PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Koronawirus zabija "zero waste"

  • Kalina Olejniczak    11 marca 2020 - 17:15
Koronawirus zabija "zero waste"
Niektóre kawiarnie zawiesiły opcję podawania napojów do wielorazowych kubków ( fot.arch.)

Sytuacja epidemiologiczna w Polsce i na świecie wymusza stosowanie wielu przedmiotów jednorazowego użytku. Należą do nich maseczki jednorazowe zalecane przez WHO osobom kaszlącym, chusteczki higieniczne, do łask wracają jednak i inne przedmioty jednorazowego użytku, głównie z plastiku.




  • Dla przykładu Starbucks wycofuje się z podawania kawy w kubkach wielorazowych.
  • Główny Inspektor Sanitarny zaleca stosowanie jednorazowych środków higienicznych.
  • Aktywiści zero waste uważają, że to konieczne, pytanie czy sytuacja okaże się przejściowa pozostaje otwarte.

W aptekach brakuje jednorazowych masek osłaniających nos i usta. Sieci kawiarni wycofują się z opcji kupienia napoju do własnego kubka. W sklepach zaczyna następować odwrót od żywności bez opakowania. Wiele osób sięga po pieczywo lub warzywa w folii, obawiając się kontaktu z wirusem. Rośnie zainteresowanie zakupami przez internet, w wielu sklepach czas oczekiwania na dostawę towaru - zwykle w foliowych reklamówkach - to kilka dni. 

Może to wyhamować tendencję do odwrotu od jednorazówek, uważają komentatorzy. 

Bez własnego kubka i z reklamówką?

Pojawiają się pierwsze doniesienia o rezygnacji z wcześniej wprowadzonych regulacji w celu ograniczenia jednorazowego plastiku.

Rzecznik sieci kawiarni Starbucks w Europie Robert Lynch skomentował w BBC, że zakaz wielokrotnego napełniania kubków przynoszonych przez klientów został wprowadzony „z powodu dużej ostrożności”. Podobne zasady wprowadzają też amerykańskie sieci kawiarni. Rzecznik Starbucks dodaje jednak, że jest to sytuacja tymczasowa. Obecnie można przynieść swój kubek do kawy do Starbucks i uzyskać 10-procentową zniżkę za dobre intencje wraz z kawą w papierowym kubku.

Jedna z dziesięciu największych gazet codziennych w Stanach Zjednoczonych "New York Post" apeluje do gubernatora stanu Nowy Jork o zawieszenie wprowadzonego z początkiem marca zakazu używania przez sklepy plastikowych toreb. Podobne prawo obowiązuje już w Kalifornii i na Hawajach. 

Brytyjskie supermarkety wzywają rząd, aby wycofał 5-pensową opłatę za jednorazową reklamówkę w celu powstrzymania rozprzestrzenianie się koronawirusa, informuje "The Mirror".

czytaj też: Koniec plastikowych śmieci. Jak dostosować się do unijnej dyrektywy?

Zdrowie ma prymat

Polskie Stowarzyszenie Zero Waste przypatruje się rozwojowi sytuacji. Małgorzata Gęca z PSZW komentuje:

- Naczelną i złotą zasadą Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste jest ,"zdrowie ma zawsze pierwszeństwo przejazdu przed zero waste". Sytuacje ekstremalne, jak katastrofy lub związane z ochroną zdrowia, to właśnie momenty i miejsca, kiedy jednorazowe produkty mają swoje zastosowanie i ogromny sens, dodaje.

Piotr Barczak, ekspert w zakresie odpadów w Europejskim Biurze Ochrony Środowiska, przyznaje, że moment dla wdrażania zasad zero waste jest trudny. Uważa jednak, że ograniczenia, jakie są nałożone w różnych sferach życia, są przejściowe. Regulacje wprowadzone przez Starbucks uważa za zasadne, biorąc od uwagę bardzo poważne zmiany we wszystkich sferach życia. - Szczególnie jeśli popatrzymy na Włochy, przed których scenariuszem chcą ochronić swoich obywateli inne kraje, te restrykcje są konieczne. Kubki są małym utrudnieniem, więc na pewno trzeba z nich na ten czas zrezygnować. Pewnie w ogóle wychodzenie do publicznych miejsc, w tym restauracji, w najbliższym czasie stanie pod znakiem zapytania, mówi Barczak.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Sylwia , 2020-03-21 18:12:31

    Do iza: Myślę, że akurat naczynia nie do końca. Zanim zamknięto kawiarnie i restauracje i tak bezpieczniej było korzystać z wielorazowych naczyń na miescu w lokalu. Z tego co czytałam koronawirus w zmywarce na pewno by nie przeżył, natomiast jesdorazowe naczynia musiały być transportowane i gdzie...ś musiały leżeć, a nikt ich przed podaniem nie umyje. Oczywiście zawieszenie wydawania jedzenia i napoi do naczyń klientów w dobie epidemii jest bardzo rozsądnym rozwiązaniem. W przypadku jednorazówek myślę, że najważniejsze są maseczki, fartuchy i inne środki ochrony dla osób opiekujących się chorymi i w tym przypadku nie ma miejsca na kompromisy  rozwiń
  • iza, 2020-03-13 09:30:38

    czyli naczynia jednorazowe mają jednak zalety ?

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.