PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Śląskie. Kolejka wąskotorowa ruszy 9 czerwca

  • PAP/KDS    26 maja 2019 - 19:02
Śląskie. Kolejka wąskotorowa ruszy 9 czerwca
(fot. Facebook/Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych - SGKW Bytom)

Już w niedzielę, 9 czerwca 2019, czyli kilka tygodni wcześniej niż w poprzednich latach, rozpocznie regularne sezonowe kursowanie popularna wśród mieszkańców Górnego Śląska kolejka wąskotorowa z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego.




  • Poinformowało o tym w niedzielę Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW) które, będąc operatorem kolejki, co roku uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy.
  • Oznaczało to dotąd przejazdy w weekendy i święta na całej, liczącej ok. 21 km trasie - od końca czerwca do września.
  • W tym roku kolejka po raz pierwszy pojedzie z pasażerami 8 czerwca, w święto Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego - Industriadę.

Co roku obowiązuje wówczas specjalny rozkład, umożliwiający przejazdy między centrum Bytomia i ważnymi punktami Szlaku: bazą SGKW w bytomskiej dzielnicy Karb, Elektrociepłownią Szombierki, a także Zabytkową Kopalnią Srebra w tarnogórskiej dzielnicy Repty.

Według szacunków SGKW podczas ubiegłorocznej Industriady przez stację w Karbiu przewinęły się ponad 4 tys. zwiedzających. Stowarzyszenie uruchomiło 22 pociągi pod nazwą INDUexpress, praktycznie wszystkie miały ponad 100-procentowe obłożenie.

Podobne INDUexpressy będą kursowały podczas tegorocznej Industriady. Łącznie zapowiedziano dotąd 12 kursów. Pociągi z centrum Bytomia będą odjeżdżały co dwie godziny od godz. 9.00, a spod tarnogórskiej kopalni - podobnie, co dwie godziny, od godz. 10.05. Przejazdy na terenie Bytomia będą bezpłatne; bilet między Bytomiem a Tarnowskimi Górami ma kosztować 10 zł (ulgowy 5 zł).

Na stacji w Karbiu przewodnicy SGKW będą oprowadzali grupy chcące poznać zachowany dorobek i wysłuchać historii tej kolei. Co roku wydarzeniem jest możliwość zejścia do kanału rewizyjnego i obejrzenia, jak wygląda lokomotywa od spodu. Będzie też można m.in. pojeździć drezyną ręczną i wziąć udział w prezentacji techniki remontu torowiska.

Wolontariusze Stowarzyszenia chcą bowiem pokazywać, jak przed corocznym uruchomieniem kolejki sprawdzają i uzupełniają infrastrukturę torową, samodzielnie - własnymi siłami - odbudowując czy remontując znaczne fragmenty torowiska.

Tylko w sobotę członkowie SGKW m.in. zamontowali tzw. zwrotniki przy rozjazdach na mijance w Tarnowskich Górach (w miejsce elementów skradzionych jakiś czas temu), wymienili kilka podkładów, oczyścili z ziemi rowki przy szynach na skrzyżowaniach z drogami i usunęli kilka zwalonych przez wichury drzew.

Choć podczas Industriady można dotrzeć INDUexpressem tylko do Zabytkowej Kopalni Srebra, w wakacyjne weekendy i święta będzie można dojechać dalej - do centrum Tarnowskich Gór oraz zalewu Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Choć stowarzyszenie dotąd nie podało tegorocznego rozkładu jazdy, w poprzednich latach układano go tak, aby w Bytomiu można było przesiadać się między kolejką, a rozkładowymi pociągami Kolei Śląskich.

Ten sezon kolejki, podobnie jak w ub. latach, powinien też zostać znów przedłużony dzięki "Srebrnemu pociągowi". To wspólna oferta niedzielnych wycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra, przygotowana przez Koleje Śląskie, SGKW oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Z jednego biletu na przejazd pociągiem normalnym i wąskotorowym oraz na zwiedzanie kopalni w ub. roku można było korzystać od października do grudnia.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW), których jedną z pozostałości jest właśnie kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.

Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną część sieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, a operatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie. W ostatnich latach tabor kolejki jest sukcesywnie remontowany. Jesienią 2013 r. świętowano 160-lecie GKW.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.