongres zorganizowała Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), która jest polską agencją narodową programu Erasmus+.

Czytaj także: Całe klasy rezygnują z lekcji religii. Są problemy z planem

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Laznega, 2019-09-19 12:07:55

    Już boję się o stan edukacji moich córek w szkole - jeśli mają być nauczane wg wzorów Pana Ministra. Skąd on się wziął? Straszne naprawdę. Nie powierzyłbym takiej osobie edukacji swoich córek - ale nie mam wyjścia i muszę. To jest straszne, że w naszym kraju nie możemy doczekać się nowoczesnych zmia...n w szkole i w całym systemie nauczania, czyli odejścia od konserwatywnego podejścia do wychowania i nauczania dzieci by uwolnić tkwiący prawie w każdym małym człowieku potencjał do działania, zadawania pytań i odkrywania samego siebie i otaczającego ich świata. Nasza konserwatywna szkoła niszczy w dzieciach ich potencjał. Przykre słuchać to co mówi minister edukacji. Po tym co powiedział dochodzę do wniosku, że raczej nie jest mądra osoba z otwartą głową.  rozwiń
  • scoti47, 2019-09-19 10:11:03

    Minister do przedszkola. Znalazł się katolicki hamulcowy postępu naukowego , może uczyć że ziemia jest płaska?
  • Antoni Baszczeski, 2019-09-19 08:43:45

    Nie wierzę własnym oczom - "..szkoła musi być konserwatywna..." i to mówi w 21 wieku człowiek zarządzający edukacją ? na nic więcej Go nie stać ? ... Od setek milionów lat w Naturze postęp polegał na powstawaniu przypadkowych mutacji, selekcji i następnie wzmacnianiu ich ... W historii ...ludzkości obserwujemy podobne procesy zapewniające rozwój, ale do tego potrzebne są: 3T - Tolerancja, Talent i potem Technologia, oraz protestancki etos pracy, jak mówi Prof. R. Florida. Propozycja pana Ministra to nic innego jak zapewnienie braku rozwoju w Polsce. Należy wrócić do pytania jaka jest funkcja szkoły, kto jest w niej najważniejszym interesariuszem, a dopiero potem czego i jak uczyć - ale społeczeństwa i uczniów nikt w Polsce nigdy nie pyta.... W naszej kulturze, fakt piastowania wyższego stanowiska, automatycznie przekłada się słuszność opinii, nawet jak te są błędne (!). Miłego dnia.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.