PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Nie będzie uprzywilejowania pieszych przy przejściach

  • Tomasz Klyta    26 czerwca 2019 - 12:39
Nie będzie uprzywilejowania pieszych przy przejściach
Zdaniem RPO przepisy powinny zmuszać kierowców do zatrzymania się już w momencie, kiedy pieszy sygnalizuje zamiar wejścia na pasy (fot. Pixabay)

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił o zmianę przepisów tak, by piesi mieli pierwszeństwo, zanim wejdą na pasy. Powołuje się m.in. na zapisy w kodeksach drogowych państw Europy Zachodniej. Ministerstwo Infrastruktury nie wydaje się jednak przekonane do takiej argumentacji.




  • Pieszy powinien mieć pierwszeństwo już w momencie zasygnalizowania zamiaru przejścia przez pasy - tak twierdzi Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich. Jego zdaniem zmniejszyłoby to liczbę potrąceń pieszych.
  • Jako argument podaje podobne rozwiązania prawne, które obowiązują we Francji, Norwegii czy Szwajcarii.
  • Ministerstwo Infrastruktury nie zamierza jednak zmieniać przepisów.

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka o rozważenie zainicjowania zmiany Prawa o ruchu drogowym przez przyznanie pierwszeństwa pieszym, którzy oczekują na przejście przez jezdnie lub na nie wkraczają. Wystąpienie było efektem spotkań Adama Bodnara z przedstawicielami stowarzyszeń "Miasto Jest Nasze” i "Piesza Masa Krytyczna”.

Obecnie, pieszy ma pierwszeństwo na jezdni, kiedy wejdzie na przejście. Ale nie wcześniej. Prawo o ruchu drogowym nakazuje zaś kierowcy zachowanie szczególnej ostrożności przy zbliżaniu się do przejścia. Nie odnosi się jednak do sytuacji, gdy pieszy zamierza wejść na przejście lub właśnie na nie wkracza.

Ostrzejsze przepisy zmniejszą liczbę wypadków?

Dlatego podczas spotkania w grudniu 2018 r. z Adamem Bodnarem przedstawiciele organizacji społecznych opowiedzieli  się za wprowadzeniem do Prawa o ruchu drogowym przepisu, który dawałby pieszemu pierwszeństwo już w momencie, gdy ma zamiar wejść na pasy. Zgodnie z pomysłem, wystarczyłoby zasygnalizowanie, że staje i czeka na możliwość przejścia. W takiej sytuacji kierowca musiałby ustąpić pierwszeństwa.

"Poprawiłoby to bezpieczeństwo pieszych. Wiedząc, że pierwszeństwo przysługuje nie tylko człowiekowi na przejściu, ale także oczekującej na to, kierowca musiałby zachować jeszcze większą ostrożność i w większym stopniu zmniejszyć prędkość" - czytamy w komunikacie RPO.

W 2017 r. w Polsce doszło do 32 760 wypadków drogowych (w 25 proc. z udziałem pieszych). Śmierć poniosło 873 pieszych, a rannych zostało 7587. Do śmierci pieszego dochodziło w co piątym potrąceniu wskutek nadmiernej prędkości auta. Główną przyczyną potrąceń było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu - wynika z danych Komendy Głównej Policji. 

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w sprawozdaniu za 2017 r. zwróciła  uwagę, że liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych nieznacznie wzrosła w porównaniu z rokiem 2016 r. Jak argumentuje RPO, wskazuje to na konieczność nowych działań zapobiegawczych dla poprawy bezpieczeństwa tej najsłabiej chronionej grupy uczestników ruchu drogowego.

Zasada, że pieszy ma pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na przejście, obowiązuje w krajach skandynawskich i w większości państw Europy Zachodniej (we Francji, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Austrii, Niemczech).

W Norwegii i we Francji kierowca ma obowiązek zatrzymania się przed przejściem nawet wtedy, gdy człowiek stojący w pobliżu nie wykazuje wyraźnego zamiaru przejścia przez jezdnię, a jedynie zbliża się do jezdni.

W Szwajcarii kierowca musi się zatrzymać także wtedy, gdy pieszy stoi przed przejściem, ale ma oczywisty zamiar przejścia przez jezdnię. Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w przeliczeniu na milion mieszkańców jest w tych państwach zdecydowanie niższa niż w Polsce. 

Na zachodzie już się przyzwyczaili. U nas to się nie sprawdzi





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • 29564, 2019-06-27 20:15:33

    pan rzecznik robi sobie kpiny z kierowców , czyli dwóch pieszych przed wejściem na pasy będą przez 15 min. rozmawiało a 100 i więcej aut będą spokojnie czekać kiedy zakończą rozmowe ,nie powinien się wtrącać w coś o czym nie ma pojęcia-to nie jego działka
  • Adam, 2019-06-27 10:46:39

    W Anglii kierowca traci prawo jazdy za niezatrzymanie się przy dochodzeniu pieszego do przejścia. W Polsce za ileś tam lat dojrzejemy do tego (mieszkałem na Zachodzie 10 lat i przyzwyczaiłem się do innej kulrury).
  • r39, 2019-06-26 16:37:59

    To może i światła przy przejściach dla pieszych "wartałoby" skasować, hę? Byłoby i taniej, i bardziej ekologicznie, i mniej grzalibyśmy atmosferę. A czemuż to pan rzecznik nie wezwie do zakazu ruchu wszelkich pojazdów samochodowych, na początek tylko osobowych? Bo sam takowym jeździ? A... przecież to byłby sposób naprawdę radykalny: nie ma samochodów to i nie powodują wypadków, ani w nich nie uczestniczą. Odwagi, panie RPO!  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.