PARTNER PORTALU
  • BGK

Bieszczadzka Kolejka Leśna rozpoczyna sezon turystyczny

  • PAP    29 kwietnia 2015 - 09:08
Bieszczadzka Kolejka Leśna rozpoczyna sezon turystyczny
(fot. kolejka.bieszczady.pl)

Wraz z początkiem maja Bieszczadzka Kolejka Leśna zaprasza turystów na przejażdżkę. Na razie będzie kursować w każdy weekend.




"Przez dłuższy majowy weekend, a potem w każdy weekend maja i czerwca kursujemy dwa razy dziennie z Majdanu do Przysłupa i z Majdanu do Balnicy. Pierwsza trasa liczy 12 kilometrów, a z Majdanu do Balnicy - 9 kilometrów" - powiedział Wermiński.

W maju i czerwcu oraz we wrześniu i październiku kolejka będzie jeździć tylko w weekendy, a w lipcu i sierpniu - codziennie. Z kolei w okresie zimowym w każdą sobotę ferii szkolnych lub na zamówienie.

Dużą popularnością wśród podróżnych cieszy się skład, który ciągnie parowóz Kp-4; w 2012 r., po wielu latach przerwy, wrócił na trasę kolejki. Drugi parowóz tej serii jest eksponowany w zorganizowanym przez Fundacje Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej skansenie.

Pracujący dla kolejki parowóz Kp-4 może rozwijać prędkość do 35 km/godz. Na trasie kolejki leśnej obowiązuje jednak ograniczenie do 15 km/godz. Parowóz ma skrzynię węglową o pojemności 2 ton.

"Takimi parowozami, starsze pokolenie nazywa je także +bieszczadzką ciuchcią+, w latach 1957-79 kolejarze przewieźli do zakładów drzewnych w Rzepedzi oraz do stacji kolejowej w Nowym Łupkowie ponad jeden mln metrów sześciennych drewna" - przypomniał Wermiński.

Kolejka z historią

Tabor kolejki oprócz parowozu Kp-4 stanowi jeszcze lokomotywa spalinowe Lyd2. Do przewozu turystów przygotowanych jest 21 wagonów osobowych.

Bieszczadzka kolejka wąskotorowa powstała 1898 r. Przez dziesięciolecia służyła do transportu drewna. W latach 20. XX wieku przeszła pod zarząd lwowskiej dyrekcji PKP. Wtedy też rozpoczęto przewóz ludzi, który z czasem stał się atrakcją turystyczną.

Na początku lat 90. poprzedniego wieku ze względów ekonomicznych kolejkę wyłączono z eksploatacji.

W 1996 r. utworzona została Fundacja BKL, która postanowiła utrzymać zabytkową kolejkę w ruchu i poprzez organizację przewozów osobowych uczynić z niej atrakcję turystyczną. W 2014 r. wąskotorówka przewiozła 102 tys. osób; najwięcej w swojej historii.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.