PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Ekspert: obecność fotoradarów znacząco wpływa na zachowanie kierowców

  • PAP    1 lutego 2020 - 07:01
Ekspert: obecność fotoradarów znacząco wpływa na zachowanie kierowców
ITS podkreśla, że znacząca część spośród 247 fotoradarów na polskich drogach działa poprawnie (fot.pixabay)

Nasze wieloletnie badania potwierdzają, że obecność fotoradarów znacząco wpływa na zachowanie kierowców - mówi dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego prof. Marcin Ślęzak. Na polskich drogach pojawi się w IV kwartale 26 kolejnych fotoradarów.




"Prędkość to główny czynnik sprzyjający powstawaniu wypadków drogowych, a fotoradary są jednym z elementów uspokajających ruch. Ich obecność ma istotny wpływ na zachowanie kierowców, co potwierdzają nasze wieloletnie badania w tym zakresie, m.in. realizowane na potrzeby Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego" - mówi PAP dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego prof. Marcin Ślęzak.

Zaznacza, że zaletą urządzeń stacjonarnych do odcinkowego pomiaru prędkości i monitoringu przejazdu na czerwonym świetle jest to, iż nadzorują ruch drogowy w sposób zautomatyzowany, rejestrując naruszenia przepisów bez konieczności zatrzymywania kierowców.

ITS wspólnie z firmą Heller Consult przygotował na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego analizę stanu bezpieczeństwa pod kątem instalacji nowych urządzeń rejestrujących. Jak wskazuje ITS, oceną objęto także 247 już działających urządzeń.

Czytaj też: Będzie bat na piratów drogowych. Ponad 600 fotoradarów stanie przy polskich drogach

"Wyniki naszych badań wykazały, że tylko trzy spośród nich w niewystarczający sposób realizowały swoją funkcję - uwzględniając kryteria intensywności wypadków i udział pojazdów przekraczających prędkość - dlatego zarekomendowano zmianę ich lokalizacji, by zwiększyć ich efektywność" - wyjaśnia prof. Ślęzak.

ITS podkreśla, że znacząca część spośród 247 fotoradarów działa poprawnie, co "w praktyce oznacza ograniczenie liczby wypadków i kolizji poprzez zmuszenie kierowców do poruszania się z prędkością zgodną z przepisami".

Z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wynika, że w ubiegłym roku na ponad 1,5 mln zarejestrowanych przekroczeń prędkości, ponad 800 tys. to przedział o 11-20 km/h; 530 tys. - o 21-30 km/h; 150 tys. o 31-40 km/h i 43 tys. o 41-50 km/h.

W systemie automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym działa 435 stacjonarnych fotoradarów, 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 29 mobilnych urządzeń w oznakowanych samochodach.

17 stycznia resort infrastruktury i GITD poinformowały o przetargu na instalację 26 fotoradarów w najniebezpieczniejszych miejscach w kraju. 17 z nich zostanie zamontowanych na terenie zabudowanym. Urządzenia znajdą się m.in. na drogach wojewódzkich i powiatowych. Obecnie sieć fotoradarów obejmuje jedynie drogi krajowe.

Nowe fotoradary pojawią się w IV kwartale tego roku w następujących miejscach:

  • Dolnośląskie - dk 94 w Proszkowie, dw 381 w Głuszczycy Górnej,
  • Kujawsko-pomorskie - dk 10 w Solcu Kujawskim,
  • Lubelskie - dk 19 w Wandzinie, dk 82 w Lublinie),
  • Lubuskie - dk 12 w Dziećmiarowicach,
  • Łódzkie - dk 91 i dk 72 w Łodzi,
  • Małopolskie - dw 783 w Biskupicach, dp 1599 w Naściszowej, dw 780 w Kryspinowie, dk 79 w Krakowie,
  • Mazowieckie - dk 7 w Łazach, dw 719 w Ursusie, dp w Grójcu,
  • Opolskie - dk 46 w Niemodlinie, dw 409 w Krapkowicach,
  • Podlaskie - dp w Hryniewiczach),
  • Pomorskie - dw 228 w Kartuzach, dk 20 w Wierzycy,
  • Świętokrzyskie - dp w Jędrzejowie i dp 0314T w Ciekotach, dw 757 w Staszowie,
  • Wielkopolskie - dw 178 w Obornikach, dk 12 w Kościelnej Wsi,
  • Zachodniopomorskie - dk 6 w Sianowie.
Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (9)

  • prawo = prawo, 2020-02-05 12:38:21

    Do Robert: tak, zgadzam się całkowicie - ale jak już podjęto decyzję i ustawiono znak, to taka prędkość musi być przestrzegana przez wszystkich i nie ma zmiłuj.
  • Robert, 2020-02-05 10:19:34

    Do mądry przed szkodą ?: Ograniczenia prędkości mają swoje wady i zalety. Gdybyśmy wprowadzili wszędzie ograniczenie do 30 km/godzinę wtedy nie byłoby wypadków śmiertelnych na drogach, ale sparaliżowało by to komunikację i radykalnie podniosło jej koszty (samochód pokonywał by mniejszą ilość kilomet...rów, a nawet zużywał więcej paliwa na 100-kę bo silniki są najbardziej ekonomiczne przy 90-100 km/h) . Jak polak przekroczy granicę państwa (zwłaszcza tę zachodnią) to się okazuje, że nie ma tam bzdurnych ograniczeń prędkości, a cały transport jest tak zaplanowany by ruch był jak najbardziej płynny. W mojej gminie podniesiono w terenie zabudowanym ograniczenie prędkość do 70 km/h na krótkiej obwodnicy, co spowodowało wybieranie tej trasy przez kierowców i zmniejszenie ruchu przez główną ulicę na której na tym odcinku znajduje się kilkanaście przejść dla pieszych. Wcześniej w tym miejscu był stały "posterunek" misiów z radarami. Warto ułatwiać ludziom życie i realnie rozwiązywać problemy transportu.  rozwiń
  • mądry przed szkodą ?, 2020-02-04 21:15:59

    Do Robert: Nie , skoro jest 50 to ma być 50 cały rok, bo jezdnią przchodżą nie tylko uczniowie - a widzimy, jak dużo Polaków ginie na pasach , tego nie ma w cywilizowanych krajach - Jak Polak przekroczy granice państwa to raptem staje się kulturalnym kierowcą i jedzie 5 km/godz wolniej niż pozwalają... na to przepisy , nie czka na tablice informującą o punkcie pomiaru prędkości . Dlaczego ? - bo wie ile tam wynosi kara za łamanie przepisów.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.