PARTNER PORTALU
  • BGK

Dobry rok dla turystyki regionu świętokrzyskiego

  • PAP    27 grudnia 2012 - 07:06
Dobry rok dla turystyki regionu świętokrzyskiego

Region świętokrzyski jest coraz częściej wybierany jako miejsce wypoczynku weekendowego. Świadczą o tym ilości biletów wstępu sprzedanych m.in. w Bałtowie, Sandomierzu i w podkieleckich atrakcjach turystycznych.




„Wszystkie statystyki ruchu turystycznego w regionie świętokrzyskim w mijającym 2012 roku będziemy mieć zebrane pod koniec stycznia. Jednak już po wstępnych szacunkach sprzedaży biletów wstępu do muzeów, ośrodków rozrywki i innych atrakcji turystycznych widać, że był to dla nas bardzo dobry sezon.

Choć turystyka w całym kraju przeżywa stagnację spowodowaną kryzysem my nie możemy narzekać" - powiedział dyrektor Departamentu Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego Jacek Kowalczyk.

Najczęściej odwiedzanym miejscem w regionie był Bałtów, który w samym sezonie letnim przyjął ponad 300 tys. osób. Według Moniki Pękali ze Stowarzyszenia Delta wyróżnikiem Bałtowa jest przede wszystkim „rozwijanie i dorastanie oferty wraz ze zwiedzającymi.

Osiem lat temu powstał tam JuraPark, teraz w jednym z największych w Polsce kompleksów turystycznych są także zwierzyniec, oceanarium, kino 5D, park rozrywki oraz wyciąg narciarski z wioską świętego Mikołaja.

„Staliśmy się całorocznym ośrodkiem, do którego turyści wracają. Ci, którzy z kilkuletnim dzieckiem widzieli park jurajski teraz przyjeżdżają z nastolatkiem do parku rozrywki czy na narty" - dodała Pękala.

Drugi w kolejności jest Sandomierz, miasto które po latach zastoju zostało odkryte na nowo w dużej części dzięki udanej promocji w serialu „Ojciec Mateusz". W połowie lat 90. odwiedzało je rocznie do 70 tys. osób.

W 2012 roku turystów na Bramie Opatowskiej i w podziemnej trasie turystycznej było około 300 tys. Co najmniej 200 tys. osób odwiedziło w tym roku Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej Pani Świętokrzyskiej w Kałkowie. Tyle samo było w Sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego na Świętym Krzyżu.

„W naszym przypadku podanie dokładnej liczby gości jest trudne, bo nie sprzedajemy biletów. Wiosną i jesienią odwiedzała nas bardzo duża ilość wycieczek szkolnych. Z kolei okres wielkanocny i Boże Narodzenie oraz tygodniowe Święto Podwyższenia Drzewa Krzyża Świętego we wrześniu to czas, w którym przyjeżdża więcej pielgrzymów" - powiedział superior klasztoru Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej na Świętym Krzyżu o. Zygfryd Wiecha.

Ponad 120 tys. osób zatrzymało się u stóp Świętego Krzyża w Hucie Szklanej, gdzie można zwiedzić także Osadę Średniowieczną. Według dyrektorki Centrum Tradycji i Turystyki Gór Świętokrzyskich Anny Łubek, tylko podczas majowego weekendu osadę odwiedziło ponad 30 tys. gości.

„Wiele z tych osób to mieszkańcy ościennych województw: łódzkiego, lubelskiego, małopolskiego i mazowieckiego, którzy coraz chętniej przyjeżdżają do nas na krótki wypoczynek" - dodała Łubek.

Prawie 130 tys. odwiedziło zespół pałacowy w Kurozwękach, Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie, zamek w podkieleckich Chęcinach i pobliską Jaskinię Raj. Depczą im po piętach placówki takie jak skansen w Tokarni czy kieleckie rezerwaty geologiczne.

Nowym terenem odkrytym przez zwiedzających region świętokrzyski staje się Ponidzie. Największymi ośrodkami są tam uzdrowiska Busko Zdrój i Solec Zdrój. Tylko te dwie miejscowości w ciągu roku wynajmują pół miliona miejsc noclegowych, czyli prawie 40 proc. wszystkich noclegów wykupowanych w całym województwie.

„W Busku jest obecnie przeprowadzana ogromna inwestycja z budową nowych miejsc noclegowych i basenów mineralnych, co zwiększy ruch w największym uzdrowisku w regionie. Ale na Ponidziu rozwija się też agroturystyka, coraz popularniejsze są spływy Nidą" - dodał Kowalczyk.

W 2013 roku województwo świętokrzyskie chce zachęcać mieszkańców innych regionów Polski do odwiedzin m.in. wprowadzeniem biletu turystycznego, który będzie pakietował zwiedzanie najciekawszych miejsc w regionie. Nadal będzie promowana turystyka uzdrowiskowa oraz weekendowa.

„Nie możemy spoczywać na laurach, bo inne regiony także promują swoje atrakcje" - dodał Kowalczyk.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.