PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Bezpieczeństwo na kolei ledwo zadowalające

  • wnp.pl (Piotr Stefaniak)    11 listopada 2011 - 08:22
Bezpieczeństwo na kolei ledwo zadowalające

W ubr. w kraju wydarzyło się 831 wypadków i poważnych kolizji kolejowych, czyli ich liczba zmalała o 2 proc. w porównaniu do 2009 r. - informuje Urząd Transportu Kolejowego, na podstawie danych od przewoźników i zarządców infrastruktury.




Wzrosła, niestety, liczba wypadków na przejazdach kolejowych, a także zdarzeń kwalifikowanych do kategorii "wykolejenia" oraz do jako "inne". Znacznie zmniejszyła się natomiast liczba wypadków z udziałem osób, spowodowanych przez pociągi w ruchu (357 wobec 430 rok wcześniej).

Na przejazdach i przejściach kolejowych było w ub.r. 297 wypadków ( o 15 proc. więcej), a w ich wyniku zginęło 55 osób (73 w 2009 r.), ponadto 56 było ciężko rannych (mniej o 20).

UKT przypomina, że w Polsce nadal jest ponad 8,3 tysiąca przejazdów kategorii D, czyli oznakowanych jedynie znakami STOP oraz krzyżem św. Andrzeja. Ich liczba, na szczęście, w ostatnich dwóch latach liczba zmniejszała się o ponad 40 rocznie. Jednocześnie liczba przejazdów strzeżonych półrogatkami i urządzeniami samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP), (kat. B) wzrosła o 19 sztuk).

Na liniach należących do największego zarządcy, czyli PKP PLK, zdarzyło się 95 proc. wszystkich wypadków. Jednak najwyższy odsetek (30 proc.) "poważnych" wypadków, w porównaniu do ogólnej liczby zdarzeń, miał miejsce na Linii Hutniczej Szerokotorowe.

Według PKP PLK, niezbędna jest obecnie wymiana 1540 kilometrów torów oraz 2420 sztuk rozjazdów. Ze względu na ograniczone środki, w 2010 r. wymieniono niespełna 500 km oraz 13 proc rozjazdów. W efekcie podwyższono maksymalną prędkość rozkładową na torach o łącznej długości 376,3 km, ale zarazem - z powodu zbyt małego zakresu remontów - obniżono maksymalną prędkość rozkładową dla prawie 1932,5 km innych linii. Efektem końcowym jest ogólne zmniejszenie prędkości jazdy pociągów na sieci kolejowej w Polsce.

Jak stwierdza UTK, poważnym problemem jest stan urządzeń automatyki rozrządu. W stanie dobrym jest 35 proc z nich, w dostatecznym prawie 43 proc, a w złym - 21,7 proc.

Proporcjonalnie najlepiej prezentuje się telekomunikacja kolejowa. Ponad 97 proc. urządzeń łączności dyspozytorskiej jest wstanie dobrym lub dostatecznym. W przypadku sygnalizacji alarmowej ten odsetek wzrósł do 99,7 proc.

Ogólnie, jak informuje UTK, stan bezpieczeństwa w transporcie kolejowym należy ocenić jako "zadowalający" i stabilny na poziomie zbliżonym do lat ubiegłych. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.