PARTNER PORTALU
  • BGK

Strefy czystego transportu w Poznaniu, Krakowie i gdzie jeszcze?

  • Michał Wroński    9 stycznia 2018 - 06:00
Strefy czystego transportu w Poznaniu, Krakowie i gdzie jeszcze?
Na „zielone światło” do wprowadzenia stref zareagowały już pierwsze miasta (fot. shutterstock)

Kierowcy samochodów z napędem benzynowym czy dieslowskim już wkrótce będą mieli w polskich miastach „pod górkę”. Na mocy przyjętej przez rząd ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych samorządy będą mogły tworzyć na terenie miast strefy czystego transportu, do których samochody z silnikami spalinowymi będą mogły wjechać tylko po uregulowaniu stosownej opłaty. Już wiadomo, że skorzystaniem z takiej możliwości zainteresowane są m.in. Poznań i Kraków. Większe wydatki dla kierowców (tym razem już wszystkich) przyniesie też nowelizacja ustawy o drogach publicznych.




  • Rząd dał zielone światło do wprowadzenia przez samorządy opłat za wjazd do stref czystego transportu. Stawka opłaty nie może przekroczyć 30 zł dziennie.
  • Prezydent Poznania już zapowiedział, że będzie namawiał radnych do wprowadzenia strefy. Konsultacje społeczne w tej sprawie zapowiadają także urzędnicy z Krakowa.
  • Zmiany przyniesie też nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Jej projekt zakłada podniesienie limitu opłat za parkowanie w ścisłych centrach miast i dzielnicach miast liczących sobie powyżej 100 tys. mieszkańców.

Projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych został 28 grudnia przyjęty przez Radę Ministrów, która rekomendowała jego pilne przekazanie do procedowania przez parlament.

W art. 39 projektu zapisano, że „na obszarze zwartej zabudowy mieszkaniowej z koncentracją budynków użyteczności publicznej można ustanowić strefę czystego transportu”, do której wjeżdżać będą mogły tylko pojazdy elektryczne, a także napędzane wodorem i gazem ziemnym. Użytkownicy pojazdów o innym napędzie będą musieli za wjazd do strefy zapłacić. Określenie wysokości tej opłaty, podobnie jak sama decyzja o ustanowieniu bądź nie ustanowieniu strefy (nie jest to obowiązkowe) leżeć będzie w gestii rady miasta. Projekt ustawy zastrzega jedynie, że opłata nie może przekroczyć 30 zł dziennie. Wskazuje również tych użytkowników, których te obostrzenia nie będą dotyczyć – są wśród nich pojazdy służb mundurowych, zarządców dróg, a także osób zamieszkałych w strefie.

Czytaj: Wskutek ustawy o elektromobilności miasta będą mogły wprowadzać strefy niskoemisyjne

- Wyznaczenie strefy nie może zobowiązywać mieszkańców stref czystego transportu do wymiany pojazdów. Byłaby to zbyt daleka ingerencja w prawo własności - czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy, która - jak tłumaczy resort - ma poprawić jakość powietrza w dużych miastach borykających się dziś z najwyższym stężeniem zanieczyszczeń.

Dylemat samorządowca: strefa ryzykiem czy szansą na pozytywny wizerunek?

Na „zielone światło” do wprowadzenia stref zareagowały już pierwsze miasta.

- Propozycję utworzenia takich stref uważam za bardzo dobrą i będę do tego rozwiązania przekonywał radnych, od których zależeć będzie ostateczna decyzja. Samorządy dostaną narzędzie, dzięki któremu mogą ograniczać ruch kołowy w centrum. Moim zdaniem warto też wprowadzić takie rozwiązania w dzielnicach historycznych Poznania, jak Łazarz, Wilda, czy Jeżyce. To tam mieszkańcy odczuwają największe dolegliwości spowodowane nadmiernym ruchem - zapowiedział prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. Zastrzegł jednak, że wydzielenie stref zależeć będzie od wyników „analiz i konsultacji”. Podobną odpowiedź usłyszeliśmy w urzędzie miejskim Krakowa. Tamtejsi urzędnicy przyznają, że poważnie zastanawiają się nad wprowadzeniem stref czystego transportu, ale...





REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

  • gest Kozakiewicza, 2018-01-09 17:27:52

    Urzędniczej gangsterki ciąg dalszy.
  • Zdegustowany, 2018-01-09 13:47:10

    Może od razu przesiądzmy się z powrotem na konie. Śmiech na sali od tych pomysłów. Najpierw zmuszają ludzi do wymiany pieców opałowych na gazowe. Co z tego że dotacje 100% do wymiany jak większości ludzi nie bedzie stac na rachunki. A mozna by zamiast tego zrefundowac montaz filtrow/katalizatorow na... kominy. Koszt 2tys pln szt zamiast srednio 30tys na gospodarstwo za wymiane pieca i instalacji i nie martwimy sie o oplaty. Teraz pomysl oplat. Jezeli bedzie tylko dla przyjezdnych to ok. Ale mieszkancy powinni byc zwolnieni z oplat i mowie tu o mieszkancach danego miasta a nie tylko strefy. Inaczej co ma mnie trzymac w tym Krakowie? Zmusiliscie mnie do palenia gazem (najdrozszym paliwem), teraz zakażecie poruszania się samochodem. No brawo, jeszcze jakieś pomysły? A syf jaki był to bedzie bo 60% zanieczyszczeń wali do nas ze śląska.  rozwiń
  • kierowca, 2018-01-09 12:45:01

    Jak opłacisz i wjedziesz samochodem to środowiska nie zatrujesz, pieniądze czynią cuda.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.