PARTNER PORTALU
  • BGK

Prawie 5,5 mld złotych wydali turyści w Krakowie w 2016 r.

  • PAP/AH    8 listopada 2017 - 16:27
Prawie 5,5 mld złotych wydali turyści w Krakowie w 2016 r.
Turystyka to konkretna korzyść dla Krakowa, ale to także wyzwanie pogodzenia różnych, nierzadko przeciwstawnych potrzeb Fot. Shutterstock

Prawie 5,5 mld złotych wydali turyści w Krakowie w 2016 roku - wynika z badań przeprowadzonych przez Urząd Miasta Krakowa.




• W sektorze turystycznym zatrudnionych jest ponad 10 proc. osób pracujących w mieście.

• Suma podatków i opłat przez branżę turystyczną odprowadzonych do budżetu miasta w 2016 r. wynosiła: 170 066 245 zł.

• Turyści łącznie w mieście zostawili w 2016 r. 5,48 mln zł.

Jak poinformował krakowski magistrat, to pierwsze tego typu dane, które prezentują kompleksowo zależności pomiędzy wielkością ruchu turystycznego i wydatkami turystów, a dochodami miasta czy strukturą zatrudnienia jego mieszkańców.

- Turystyka to konkretna korzyść dla Krakowa, ale to także wyzwanie pogodzenia różnych, nierzadko przeciwstawnych potrzeb: z jednej strony odwiedzających, z drugiej strony mieszkańców - powiedział z-ca miasta prezydenta miasta Krakowa Andrzej Kulig.

Zapowiedział też, że od 1 do 2 marca 2018 r. miasto zorganizuje międzynarodową konferencję "Miasta Historyczne 3.0". - Chcemy na niej m.in. wysłuchać doświadczeń tych miejsc, które z problemami współczesnej masowej turystyki zmagają się znacznie dłużej, niż Kraków - wyjaśnił z-ca prezydenta.

W ankiecie wzięło udział ponad 4 tys. respondentów. Wyniki pokazują, że udział turystyki w PKB Krakowa to ponad 8 proc. Z wartości skorygowanej PKB dla miasta Krakowa w 2016 r. (ponad 64 046,07 mln zł), branża turystyczna wygenerowała 4,55 proc. (2 914,1 mln zł.).

W sektorze turystycznym zatrudnionych jest ponad 10 proc. osób pracujących w mieście. Po uwzględnieniu efektów pośrednich i indukowanych wielkość zatrudnienia w branży turystycznej w Krakowie szacowana jest na poziomie całkowitym 40 551,83 pracowników. Łączna wartość wynagrodzeń brutto w całej turystyce wyniosła 7,5 proc. (873 489 071 zł). Po uwzględnieniu efektów pośrednich i indukowanych wartość całkowita wynagrodzeń w gospodarce naszego miasta to 6,74 proc (1 253 259 408 zł).

Suma podatków i opłat przez branżę turystyczną odprowadzonych do budżetu miasta w 2016 r. wynosiła: 170 066 245 zł. Uwzględniając efekty mnożnikowe kwota odprowadzanych podatków i opłat to 244 006 627 zł.

Turyści łącznie w mieście zostawili w 2016 r. 5,48 mln zł. Suma przeciętnych wydatków gości z Polski wynosiła 306 zł, a turystów zagranicznych 914 zł na osobę. Urząd Miasta Krakowa, wykonując ankietę sprawdził również, jaki wpływ na gospodarkę Krakowa miały Światowe Dni Młodzieży. Badania dotyczyły wyłącznie aspektu ekonomicznego, stanowiąc uzupełnienie badań przeprowadzonych przez zespół pod kierownictwem dr Borkowskiego z AWF, który skupił się przede wszystkim na motywacjach, preferencjach, zachowaniach pielgrzymów oraz ocenie przez nich Krakowa i ŚDM.

Wartość skorygowana PKB wygenerowana przez ŚDM Kraków 2016 wyniosła 1,35 proc. (862,84 mln zł). 3,45 proc. dochodów budżetu Krakowa w lipcu 2016 r. to podatki i opłaty wygenerowane przez ŚDM. Prawie 13 mln zł z tej kwoty trafiło bezpośrednio do budżetu miasta w formie podatków i opłat. Łącznie pielgrzymi w Krakowie zostawili 472 mln zł. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.