PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Kontrola NIK wykazała, że zarządzanie kryzysowe nie działa. Najgorzej w gminach i powiatach

  • Michał Wroński    21 stycznia 2019 - 11:43
Kontrola NIK wykazała, że zarządzanie kryzysowe nie działa. Najgorzej w gminach i powiatach
Służby ratunkowe w Polsce coraz częściej muszą się zmagać ze skutkami nawałnic. (fot. www.trabkiw.ug.gov.pl)

W Polsce nie funkcjonuje skuteczny system ochrony ludności – alarmuje Najwyższa Izba Kontroli. Jak ocenia, organy odpowiedzialne za realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej nie stworzyły struktur adekwatnych do występujących zagrożeń, nie wdrożyły skutecznych procedur oraz nie zapewniły niezbędnych zasobów, umożliwiających właściwe zarządzanie w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych.




  • Gminy i powiaty są nieprzygotowane na sytuacje kryzysowe – raport NIK jest dla nich bezlitosny.
  • Izba wysunęła długą listę zarzutów dotyczących m.in. organizacji powiatowych centrów zarządzania kryzysowego i kwalifikacji merytorycznych pracowników. Zwraca uwagę, że możliwość praktycznego wykorzystania planów zarządzania kryzysowego jest mocno ograniczona.
  • System ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach jest przestarzały. Aktualnie większość użytkowanych syren nie jest w stanie nadawać komunikatów głosowych, lecz jedynie umożliwia ostrzeganie ludności ciągłym lub przerywanym dźwiękiem – czytamy w raporcie NIK.

W celu zbadania, jak funkcjonuje system ochrony ludności w ramach struktur zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej, NIK skontrolowała MSWiA, Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, pięć urzędów wojewódzkich (w Gdańsku, Poznaniu, Łodzi, Wrocławiu i Krakowie), starostwa powiatowe w Chrzanowie, Legnicy, Sieradzu, Koninie, Gnieźnie i Chojnicach, a także urzędy gminne w Czersku, Chojnicach, Starym Mieście, Warcie, Gnieźnie, Krotoszycach i Trzebini.

Co ustalono? Jak informuje NIK, kontrola wykazała bardzo zróżnicowany - w zależności od kontrolowanego szczebla - stan przygotowania struktur administracji rządowej i samorządowej do realizacji zadań dotyczących ochrony ludności, zarówno w ramach zarządzania kryzysowego, jak i obrony cywilnej. Przy czym, jak wyraźnie podkreśla Izba, „istotne nieprawidłowości” stwierdzono na każdym skontrolowanym szczeblu.

Na szczeblu centralnym dotyczyły one niekompletnego raportowania sytuacyjnego, niepełnych analiz i prognoz rozwoju sytuacji, braku bezpośredniej komunikacji pomiędzy wojewódzkimi centrami zarządzania kryzysowego, a także wdrożenia nieefektywnych rozwiązań w zakresie powiadamiania o sytuacjach kryzysowych podmiotów wskazanych w siatce bezpieczeństwa planów zarządzania kryzysowego.

Jeśli idzie o nieprawidłowości stwierdzone w zakresie funkcjonowania WCZK, to dotyczyły one też niezapewnienia obligatoryjnej dwuosobowej obsady podczas pełnienia całodobowych dyżurów oraz braku zasilania awaryjnego, co w praktyce uniemożliwiało funkcjonowanie WCZK w przypadku braku energii elektrycznej.

Najbardziej oberwało się gminom i powiatom, wobec których NIK wysuwa cały szereg poważnych zastrzeżeń dotyczące m.in. kwalifikacji merytorycznych pracowników.

- W ocenie NIK skala nieprawidłowości stwierdzonych w jednostkach szczebla powiatowego i gminnego stwarza poważne ryzyko niewłaściwej realizacji zadań w zakresie zarządzania kryzysowego - czytamy w raporcie Izby.

NIK przypomina, że najistotniejszą kwestią niezbędną do prawidłowego wykonywania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego na szczeblu powiatu jest konieczność zapewnienia, działających w systemie całodobowym, centrów zarządzania kryzysowego, co - jak wykazały wyniki kontroli - nie zawsze było realizowane. Na dowód tego wskazuje np. starostwo chojnickie, gdzie PCZK powstało dopiero 29 września 2017 r., choć taki obowiązek istniał już od 2007 r. Z kolei obsługę PCZK starosty legnickiego zapewniała komórka organizacyjna merytorycznie niezwiązana z zarządzaniem kryzysowym, tj. Wydział Oświaty, Promocji i Spraw Społecznych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.