PARTNER PORTALU
  • BGK

MSiT: nowa ustawa turystyczna zwiększyła bezpieczeństwo podróżnych

  • PAP/TK    26 grudnia 2018 - 09:48
MSiT: nowa ustawa turystyczna zwiększyła bezpieczeństwo podróżnych
W 2018 r. wzrosła liczba wyjazdów turystycznych (fot. Pixabay)

Najważniejsze efekty wprowadzonej w połowie 2018 r. ustawy turystycznej to zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych oraz wzrost liczby przedsiębiorców zajmujących się turystyką - powiedział wicedyrektor Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki Dominik Borek.




  • Resort sportu i turystyki podsumował działanie ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, obowiązującej od połowy roku.
  • Wśród najważniejszych są m.in. obowiązki informacyjne wobec podróżnych przed zawarciem umowy, według określonych wzorów, oraz zniesieni 30 dniowej reklamacji i wydłużenie z 2 do 3 lat okresu przedawnienia roszczeń.
  • W opinii Polskiej Izby Turystyki nowe przepisy wzmocniły jeszcze funkcjonowanie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, poprzez wprowadzenie sankcji pieniężnych, a nawet ograniczenia wolności za niespełnianie wymogów obowiązujących organizatorów.

Przedsiębiorców, jak powiedział Dominik Borek, jest teraz 4400, wzrosła też liczba zorganizowanych wyjazdów turystycznych. Jednocześnie niektórzy eksperci od turystyki zwracają uwagę na niedostatecznie rozwiązany problem reklamacji.

Resort sportu i turystyki podsumował działanie ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, obowiązującej od połowy roku.

Jak powiedział Dominik Borek "przepisy implementujące unijną dyrektywę do polskiego prawa, które weszły w życie w połowie roku - jedne z pierwszych państw UE, zwiększyły poziom ochrony klientów biur podróży oraz podmiotów oferujących powiązane usługi turystyczne".

Wśród najważniejszych są m.in. obowiązki informacyjne wobec podróżnych przed zawarciem umowy, według określonych wzorów, oraz zniesieni 30 dniowej reklamacji i wydłużenie z 2 do 3 lat okresu przedawnienia roszczeń.

- Ustawa poprawiła funkcjonujące już rozwiązania prawne (powołany w 2016r. Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG), zwanym też II filarem ubezpieczenia usług turystycznych, przyp. red.), w szczególności w zakresie zabezpieczeń podróżnych przed skutkami niewypłacalności organizatorów - zaznaczył Borek.

W opinii Polskiej Izby Turystyki nowe przepisy wzmocniły jeszcze funkcjonowanie TFG, poprzez wprowadzenie sankcji pieniężnych, a nawet ograniczenia wolności za niespełnianie wymogów obowiązujących organizatorów.

Jednak ekspert prawny i p.o. przewodniczącego Komisji ds. Organizatorów Turystyki Wyjazdowej PIT Leszek Miłosz zwrócił uwagę PAP na nie do końca rozwiązany problem reklamacji, zaznaczając, że "turystyka w tej chwili nie ma ustawowej regulacji procedury reklamacyjnej".

- Z dotychczasowej regulacji dotyczącej reklamacji pozostał tylko obowiązek podróżnego poinformowania o wadach imprezy. Na organizatora został natomiast nałożony obowiązek wprowadzenia własnych wewnętrznych procedur rozpatrywania skarg. Tymczasem problematyka reklamacji uregulowana jest w ustawie o prawach konsumenta, gdzie jest mowa o 30-dniowym terminie na odpowiedź na reklamacje. Wszelako przepis dotyczący reklamacji, nie dotyczy imprez turystycznych - podkreślił ekspert PIT.

- Ustawodawca pozostawił uregulowanie reklamacji organizatorom turystyki, którzy są zobowiązani do określenia wewnętrznej procedury reklamacyjnej. Powstaje pytanie o granice swobody organizatora przy ustalaniu wewnętrznych procedur rozpatrywania reklamacji, a także na ile te procedury będą obowiązujące w przypadku dalszego sporu - powiedział Miłosz.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.