PARTNER PORTALU
  • BGK

Tramwajowe inwestycje mogą przyspieszyć. Decyzja w rękach senatorów

  • Michał Wroński    28 stycznia 2020 - 06:00
Tramwajowe inwestycje mogą przyspieszyć. Decyzja w rękach senatorów
W ciągu najbliższych lat w samej tylko Warszawie przybyć ma około 20 km tras tramwajowych (fot. ZTM Warszawa)

W ciągu najbliższych kilku lat w polskich miastach ma przybyć kilkadziesiąt kilometrów linii tramwajowych. Czy wykonawcy tych inwestycji zdążą z wykonaniem zadania w terminie? Wiele czynników każe tonować przesadny optymizm. Nadzieję mogą natomiast przynieść procedowane zmiany w przepisach, które pozwolą na budowę samodzielnych torowisk tramwajowych.




  • Większość inwestycji w infrastrukturę tramwajową w Polsce realizowana jest w modelu „projektuj i buduj”.
  • Do pierwszej linii w formule partnerstwa publiczno-prywatnego przymierza się Kraków. Z doświadczeń stolicy Małopolski w kolejnych latach będą mogły skorzystać inne miasta.
  • Przyjęta z początkiem stycznia przez Sejm nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym oraz innych ustaw daje szansę na skrócenie czasu przygotowania projektu i budowy tras tramwajowych.

W ciągu najbliższych lat w samej tylko Warszawie przybyć ma około 20 km tras tramwajowych. Nowe linie poprowadzone zostaną m.in. do Wilanowa, na osiedle Gocław i do Dworca Zachodniego. Na przestrzeni ostatnich kilku tygodni Tramwaje Warszawskie podpisały z krakowską spółką Progreg szereg umów dotyczących zaprojektowania i przygotowania dokumentacji dla wszystkich tych trzech inwestycji.

Umowa za umową w Warszawie

Najszybciej, bo jeszcze w grudniu 2019 r., podpisano pierwszą umowę dotyczącą budowy tramwaju z Pola Mokotowskiego do Wilanowa, czyli największej inwestycji tramwajowej w stolicy. Jak podają Tramwaje Warszawskie (TW), wykonawca będzie miał około 15 miesięcy na to, by zdobyć wszystkie zgody i pozwolenia administracyjne pozwalające przeprowadzić roboty budowlane, które z kolei zaplanowano na okres między 2021 a 2023 rokiem.

Początek stycznia 2020 r. przyniósł umowy na kolejne inwestycje. Najpierw Tramwaje Warszawskie podpisały pierwszą umowę dotyczącą budowy linii tramwajowej, która ma prowadzić do zamieszkałego przez ponad 50 tysięcy osób osiedla Gocław. Przygotowanie wszystkich dokumentów potrzebnych do realizacji tej inwestycji kosztować ma ponad 5,85 mln zł i zająć do 9 miesięcy. Łączna długość nowej trasy wyniesie 3,6 km, będzie przy niej 7 przystanków. W ramach inwestycji zmodernizowane ma zostać ponadto 2,5 km torów i przebudowane 9 peronów na al. Waszyngtona.

Jak podaje stołeczna spółka, po ukończeniu nowej trasy przejazd tramwajem z Gocławia do stacji metra Centrum zajmie około 20 minut. Tramwaje po nowo zbudowanych torach w godzinach szczytu będą mogły kursować co 4 minuty. Także w styczniu TW podpisały wartą blisko 5,5 mln zł umowę na dokumentację potrzebną do wybudowania 1,6 km trasy tramwajowej ze stacji Warszawa Zachodnia do ul. Grójeckiej (wykonawca będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie projektu i na zdobycie zgód i pozwoleń administracyjnych).

Kraków stawia na PPP

O ile inwestycje w Warszawie mają być realizowana w „klasycznym” modelu, ze spółką Tramwaje Warszawskie w roli głównej, to zgoła inaczej wygląda sytuacja pod Wawelem.

Tam miasto przymierza się do budowy 4,5 kilometra nowego odcinka Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w modelu PPP. Jak podał ratusz, 17 stycznia zakończył się dialog konkurencyjny w tej sprawie. Dotyczył on kwestii technicznych oraz finansowych. Podniesiono temat związany z podziałem ryzyka pomiędzy miastem a wykonawcą. Ustalono zasady, które będą obowiązywały partnerów w trakcie 20-letniej eksploatacji wybudowanego już torowiska. Kilkumiesięczne negocjacje prowadzone były z trzema firmami - Mota-Engil Central Europe PPP Road; VARDUN i konsorcjum firm: PPP Solutions Polska (lider) i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner). To jednej z nich zostanie powierzona realizacja inwestycji.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (3)

  • GTZ, 2020-01-28 10:53:18

    nie dotyczy Katowic - tam rezygnują z nowej inwestycji. Nowa linia "tramwaj na Południe" miał a być gotowa w tym roku - tyle że nie ma jeszcze nawet decyzji środowiskowej a co dopiero projektu. Następny obiecywany termin to 2024 - czyli za każdym razem przed wyborami będzie się czym chwali...ć.  rozwiń
  • kałamarnica, 2020-01-28 09:21:26

    W rękach jakich senatorów??? Skoro najważniejszy organ Państwa - Sejm uchwalił przepisy o budowie szeregu tras tramwajowych w polskich miastach, to znaczy, że droga otwarta do wykonania, a towarzysz Grodzki ze swoim zespołem może się tylko uchwalonym przepisom przyjrzeć i je potwierdzić. Jeżeli by t...ego nie zrobił, to prawdę mówiąc, byłby niepotrzebny, bo i tak Prezydent RP przepisy podpisze i skieruje do realizacji.  rozwiń
  • iza, 2020-01-28 08:40:14

    Władze miast mają olbrzymi problem z "aktywistami" i ekoterrorystami, którzy przeszkadzają. Tylko budowanie ścieżek rowerowych im nie przeszkadza.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.