PARTNER PORTALU
  • BGK

1 mln 335 tys. osób odwiedziło w 2019 roku Muzeum Krakowa

  • PAP    10 stycznia 2020 - 15:03

1 mln 335 tys. osób odwiedziło w zeszłym roku Muzeum Krakowa. Bardzo cieszymy się z tego wyniku, który utrzymuje się na stabilnym poziomie. Niektóre z naszych oddziałów odnotowały wzrost frekwencji - powiedział PAP dyrektor muzeum Michał Niezabitowski.




Muzeum ma obecnie 13 oddziałów, ale jeśli liczyć filie takie jak m.in. Barbakan, Wieża Ratuszowa, Apteka Pod Orłem - zarządza 21 placówkami. W zeszłym roku przypadało 120-lecie działalności Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, które od marca posługuje się także krótszą nazwą - Muzeum Krakowa.

Najlepszy wynik odnotowały trzy muzealne oddziały: Fabryka Schindlera - 392 tys. 680 osób, Rynek Podziemny - 359 tys. 865 osób oraz Stara Synagoga - 139 tys. 560 osób. Ten ostatni obiekt został już w grudniu zamknięty dla zwiedzających z powodu remontu. "Mamy świadomość, że przy takiej liczbie odwiedzających stoimy nieuchronnie przed koniecznością przebudowania strefy recepcyjnej w Fabryce Schindlera, która jest za mała. Mamy przygotowane pewne rozwiązania projektowe, ale ich realizacja będzie możliwa najwcześniej w 2021 roku" - powiedział Niezabitowski.

Rekordową frekwencją w 2019 r. mogą poszczycić się także Wieża Ratuszowa - ponad 92 tys. zwiedzających i Apteka pod Orłem - ponad 85 tys. gości. W przypadku Wieży Ratuszowej efekt przyniosło wydłużenie czasu, kiedy jest ona dostępna dla turystów. Obecnie jest ona zamknięta jedynie w styczniu i lutym, przez resztę roku turyści mogą popatrzeć na Rynek Główny z góry.

Barbakan zwiedziło w ubiegłym roku ponad 45 tys. osób, a muzealny oddział przy ul. Pomorskiej, gdzie mieściła się podczas wojny siedziba Gestapo - 20,5 tys. osób. W pierwszym, pełnym roku funkcjonowania dobry wynik miała także "Rydlówka", którą odwiedziło 17 tys. osób.

"W przypadku Pomorskiej i Rydlówki wzrost zainteresowania to efekt metamorfozy, jaką przeszły te oddziały. Turyści zaakceptowali to, co im zaproponowaliśmy. Rydlówka, jest też naszym rekordzistą, jeśli chodzi o najwięcej oprowadzonych grup szkolnych - okazuje się, że jest ogromna potrzeba opowieści o Młodej Polsce" - mówił Niezabitowski.

Jak dodał dobrym posunięciem okazało się połączenie wiosną zeszłego roku oddziału Dzieje Nowej Huty i Muzeum PRL-u w Muzeum Nowej Huty, które od marca odwiedziło prawie 33 tys. osób, a będący jego filią schron na os. Szkolnym 37 (pierwszą lokalizację trasy "Podziemna Nowa Huta") ponad 5 tys. osób. Przed połączeniem w oddziale "Dzieje Nowej Huty" gościło prawie 3 tys. osób, a w Muzeum PRL-u w styczniu i lutym - 4,6 tys. osób.

"Po połączeniu frekwencja wzrosła o 100 proc. I to w sytuacji, gdy budynek +Światowida+ nie został jeszcze odnowiony i nie powstała wystawa stała. Mamy przekonanie, że jeśli uda nam się zrealizować te zamierzenia związane z Muzeum Nowej Huty to będzie ono jedną z najchętniej odwiedzanych naszych placówek" - ocenił Niezabitowski.

W 2020 r. nie jest planowane otwarcie żadnego nowego oddziału, ale w 2021 r. udostępniona zostanie po remoncie główna siedziba Muzeum Krakowa - Pałac Krzysztofory.

Dyrektor Niezabitowski, który jest członkiem zarządu Międzynarodowego Komitetu ds. Zbiorów i Działalności Muzeów Miejskich (CAMOC) podkreślił, że jednym z trendów zauważalnych w Europie jest wzrost zainteresowania publiczności ofertą muzeów miejskich. "Mieszkańcy interesują się i chcą dyskutować o tym, co to znaczy być mieszczaninem i jakie wyzwania stoją przed miastami" - mówił Niezabitowski. W czerwcu w Krakowie planowana jest konferencja CAMOC, w której uczestniczyć będą przedstawiciele muzeów miejskich m.in. z Londynu, Lizbony, Jerozolimy, Nowego Jorku i Tokio.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.