PARTNERZY PORTALU

Polskie urzędy coraz bardziej cyfrowe

  • AKC    23 maja 2022 - 13:15
Polskie urzędy coraz bardziej cyfrowe
Publiczne, w tym samorządowe insytucje, efektywnie korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnych (Fot. Shutterstock.com)

Usługi przez internet udostępniała większość jednostek administracji publicznej, w tym wszystkie urzędy administracji samorządowej. 99,9 proc. jednostek korzystało z dostępu do internetu za pomocą stałego łącza w technologii DSL. Zdalny dostęp do zasobów jednostki umożliwiało 96,4 proc. urzędów wynika z danych GUS.




  • Główny Urząd Statystyczny opublikował dane na temat wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w jednostkach administracji publicznej w 2021 r.
  • Zdalny dostęp do zasobów jednostki, dedykowany pracownikom administracji publicznej, ułatwia współpracę i stwarza wiele możliwości.
  • Spośród jednostek administracji samorządowej ten rodzaj dostępu deklarowały wszystkie urzędy marszałkowskie.

Udogodnienia wynikające z korzystania z mobilnego dostępu do internetu powodują potrzebę wyposażania pracowników w odpowiednie urządzenia. W 2021 r. 88,5 proc. jednostek administracji publicznej zapewniało swoim pracownikom urządzenia przenośne pozwalające na mobilne łączenie się z internetem w celach służbowych. Badane jednostki w urządzenia takie wyposażały 29,7 proc. pracowników - podaje GUS.

Wykorzystanie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją

Duży wybór funkcjonalności, możliwość przechowywania, przetwarzania i udostępniania dokumentów w wersji cyfrowej - to główne zalety systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją.

W 2021 r. 83,1 proc. jednostek administracji publicznej deklarowało korzystanie z systemu EZD, przy czym znacznie częściej stosowano go w jednostkach administracji rządowej (94,5 proc.) niż w jednostkach administracji samorządowej (82,6 proc.).

Źródło: GUS Źródło: GUS

Strona internetowa

Web Content Accesibility Guidelines (WCAG) to międzynarodowy standard dostępności stron internetowych. Stworzenie strony internetowej zgodnej z kryteriami WCAG 2.1 AA oznacza jej  dostępność dla użytkowników niezależnie od ich niepełnosprawności, wieku, używanego sprzętu i oprogramowania. Szczegółowe kryteria określa wprowadzona 4 kwietnia 2019 r. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych.

Czytaj też: Obszary wiejskie nie chcą być wykluczone. Cyfryzacja przestaje raczkować 

W 2021 r. 95,4 proc. głównych stron internetowych jednostek administracji publicznej spełniało wymogi tej ustawy, w tym wszystkie główne strony urzędów marszałkowskich.

Dostosowanie strony internetowej dla obcokrajowców

Coraz więcej jednostek administracji publicznej posiada stronę internetową dostępną również w wersjach obcojęzycznych. W 2021 r. dostosowanie strony WWW dla obcokrajowców deklarowała ponad jedna trzecia urzędów.

Dostosowanie strony do obsługi przez urządzenia mobilne

Z myślą o użytkownikach urządzeń mobilnych jednostki administracji publicznej dostosowują witryny internetowe do efektywnej i wygodnej formy. W 2021 r. 93,3 proc. urzędów deklarowało posiadanie strony WWW zoptymalizowanej pod kątem urządzeń mobilnych.

Największy odsetek podmiotów posiadających tak przygotowane witryny internetowe odnotowano w urzędach administracji rządowej (95,5 proc.).

W 2021 r. 67,8 proc. jednostek administracji publicznej udostępniało on-line dane z rejestrów publicznych lub innych zasobów danych gromadzonych w urzędzie

E-usługi

W dobie upowszechniania technologii cyfrowych jednostki administracji publicznej czynią starania, aby jak najwięcej spraw urzędowych można było załatwić przez Internet. W 2021 r. usługi elektroniczne oferowało obywatelom 99,8 proc. jednostek administracji publicznej, przy czym 28,1 proc. z nich udostępniało aplikacje możliwe do pobrania na urządzenia mobilne, oferujące e-usługi, a udział w głosowaniach czy konsultacjach społecznych on-line zapewniało 26,2 proc. urzędów. 

Usługi przez internet świadczyły wszystkie jednostki administracji samorządowej.

Udostępnianie danych przestrzennych

Powszechny dostęp do informacji przestrzennych stwarza możliwość wykorzystania ich  w celach inwestycyjnych, służbowych lub prywatnych. W 2021 r. w administracji publicznej 80,9 proc. jednostek udostępniało obywatelom dane przestrzenne.

W przeważającej mierze dotyczyły one informacji o ewidencji gruntów i budynków oraz danych przestrzennych w formie ortofotomap (odpowiednio 75,1 proc. i 61,6 proc. jednostek udostępniających dane przestrzenne). 

Urzędnicy wciąż niezastąpieni

Choć dzięki cyfryzacji kolejki w urzędach powinny maleć, sam proces nie zastąpi trwale kontaktu urzędu z petentem.

- Cyfrowy urząd to nie tylko taki, w którym praca odbywa się na komputerach. Same zaś cyfrowe narzędzia służą nie tylko do obsługi petentów - mówi Jacek Orłowski, wiceprzewodniczący Sekcji Informatyków Administracji Publicznej Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

Czytaj też: Mniej petentów, mniej pracowników? Cyfryzacja urzędów powinna mieć inny cel

Jak zaznacza, mimo trwającej rewolucji cyfrowej w urzędach nie zniknie konieczność bezpośredniej obsługi petentów, ale od administracji publicznej wciąż należy oczekiwać rozwijania kompetencji cyfrowych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!