PARTNER PORTALU
  • BGK

W Poznaniu zobaczymy autobusy z pantografami

  • Gabriel Paździor    21 października 2019 - 13:55

Krakowski EC Engineering sprzedał już 60 pantografów do autobusów elektrycznych.




  • Pantograf systemu Ride and Charge (RaC) ładuje autobusowe baterie w czasie postoju, także tego na przystanku.
  • Jak przekonuje Paweł Kostka z EC Engineering, sprzedano już 60 takich pantografów.
  • EC Engineering nie jest nowym graczem na rynku.

- Pomysł projektowania pantografu do autobusów elektrycznych pojawił się trzy lat temu - mówi Paweł Kostka z działu handlowego EC Engineering. Precyzuje, że ścierało się kilka koncepcji, z których udało się w końcu postawić na rozwiązanie zaprezentowanie klientom. Nazywa się ono po angielsku Ride and Charge (RaC). Oferuje wysięgnik ładujący pojazd w czasie postoju na przystanku lub w zajezdni. Jest on montowany na dachu autobusu i współpracuje ze stacją dokującą, pod którą wjeżdża się autobusem.

Jak przekonują twórcy z EC Engineering, RaC jest szybkim systemem. Ładowanie zaczyna się, gdy pojazd się zatrzyma, a pasażerowie opuszczają autobus - kończy, gdy pojazd rusza.

Czytaj też: Już 10 lat temu odeszli od diesla. Dostrzegli zmianę

Dopytany o komercjalizację RaC, Kostka chwali się: - Projekt został zwalidowany. Pierwszą partię kupiła polska firma Ursus. 10 sztuk zostało dostarczonych razem z autobusami Ursusa do Warszawy. Kolejne nasze pantografy kupiono w Czechach. Kupiła je firma Sor.

Czesi kupili kilkanaście pantografów, które ładują pojazdy w czeskim Hradec Králové (na wschód od Pragi). Kolejna partia 18 pantografów porusza się na pojazdach w Bratysławie.


Jak przekonywał Michał Lasiewicz z EC Engineering w wywiadzie dla portalu infobus.pl w 2017 r., współpraca z Sor jest dla Polaków bardzo ważna, bo otworzyła szansę na kolejne kontrakty z południowymi sąsiadami.

EC Engineering współpracuje także z Solarisem. Jak mówi Paweł Kostka, autobusy wyposażone przez firmę z Owińsk będą poruszać się niebawem w Poznaniu.

Czytaj też: Samochodów elektrycznych musi być więcej

- Sprzedaliśmy 60 sztuk - chwali się Kostka. W sytuacji, gdy w całej Polsce porusza się około 200 autobusów napędzanych elektrycznie, to znaczący odsetek. Warto też zaznaczyć, że nie wszystkie przetargi ogłaszane przez spółki komunikacji miejskiej dopuszczają ładowanie autobusów elektrycznych pantografem.

EC Engineering nie jest nowym graczem na rynku. Firma istnieje od 20 lat i jest znana wśród podmiotów zainteresowanych zwłaszcza transportem kolejowym. Jest biurem projektowym. Jej pierwszymi konstrukcjami były pojazdy szynowe. Zaoferowała m.in. pantograf kolejowy. Teraz, korzystając ze swojego doświadczenia, firma oferuje kompleksowe rozwiązanie dla transportu publicznego, kolei, lotnictwa i produkcji. Ma status Centrum Badawczo-Rozwojowego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!



REKLAMA




×
KOMENTARZE (6)

  • Marek, 2019-10-23 15:48:40

    W Zielonej Górze już od roku jeżdżą takie autobusy (nie, nie mam na myśli trolejbusów - nawet takich z możliwością jeżdżenia bez trakcji, bo wyposażonych dodatkowo w baterie, które od kilku lat jeżdżą w Gdyni).
  • taroon, 2019-10-23 13:49:19

    Nie rozumiem czego nie wiesz? Przecież trolejbus nie magazynuje prądu i jeśli go nie ma w trakcji, to nie jedzie. To rozwiązanie sluży tylko i wyłącznie do ładowania baterii podczas postoju autobusu elektrycznego.
  • Tyskie, 2019-10-23 13:33:22

    W Tychach jeżdżą od lat trolejbusy i nikt nie krzyczy, że odkryto jakąś nowość. Trolejbusy jeździły już 40 lat temu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.