Partner portalu

Kanał Gliwicki otwarty dla żeglugi. W tym roku będzie więcej jednostek pływających

Kanał Gliwicki, łączący Górny Śląsk z Odrą, w pierwszych dniach kwietnia został otwarty dla żeglugi. Administrator szlaku spodziewa się w tym roku dalszego wzrostu liczby pokonujących kanał jednostek pływających - to efekt trwającej modernizacji kolejnych śluz na kanale.
  • Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w piątek (06.04) poinformowało o otwarciu nowego sezonu nawigacyjnego na Kanale Gliwickim.
  • Śląskie Centrum Logistyki, zakłada w tym roku podwojenie ilości węgla wyprawianego z Gliwic do Wrocławia drogą wodną - ze 120 tys. ton w ub. roku do ok. 250 tys. ton w roku 2018. 
  • Ze szlaku korzystają również wodniacy. W poprzednim sezonie kanał pokonało ponad 12 tys. jednostek pływających, podczas gdy dwa lata wcześniej prześluzowano ich 5 tys.

Kanał Gliwicki, nazywany również Górnośląskim, jest jedynym takim w kraju. Od lat 30. ub. wieku łączy Górny Śląsk z Odrą. Sześć śluz na 42-kilometrowym odcinku między Gliwicami a Kędzierzynem-Koźlem zapewnia żeglugę transportową i turystyczną. Zabytkowe śluzy, umożliwiające pokonanie różnicy poziomów wody, w ostatnich latach są sukcesywnie modernizowane - łączny koszt prowadzonych prac sięga 123 mln zł.

Czytaj także: Jak montowano 88-tonowe wrota na Kanale Gliwickim

O rozpoczęciu, po zimowej przerwie, nowego sezonu nawigacyjnego na Kanale Gliwickim poinformował w piątek administrator szlaku - Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gliwicach. Śluzowanie odbywa się w dni robocze od 6. rano do 22. wieczorem.

"Otwarcie Kanału Gliwickiego dla żeglugi poprzedziło sondowanie szlaku, czyli rewizja drogi wodnej" - poinformował p.o. dyrektor RZGW w Gliwicach Łukasz Lange. W marcu gliwicki port odwiedził też prezes Wód Polskich Przemysław Daca, który zapoznał się z planami Śląskiego Centrum Logistyki, zakładającymi w tym roku podwojenie ilości węgla wyprawianego z Gliwic do Wrocławia drogą wodną - ze 120 tys. ton w ub. roku do ok. 250 tys. ton w roku 2018. Przeładunek węgla w gliwickim porcie wznowiono w lipcu zeszłego roku, po pięcioletniej przerwie.

Czytaj także:Pracownicy Wód Polskich głosują ws. strajku. "Pracownicy przerażeni, obywatele wściekli"

Ze szlaku, obok barek transportowych, korzystają również wodniacy, którzy doceniają walory turystyczne Kanału Gliwickiego. W poprzednim sezonie nawigacyjnym kanał pokonało ponad 12 tys. jednostek pływających, podczas gdy dwa lata wcześniej prześluzowano ich 5 tys.

Spodziewany dalszy rozwój żeglugi jest możliwy dzięki prowadzonej modernizacji infrastruktury. Prace na śluzach Kanału Gliwickiego trwają w Łabędach, Dzierżnie, Sławięcicach i Nowej Wsi. Trzy lata temu administrator drogi wodnej zakończył modernizacje obiektów w Rudzińcu i Kłodnicy.

Całość prowadzonych prac uzyskała unijne dofinansowanie z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Inwestycje o łącznej wartości prawie 123 mln zł są prowadzone tak, by nie uniemożliwiać żeglugi.

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!