PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Białystok. 30. rocznica wykolejenia cystern z chlorem

  • PAP    9 marca 2019 - 22:45
Białystok. 30. rocznica wykolejenia cystern z chlorem
Jak mówił przy krzyżu-pomniku zastępca prezydenta Białegostoku Rafał Rudnicki, wszyscy ci, którzy 30 lat temu mieszkali w tym mieście w ten dzień "nie mieli świadomości tego, jak bardzo ich los, ich życie mogło w pewnym momencie dobiec końca" (fot. Shutterstock.com)

Modlitwa ekumeniczna i złożenie wieńców przy krzyżu pomniku obok torów kolejowych w Białymstoku, gdzie 30 lat temu wykoleiły się cysterny przewożące chlor - złożyły się na sobotnie uroczystości związane z tą rocznicą. Wzięli w nich udział m.in. mieszkańcy, władze miasta i województwa.




  • Na torach kolejowych na ul. Polskiej w Białymstoku 9 marca 1989 r. wykoleiło się pięć 50-tonowych cystern z ciekłym chlorem, z pociągu towarowego jadącego z ZSRR do NRD.
  • Trzy z tych cystern przewróciły się na nasyp kolejowy niedaleko wiaduktu. Gdyby spadły z dużej wysokości, prawdopodobnie by się rozszczelniły.
  • Niektórzy przypisują ocalenie miasta związanemu z Białymstokiem błogosławionemu ks. Michałowi Sopoćce, obecnie patronowi miasta, spowiednikowi św. siostry Faustyny Kowalskiej.

Ekumeniczne modlitwy odbyły się z udziałem duchownego katolickiego i prawosławnego. Następnie wieńce przy krzyżu pomniku złożyli m.in. władze miasta, wojewoda podlaski i harcerze. W uroczystościach wziął udział także białostocki abp Tadeusz Wojda. Przewodniczył on mszy, która odbyła się po uroczystościach w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, gdy doszła tam droga krzyżowa. Wcześniej modlitwy z udziałem prawosławnego abpa Jakuba odbyły się w cerkwi św. Mikołaja.

Jak mówił przy krzyżu-pomniku zastępca prezydenta Białegostoku Rafał Rudnicki, wszyscy ci, którzy 30 lat temu mieszkali w tym mieście w ten dzień "nie mieli świadomości tego, jak bardzo ich los, ich życie mogło w pewnym momencie dobiec końca". Powiedział, że gdy wykoleiły się cysterny "miastu groziło śmiertelne niebezpieczeństwo", nikt nie zdawał sobie sprawy z tego, jak było poważne.

Na torach kolejowych na ul. Polskiej w Białymstoku 9 marca 1989 r. wykoleiło się pięć 50-tonowych cystern z ciekłym chlorem, z pociągu towarowego jadącego z ZSRR do NRD. Trzy z tych cystern przewróciły się na nasyp kolejowy niedaleko wiaduktu. Gdyby spadły z dużej wysokości, prawdopodobnie by się rozszczelniły. Chlor po wydostaniu się z cystern utworzyłby dużą trującą chmurę. Akcja ratunkowa zakończyła się pomyślnie. Jak potem ustalono, przyczyną wypadku było pęknięcie szyny, która była zakwalifikowana do wymiany już cztery lata przed katastrofą. Wykolejenie się cystern było jednym z najniebezpieczniejszych wypadków w mieście, a akcja ratunkowa należała do najtrudniejszych - oceniały wielokrotnie służby ratunkowe.

Niektórzy przypisują ocalenie miasta związanemu z Białymstokiem błogosławionemu ks. Michałowi Sopoćce (1888-1975; beatyfikowany w 2008 r.), obecnie patronowi miasta, spowiednikowi św. siostry Faustyny Kowalskiej. Ks. Sopoćko zmarł w domu Sióstr Misjonarek przy ul. Poleskiej w Białymstoku, gdzie mieszkał i pracował.

W 2018 r. w Podlaskiem było prawie 2,4 tys. kolejowych transportów tzw. wysokiego ryzyka z ponad 33 tysiącami cystern zawierających materiały niebezpieczne i było to "dużo więcej" niż w 2017 r. Zanotowano też trzy zdarzenia, które zakwalifikowano jako niebezpieczne - wynika z przekazanych PAP przez Podlaski Urząd Wojewódzki danych Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego, które wspólnie z różnymi służbami zajmuje się monitoringiem takich transportów.

Centrum podało, że w latach 2014- 2017 liczba takich transportów malała. Np. w 2014 r. było nieco ponad 1,8 tys. transportów, w 2017 r. niecałe 1,3 tys. Nie podano, z czym związany wzrost w 2018 r..

Centrum zarządzania kryzysowego poinformowało, że realizacją takich transportów zajmuje się w regionie ośmiu przewoźników, a najczęściej transportowanymi substancjami są produkty naftowe, benzyna, alkohol metylowy, amoniak, fosfor, propan, butan. PKP PLK informują centrum zarządzania kryzysowego o transportach takich substancji w ramach Systemu Wczesnego Ostrzegania.

Wśród niebezpiecznych zdarzeń w 2018 r., związanych z przewozem koleją materiałów niebezpiecznych, wskazano np. zdarzenia z kolejowego przejścia granicznego w Kuźnicy: rozszczelnienie cysterny z amoniakiem czy awarię zaworu jednej z cystern przewożących metanol.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.