PARTNER PORTALU
  • BGK

Małopolska: zamknięto most w Ostrowie

  • PAP/KM    27 listopada 2019 - 12:04
Małopolska: zamknięto most w Ostrowie
Most na Dunajcu w Ostrowie k. Tarnowa leży na trasie najkrótszego połączenia między autostradą A4 i tarnowską dzielnicą Mościce (fot. tarnow.pl)

Od środy zamknięty jest most na Dunajcu w Ostrowie k. Tarnowa leżący na trasie najkrótszego połączenia między autostradą A4 i tarnowską dzielnicą Mościce. Powodem wyłączenia przeprawy jest jej fatalny stan techniczny, zagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego.




  • Decyzję o całkowitym zamknięciu mostu leżącego w ciągu drogi powiatowej 1346K relacji Tarnów - Wierzchosławice podjął zarząd powiatu tarnowskiego i powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w oparciu o wyniki ekspertyzy oraz opinii prof. Tomasza Siwowskiego z Politechniki Rzeszowskiej.
  • Obiekt został wyłączony z ruchu dla samochodów osobowych, ciężarowych oraz pieszych i rowerzystów.
  • Starosta tarnowski Roman Łucarz poinformował, że ekspertyza naukowców i decyzja powiatowego nadzoru budowlanego jest jednoznaczna, dlatego podjął decyzję o całkowitym zamknięciu mostu w trybie natychmiastowym.

- Nie ma innej decyzji, bezpieczeństwo naszych mieszkańców jest dla nas nadrzędną sprawą i wartością, nie możemy ryzykować nawet najmniejszego zdarzenia, do którego mogłoby tam dojść na skutek naszej nieodpowiedzialnej działalności - podkreślił starosta.

Prof. Tomasz Siwowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury z Politechniki Rzeszowskiej przypomniał, że jego zespół sprawdzał wcześniejszą negatywną ekspertyzę wydaną przez badaczy z Politechniki Krakowskiej.

- Nasze prace naukowo-badawcze, które wykonaliśmy na tym moście potwierdzają w pełni opinię i decyzję kolegów - ten most w obecnym stanie technicznym należy zamknąć, bo jego poziom bezpieczeństwa nie jest wystarczająco wysoki, aby ryzykować jego eksploatację nie tylko pod obciążeniem pojazdami samochodowymi, ale również pod obciążeniem pieszym czy ruchem rowerowym - wskazał.

Według niego do degradacji przeprawy przyczyniło się wiele czynników, w tym jej wiek wynoszący ponad 50 lat, a także wady pierwotne nietypowej konstrukcji, która jest całkowicie spawana.

- Widzimy, że nośność tego mostu jest bardzo ograniczona, do tego dochodzą uszkodzenia, które wystąpiły w ostatnich kilku, kilkunastu latach z racji wzmożonego ruchu ciężkich pojazdów - są to bardzo groźne uszkodzenia - pęknięcia konstrukcji stalowej, pęknięcia spoin - tłumaczył.

Jak przypomniał starosta tarnowski Roman Łucarz, most na Dunajcu w Ostrowie w ostatnich latach zmagał się z lawinowym wzrostem liczby pojazdów go przekraczających. O ile w 2006 roku było to 5 tys. samochodów na dobę, to po otwarciu autostrady A4 ich liczba wzrosła do 11,5 tys. samochodów, z czego około 2 tysiące to pojazdy ciężarowe.

Łucarz zapowiedział, że starostwo niezwłocznie przystąpi do oceny możliwości naprawy oraz projektowania remontu zamkniętej przeprawy. Zamierza także pozyskiwać na to środki zewnętrzne. Wsparcie zadeklarował m.in. zarząd województwa małopolskiego.

- Jeżeli naprawa jest możliwa i jeżeli koszty będą opłacalne, to niezwłocznie przystąpimy do prac. Nie wykluczamy także wariantu budowy nowego mostu, jeśli koszty remontu okażą się zbyt duże - zapowiedział starosta.

Na czas zamknięcia wytyczono objazd zgodnie z tymczasową organizacją ruchu: z Wierzchosławic drogą wojewódzką 975 do miasta Wojnicz, a następnie drogą krajową nr 94 i ulicami Krakowską oraz Czerwonych Klonów. Z uwagi na duże natężenie ruchu sugeruje się omijanie węzła autostradowego Tarnów - Mościce i wjazd do miasta na węźle autostradowym Tarnów - Centrum. Kierowców z gmin Radłów oraz Wietrzychowice prosi się o wybieranie w miarę możliwości wjazdu do Tarnowa drogą nr 973 od strony Żabna.

W najbliższej okolicy w 2023 roku ma powstać również nowy most na Dunajcu w ramach budowy połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie. W niedawno umowę na projekt i budowę tej inwestycji podpisał Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie z firmą Metrostav Polska za ponad 141 mln zł.

Zadanie obejmuje budowę łącznicy o długości ok. 2,6 km, jako drogi jednojezdniowej, o dwóch i trzech pasach ruchu z Mościc przez Kępę Bogumiłowicką i Ostrów do ronda w Wierzchosławicach, a także nowego mostu na rzece Dunajec o długości ok. 830 metrów wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • adam, 2019-11-28 20:12:51

    No to wróciliśmy do średniowiecza. Młodzież żeby parę kilometrów dojechać do szkoły musi wstawać czwartej rano. Ile ludzi wnet nie dojedzie do pracy w Krakowie ? Padnie regularna komunikacja autobusowa z Wierzchosławic do Krakowa. Pogotowie zamiast parę kilometrów z Mościc będzie jechało pół godziny... kilkadziesiąt kilometrów. Ktoś poszedł na całego.  rozwiń
  • abc, 2019-11-28 10:22:36

    Gdyby powstał zjazd z A4 do ulicy Niedomickiej objazd byłby znacznie szybszy. Proszę uważnie wysłuchać co mówi Prof. inż. T. Siwowski . Nie trzeba żadnych domysłów teorii, itp. Stąd ta decyzja o natychmiastowym wyłączeniu z użytkowania. Swoja drogą powiat miał nieoficjalne informacje wcześniej .... Zawsze instytucje wykonujące ekspertyzy np. PK lub Prz konsultują już na etapie opiniowania ważne aspekty sprawy. ponadto gdyby tak nie było to skąd była informacja 26 listopada o takiej ewentualności?  rozwiń
  • MIeszkaniec, 2019-11-28 09:52:10

    Zgodzę się, że bezpieczeństwo jest najważniejsze. Ale dlaczego nikt o tym nie pomyślał lata temu jak otwierali autostradę? Trzeba było zakazać ruchu dla TIRÓW, zrobić ruch wahadłowy dla samochodów osobowych i był by spokój do dziś. Tiry z i na autostradę rozjechały most i teraz wielkie larum bo mo...st się zawali. Tylko to było wiadomo kilka lat temu. Gratuluję władzom i mam nadzieję, że ktoś poniesie odpowiedzialność.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.