PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Miasta tracą swe oficjalne profile w mediach społecznościowych. Na własne życzenie

  • Michał Wroński    18 lutego 2020 - 12:00
Miasta tracą swe oficjalne profile w mediach społecznościowych. Na własne życzenie
Umiejętność radzenia sobie przez samorządowców w świecie social mediów jest słaba. (fot. pixabay.com)

Za dwa lata Facebook osiągnie „pełnoletność”. W ciągu dotychczasowych 16 lat istnienia tego medium było dość czasu, by zrozumieć jego znaczenie w procesie komunikacji. Tym bardziej dziwią przypadki, gdy miasta tracą kontrolę nad swymi oficjalnymi profilami przy okazji politycznej zmiany w ratuszu. Tak stało się w Kielcach, Białej Podlaskiej, Radomsku, a niedawno także w Świętochłowicach. To przejaw braku profesjonalizmu i łatwowierności urzędników – komentują eksperci.




  • Stolica województwa świętokrzyskiego po wyborach samorządowych musiała od zera budować swój facebookowy profil, gdyż okazało, że poprzedni wcale nie był własnością ratusza.
  • Kontrolę nad profilem w social media stracił również Urząd Miejski w Świętochłowicach. Dodatkowej pikanterii dodaje całej sprawie fakt, że dziś posługują się nim inicjatorzy akcji referendalnej zmierzającej do odwołania prezydenta miasta.
  • Nie świadczy to dobrze ani o tych, którzy odchodząc z urzędu, zachowują sobie dostęp do miejskich profili, ani o tych, którzy przychodząc do urzędu, nie potrafią skutecznie walczyć o odzyskanie możliwości zarządzania tymi kanałami informacji – mówi dr Krystian Dudek, szef Instytutu PUBLICO.

Nieco ponad 6400 użytkowników Facebooka obserwuje obecnie miejski profil Kielc w tym serwisie. Profil nowy, bo istniejący zaledwie od kilkunastu miesięcy. Nie oznacza to jednak wcale, że kielecki ratusz dopiero kilkanaście miesięcy zaczął funkcjonować na tym kanale w mediach społecznościowych. Istniał tam już od lat. Tyle że… po wyborach samorządowych w roku 2018 stracił kontrolę nad swym profilem. Okazało się bowiem, że obserwowany przez 30 tysięcy internautów miejski profil wcale nie był własnością miasta, choć miasto płaciło za jego prowadzenie.

Faktycznym jego właścicielem był lokalny dziennikarz radiowy, z którym urząd miał podpisaną umowę dotyczącą promowania Kielc oraz tamtejszego urzędu miejskiego na portalach społecznościowych. Umowa wygasła jednak krótko po wyborach, a rozmowy dotyczące sprzedaży miastu „miejskiego” profilu nie zakończyły się powodzeniem. Udało się uzyskać tyle, że prowadzący ów profil dziennikarz zobowiązał się zmienić jego nazwę, by uniknąć pomyłki względem oficjalnej strony ratusza i publikować na nim posty o tematyce miejskiej. Urzędnikom nie pozostało zaś nic innego, jak tylko zakasać rękawy i rozpocząć budowę oficjalnego serwisu miasta na FB od nowa.

Tamta historia nie była odosobnionym „wypadkiem przy pracy”. W podobny sposób swój profil na FB straciła w roku 2016 Biała Podlaska (wówczas urząd też tłumaczył, że nie został on ani stworzony, ani też prowadzony przez urząd, choć ukazywały się tam sponsorowane posty) oraz Radomsko. W tym drugim przypadku sprawa stała się gorąca, gdy uważany (niesłusznie, jak się okazało) za oficjalny profil zaczął publikować wpisy krytykujące nowego prezydenta miasta.

Po doświadczeniach tamtych samorządów można było sądzić, że kolejne będą bardziej uważnie przyglądać się temu, kto sprawuje kontrolę nad miejskimi profilami w mediach społecznościowych. Nic z tych rzeczy. Wręcz przeciwnie.

Historia z utraconym profilem powtórzyła się w Świętochłowicach. Tyle że w tym przypadku sprawy zaszły nawet znacznie dalej, bo dawny miejski profil stał się obecnie profilem inicjatywy referendalnej mającej na celu usunięcie ze stanowiska obecnego prezydenta miasta Daniela Begera. Jak to się stało, że ratusz stracił kontrolę nad swym profilem w mediach społecznościowych?





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • i wszyscy szczęśliwi, 2020-02-18 13:56:07

    Czas na zdrowy przewrót - społeczeństwa powinny pokazać, że nie chcą takiej wizji przyszłości, nie chcemy budowania między nami cyfrowego ogrodzenia, my ten mur obalić musimy zanim w pełni nas przytłoczy! #Gotówka ponad płatności bezgotówkowe, #Desmartfonizacja( wyparcie smartfonów przez zwykłe komó...rki sieci 2G. #Przywrócić budki telefoniczne( najlepiej w miejsce stacji rowerów miejskich, i tak ludzie korzystają z własnych rowerów chętniej niż z tych współdzielonych, a z budek telefonicznych korzystaliby na sto procent, oczywiście możliwość płatności gotówką w nich będzie) #Deinformatyzacja( tam gdzie się da przywrócić dobre, sprawdzone papierowe dokumenty, uwalniając ludzi od konieczności pamiętania haseł i loginów), #Internet głównie przewodowy - minimalizujemy rolę wi-fi w przestrzeni publicznej. #Biometrie won, #Sieć 5G i internet rzeczy - goodbye. #Jedyne social medium - życie( zdjęcia jeśli lubimy robić to róbmy aparatem a potem wywołujmy dla siebie i wybranych przyjaciół czy rodziny, filmy jeśli nagrywamy to zrzucajmy na CD - nic a nic nie będzie się błąkało w sieci - świat cyfrowy ma być nudny, nieciekawy, zimny, zaś życie ciekawe, towarzyskie, gdzie jest miejsce na szczerość, naturalność). Trzeba wziąć sprawy w swoje ręce, tak dłużej być nie może, z końcem 2019 roku nieudaną dekadę 2010-2019 żegnamy, zaś rozpoczynamy lata 20-ste, Ten czuje najwięcej wolności kto nie ma czasu na smartfona i zazwyczaj nie używa social mediów lub lepiej - nie posiada ich.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.