PARTNER PORTALU
  • BGK

Koncerty i festiwale w Katowicach: Jakie są kulturalne potrzeby mieszkańców?

  • PAP/AT    23 września 2016 - 09:58
Koncerty i festiwale w Katowicach: Jakie są kulturalne potrzeby mieszkańców?
Aby określić kulturalne potrzeby i oczekiwania mieszkańców stolicy woj. śląskiego, Medialab będzie gromadził dane dotyczące szeroko pojętej kultury (fot.wikipedia.org/Piotr Drabik)

• Kto tworzy kulturę w Katowicach, kto jest jej odbiorcą i skąd przyjeżdżają uczestnicy koncertów czy festiwali – m.in. te kwestie chce zbadać instytucja Katowice Miasto Ogrodów.
• Chce w ten sposób poznać kulturalne potrzeby i oczekiwania mieszkańców.




Inauguracja przedsięwzięcia odbędzie się w piątkowy wieczór. Badania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii prowadzić będzie należący do tej instytucji zespół o nazwie Medialab. To ponadto część międzynarodowego projektu Shared Cities: Creative Momentum.

Jak wyjaśnił Karol Piekarski z Medialabu, projekt jest swego rodzaju pokłosiem transformacji, jakie w ostatnich kilkunastu latach zaszły w miastach Europy Środkowej. "Miasta zaczęły wychodzić z okresu postkomunistycznego. Nie tylko powstaje w nich nowa architektura czy infrastruktura, ale przede wszystkim ożywiają się mieszkańcy, czemu towarzyszy rozkwit oddolnych inicjatyw, które zaczynają zmieniać przestrzeń miasta" - zaznaczył.

Jego zdaniem, taki proces obserwować można także w Katowicach. "Tutaj proces jest niezwykle widoczny. Jeszcze w 2009 r. wyobrażenie o naszym mieście ograniczało się wyłącznie do przemysłu. Obecnie, jak wynika z naszych obserwacji, coraz częściej w przekazie medialnym podkreśla się już działania kulturalne, które odgrywają bardzo dużą rolę w procesie przeobrażania się Katowic i określania ich nowej tożsamości" - podkreślił.

Czytaj też: Aktywiści oskarżają Miasto Ogrodów o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Na te zmiany w jego ocenie wpłynęło m.in. powstanie katowickiej strefy kultury z siedzibami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Muzeum Śląskiego, ale też działania związane z promowaniem śląskiego designu czy śląskiej tożsamości. Piekarski przypomniał też, że Katowice od grudnia ub. r. są Miastem Muzyki UNESCO.

Aby więc określić współczesne kulturalne potrzeby i oczekiwania mieszkańców stolicy woj. śląskiego, Medialab przez rok będzie gromadził dane dotyczące szeroko pojętej kultury. "Będziemy np. badać kto jest odbiorcą kultury w Katowicach, skąd przyjeżdżają do Katowic uczestnicy wydarzeń kulturalnych czy jaka jest wartość ekonomiczna kultury, tzn. ile pieniędzy zostawiają w Katowicach uczestnicy tych wydarzeń" - wymienił Piekarski.

Dane gromadzone będą zarówno podczas małych, oddolnych inicjatyw m.in. w domach kultury, klubach, jak i wydarzeń organizowanych w siedzibie NOSPR i Muzeum Śląskim, aż po wielkie, międzynarodowe festiwale, takie jak np. Off Festival.

Aktywistom zależy, by badać kulturę z wykorzystaniem nowych technologii m.in. poprzez media społecznościowe czy aplikacje, choć nie zabraknie też tradycyjnego pozyskiwania danych np. dzięki ankietom.

Istotną kwestią badań - dodał Piekarski - będzie też zanalizowanie, jaki wpływ na tworzenie miejskiej tożsamości mają oddolne inicjatywy. "Coraz więcej aktywności jest promowanych w sieci, oddolnie, a nie przez same instytucje. Dlatego chcemy wykorzystać technikę mapowania - pozyskiwania, a następnie wizualizacji za pomocą wykresów i map różnych zbiorów danych - i na tej podstawie pokazać, że kultura w dużym mieście tworzona i promowana jest też online, przez aktywistów czy nieformalne grupy" - wyjaśnił Piekarski.

Projekt ma potrwać rok. Badania prowadzić będzie zespół Medialabu, złożony m.in. z socjologów, kulturoznawców, programistów, urbanistów i projektantów. W przedsięwzięcie mogą się zaangażować także sami katowiczanie.

Wyniki mają być zaprezentowane we wrześniu 2017 r. Zgodnie z założeniem, mają one nie tylko zobrazować proces zmian zachodzących w mieście i jego dynamizm w ostatnich kilku latach, ale też odpowiedzieć na pytania, jakie obecnie są oczekiwania i potrzeby kulturalne katowiczan. Dane będą udostępniane m.in. instytucjom kulturalnym.

Projekt finansowany jest z programu Kreatywne Europa w ramach przedsięwzięcia Shared Cities: Creative Momentum. Tworzą go instytucje i organizacje z Niemiec (Instytut Goethego), Czech (Czeskie Centrum), Węgier, Serbii i Słowacji. Całe przedsięwzięcie potrwa do 2019 r.

Piątkowa inauguracja projektu będzie połączona z otwarciem nowej siedziby Medialabu w gmachu Katowic Miasta Ogrodów - Instytucji Kultury im. Krystyny Bocheneki i spotkaniem z niemieckim artystą Mischą Kuballem, które poprowadzi Bogna Świątkowska.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.