PARTNER PORTALU
  • BGK

Wielki koncern daje dobry przykład. Skupuje butelki po piwie. Nie tylko swoje - wszystkie  

  • pt    21 sierpnia 2019 - 15:44
Wielki koncern daje dobry przykład. Skupuje butelki po piwie. Nie tylko swoje - wszystkie   
Dzięki Kompanii Piwowarskiej w Poznaniu łatwiej będzie zwrócić butelki po piwie (fot. kp.pl)

Dzięki Kompanii Piwowarskiej w Poznaniu łatwiej będzie zwrócić butelki po piwie. W pobliżu Lech Browary Wielkopolski został uruchomiony punkt, w którym można oddać butelkę zwrotną każdego producenta i otrzymać 50 groszy za butelkę zwrotną piwa KP lub 30 groszy za butelkę zwrotną innych producentów. Wszystko po to, by propagować ideę zwracania butelek i zwiększyć poziom ich odzyskiwania do powtórnego użycia – podkreśla Kompania.




  • Butelka zwrotna jest najbardziej ekologicznym opakowaniem piwa dostępnym na sklepowej półce.
  • Z blisko 1,3 mld butelek zwrotnych, które co roku trafiają na rynek, około 8 proc. nigdy nie wraca do browarów Kompanii Piwowarskiej, co oznacza ponad 110 mln sztuk.
  • To strata dla środowiska i wyrzucone na śmietnik pieniądze. W 2018 r. niezwrócone do KP butelki kosztowały piwoszy łącznie 58 mln zł.

Branża piwowarska jest obecnie jedyną stosującą opakowania zwrotne na szeroką skalę. Lider rynku - Kompania Piwowarska - sprzedaje w tego rodzaju opakowaniach około połowy swojego piwa. Niestety pomimo niekwestionowanych walorów ekologicznych i ekonomicznych – bo piwo w butelce zwrotnej jest zazwyczaj tańsze - nadal do jej browarów nie trafiają wszystkie butelki, które mogłyby zostać ponownie napełnione, oszczędzając w ten sposób zasoby naturalne i środowisko dzięki znaczącemu zmniejszeniu produkcji nowych butelek oraz ilości odpadów.

Kompania Piwowarska postawiła na działanie, aby ułatwić powrót butelek zwrotnych do obiegu. W bezpośrednim sąsiedztwie swojego poznańskiego browaru (parking przy centrum handlowym M1 na Franowie) firma uruchomiła punkt skupu butelek. Patronem punktu jest marka Lech Premium, jednak będzie tam można przynieść butelki zwrotne po piwie dowolnego polskiego browaru. Za butelki marek należących do Kompanii Piwowarskiej firma zwróci w takim wypadku 0,5 zł za sztukę, natomiast w przypadku butelek pozostałych producentów – kaucję w wysokości 0,3 zł.

- Nasz poznański punkt ma dwie niewątpliwe zalety, które odróżniają go od innych tego typu inicjatyw. Po pierwsze konsumenci mogą spodziewać się pełnej kaucji w wysokości 50 groszy w przypadku butelek Kompanii Piwowarskiej. Jest to tyle, ile otrzymaliby w sklepie przy okazaniu paragonu. Po drugie, można do nas przynieść butelkę o pojemności pół litra pochodzącą od każdego polskiego producenta, pod warunkiem, że będzie ona oznaczona jako zwrotna. Bierzemy na siebie wymianę butelek z innymi browarami, bo chodzi tutaj o wspólny interes branży – by jak najwięcej butelek trafiało ponownie na rynek, a jak najmniej do śmietnika – tłumaczy Jakub Pałasz, odpowiedzialny w Kompanii Piwowarskiej za ten projekt.

Butelka zwrotna jest najbardziej ekologicznym opakowaniem piwa dostępnym na sklepowej półce. Szacuje się, że gdyby zaprzestać produkcji szklanych butelek zwrotnych, rocznie powstałoby 600 tys. ton dodatkowych odpadów, a huty musiałyby je przerabiać przez 2 lata, pracując bez przerwy.

Ten rodzaj opakowania jest wykorzystywany dość intensywnie – w ciągu roku butelka powraca na rynek przeciętnie cztery razy, napełniona na nowo piwem. Średnio butelka „żyje w rynku” dwa lata i w tym okresie rotuje dziewięć razy, choć mogłaby być wykorzystana przynajmniej 20 razy. Powodem takiego stanu rzeczy jest niski poziom zwrotności.

- Jednym z głównych problemów, które obecnie ograniczają zwrotność butelek, jest wymaganie sprzedawców, aby klienci okazywali paragony potwierdzające nabycie piwa w tych opakowaniach. Nie jest to żaden wymóg prawny, lecz praktyka rynkowa o wieloletniej już historii. Obecnie około połowa klientów kupujących piwo w butelkach zwrotnych wskazuje na konieczność posiadania paragonu, gdy chce oddać butelki – mówi Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.