PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak ograniczyć liczbę wypadków w transporcie zbiorowym?

  • PAP/EM    22 marca 2017 - 16:16
Jak ograniczyć liczbę wypadków w transporcie zbiorowym?
Rocznie około 10-11 osób ginie pośród pasażerów autobusów. Większy problem stanowią wypadki z udziałem autobusów. (fot. pixabay)

Transport zbiorowy jest najbezpieczniejszą formą podróżowania. W miastach najwięcej wypadków wśród pasażerów zdarza się w drodze na przystanki - mówiono na konferencji "Bezpieczeństwo pasażerów w transporcie zbiorowym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i osób niepełnosprawnych"




• Podróżowanie transportem publicznym jest jedną z najbezpieczniejszych form podróżowania.

• Do wypadków autobusów i z udziałem autobusów dochodzi najczęściej tam, gdzie kierowcy mogą jechać szybko, czyli na drogach poza obszarami zabudowanymi, poza skrzyżowaniami - na prostych obcinkach drogi oraz w nocy.

• Najwięcej wypadków pasażerów komunikacji zbiorowej zdarza się nie wtedy, gdy są oni wewnątrz pojazdu, ale wtedy, gdy są jeszcze pieszymi i zmierzają do autobusu lub tramwaju.

• Aby podnieść poziom bezpieczeństwa, bardzo ważna jest organizacja ruchu obok przystanku oraz prędkość samochodów w tym miejscu.

Dlatego - ich zdaniem - ważną rolę odgrywa edukacja zarówno pieszych, jak i kierowców, dotycząca bezpiecznego poruszania się na drogach.

"Z danych dotyczących wypadków drogowych w całej Unii Europejskiej wynika, że podróżowanie transportem publicznym jest jedną z najbezpieczniejszych form podróżowania. Problem jest w zasadzie marginalny, jeśli chodzi o podróżowanie autobusami. W całej Europie tylko 0,4 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych w wpadkach komunikacyjnych to pasażerowie autobusów i 0,8 proc. osób ciężko rannych" - mówiła Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego. "W Polsce to też marginalny problem. Rocznie około 10-11 osób ginie pośród pasażerów autobusów. Większy problem stanowią wypadki z udziałem autobusów. Autobus jest duży, ciężki, ma dużą masę, dlatego gdy dochodzi do jego wypadku z innymi użytkownikami dróg, skutki są ciężkie" - dodała.

Według niej, w ostatnich latach obserwuje się wzrost liczby ciężkich wypadków, czyli takich, których skutkiem są poważne obrażenia o pasażerów. "Niestety, liczba ciężko rannych pasażerów w autobusach rośnie i to zwłaszcza w autobusach komunikacji zbiorowej w Polsce, choć nadal jest niewielka na tle innych wypadków" - zauważyła Zielińska. Według niej, bierze się to stąd, że coraz więcej kierowców jeździ bardzo szybko, dotyczy to wszystkich: zarówno kierowców jeżdżących własnymi samochodami, jak i kierowców autobusów. Jak mówiła, do wypadków autobusów i z udziałem autobusów dochodzi najczęściej tam, gdzie kierowcy mogą jechać szybko, czyli na drogach poza obszarami zabudowanymi, poza skrzyżowaniami - na prostych obcinkach drogi oraz w nocy.

Na kwestie związane z bezpieczeństwem pasażerów w transporcie zbiorowym w miastach zwracał uwagę zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie Łukasz Franek. Z badań, które prowadził na Politechnice Krakowskiej, wynika, że najwięcej wypadków pasażerów komunikacji zbiorowej zdarza się nie wtedy, gdy są oni wewnątrz pojazdu, ale wtedy, gdy są jeszcze pieszymi i zmierzają do autobusu lub tramwaju. "Takie newralgiczne punkty to są przejścia dla pieszych, szczególnie (...) przy przystankach autobusowych lub tramwajowych" - powiedział. "Jesteśmy skłonni bardziej ryzykować, gdy widzimy odjeżdżający z przystanku autobus lub tramwaj" - zauważył.

Dlatego, jego zdaniem, bardzo ważna jest organizacja ruchu obok przystanku oraz prędkość samochodów w tym miejscu. "Chyba nie ma miejsca na świecie, gdzie piesi w pełni dostosowują się do przepisów ruchu drogowego. Jeśli tak się dzieje i dochodzi do sytuacji niebezpiecznej, niska prędkość pojazdu w tym obszarze gwarantuje, że przeżyją" - zaznaczył.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.