PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Gminy apelują: Oddajcie nam fotoradary. Setki wniosków do GITD

  • Tomasz Klyta    10 lutego 2019 - 06:00
Gminy apelują: Oddajcie nam fotoradary. Setki wniosków do GITD
Od czasu, kiedy gminom zabrano możliwość stawiania fotoradarów, zmienił się trend malejącej liczby wypadków (fot. canard.gitd.gov.pl)

Choć kierowcy ich nienawidzą, statystyki wskazują jednoznacznie, że fotoradary poprawiają bezpieczeństwo na drogach. Jeszcze do 2016 r. każda gmina, wedle swojego uznania, mogła na swoim terenie postawić takie urządzenie. Po trzech latach od odebrania im tego uprawnienia samorządy wołają: Oddajcie nam fotoradary, bo my najlepiej wiemy, gdzie jest niebezpiecznie. Z całego kraju do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego spływają wnioski o zainstalowanie urządzeń mierzących prędkość samochodów. Jest ich prawie 2,5 tys.




  • Generalny Inspektorat Transportu Drogowego odbiera z całej Polski wnioski o postawienie fotoradarów - w sumie spłynęło ich niemal 2,5 tys.
  • Część samorządów uważa, że zmiana przepisów z 2016 r., która odebrała im uprawnienia korzystania z fotoradarów była błędem. O tym, że mogą mieć rację, świadczą statystyki wypadków.
  • Nie ma co ukrywać, że część gmin korzystała z urządzeń, aby poprawić sytuację finansową. W większości jednak chodzi tylko o bezpieczeństwo. My wiemy lepiej, gdzie na naszym terenie jest niebezpiecznie - przekonuje Maciej Berlicki, burmistrz miasta i gminy Sianów.

Kiedy 1 stycznia 2016 r. weszły w życie przepisy odbierające samorządom korzystania z fotoradarów, wyłączono z użytkowania około 400 takich urządzeń. Od tamtego dnia jedyną instytucją, która może karać za przewinienia zarejestrowane przez urządzenia monitorujące drogi, jest Generalny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Wszystkie fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości czy rejestratory przejazdu na czerwonym świetle działają w ramach jednostki podległej GITD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD).

- Niestety ktoś z dalekiej Warszawy zdecydował, o odebraniu służących poprawie bezpieczeństwa uprawnień samorządom. Z perspektywy stolicy nie widać zagrożeń, za zapobieganie którym powinno odpowiadać państwo. My na swoim terenie wiemy najlepiej w jakich miejscach jest niebezpiecznie i gdzie powinien stać fotoradar - przekonuje Maciej Berlicki, burmistrz miasta i gminy Sianów (woj. zachodniopomorskie).

2,5 tys. wniosków o fotoradary. GITD postawi ich... 111

Samorząd z Sianowa jest jednym z wielu w Polsce, który od dawna koresponduje z GITD w sprawie postawienia na swoim terenie fotoradaru lub odcinkowego pomiaru prędkości. Do inspektoratu czy bezpośrednio do samego Canard (od początku jego funkcjonowania), złożono już niemal 2,5 tys. tego typu wniosków (tylko w 2018 r. było to 300 wniosków) Prośby o fotoradary pochodzą w dużej mierze od urzędów miast i gmin czy sołtysów, ale zdarzają się także wnioski od policji, organizacji pozarządowych czy zwykłych obywateli. Co się stanie z większością z nich? Prawdopodobnie nic.

- Szacunkowo tylko około 30 proc. tych wniosków można uznać za zasadne w rozumieniu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w danej lokalizacji. Za zainstalowaniem takiego urządzenia, musi stać poważne zagrożenie bezpieczeństwa. Mam tu na myśli liczbę wypadków, rannych w nich osób, kolizji lub innych zdarzeń drogowych - wyjaśnia Wojciech Król z GITD - Należy pamiętać, że fotoradar to nie jedyny element w układzie drogowym wpływający na bezpieczeństwo. Są jeszcze progi zwalniające, nadruki na drogach, wysepki czy tablice świetlne - wymienia.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (27)

  • Krzysztof Tyras , 2019-02-12 12:21:18

    naliczanie sekundowe na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną według psełdo ekspertów rozpraszają kierowców a fotoradary poprawiają bezpieczeństwo nic bardziej mylnego skuteczniejsze są pomiary odcinkowe prędkości i bezpieczniejsze bo nie hamują czuby bezpośrednio przed fotoradarem ...  rozwiń
  • ciszek, 2019-02-11 18:48:51

    Prawda jest taka, ze jak chcą żeby bezpieczniej było to równie dobrze można zaznacyzć taki fotoradar, którego nawet nie ma w Yanosiku to by ludzie zwalniali. Ale to by się z yankiem trzeba było dogadać. Bo jak zwolnią jest bezpieczniej, a nie jak mandat dostaną, bo na bezpieczeństwo to nie wpływa...  rozwiń
  • Dominik, 2019-02-11 18:07:12

    To był biznes zwłaszcza nad morzem co tam się działo ......dziki zachód

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.