Partner portalu

W Lublinie powstał projekt miejskich standardów dotyczących pieszych

Priorytetowe traktowanie ruchu pieszych jako najbardziej naturalnego, najzdrowszego i najtańszego sposobu poruszania się po mieście zakłada opracowany projekt Lubelskie Standardy Piesze.

Propozycje Lubelskich Standardów Pieszych powstały podczas realizacji projektu „Miasto dla ludzi”, w którym brali udział mieszkańcy i urzędnicy miejscy.

„Mieszkańcy byli najważniejszymi uczestnikami naszego projektu. Po blisko dwóch latach pracy mamy nie tylko konkret w postaci projektu standardów pieszych, ale też aktywnie działające środowisko osób pieszych i społeczne poparcie” - powiedziała koordynatorka projektu „Miasto dla ludzi” Marta Kurowska.

Wypracowany - na podstawie warsztatów i spotkań z mieszkańcami - projekt ma być podstawą dla ostatecznego dokumentu Lubelskie Standardy Piesze, który po konsultacjach zostanie wdrożony jako obowiązujący w procedurach planistycznych, inwestycyjnych i strategicznych miasta.

„Wprowadzamy 'myślenie nogami' zamiast 'myślenia samochodem' przy planowaniu wygodnych dojść, przejść przez ulicę, sposobów przemierzania miasta. Podnosimy rangę chodzenia jako formy transportu, która ma swoje potrzeby, analogicznie jak ruch samochodowy” – piszą autorzy projektu Lubelskich Standardów Pieszych.

Ruch pieszy – według projektu – ma być priorytetem przy planowaniu przestrzeni oraz projektowaniu i budowy różnych obiektów. Transport pieszy w dokumencie traktowany jest jako podstawowy sposób poruszania się po mieście, a jego istnienie i jakość ma wpływ na efektywność innych typów transportu.

Autorzy projektu postulują m.in., aby w centrum miasta ruch pieszych był uprzywilejowany, a każda ulica - istniejąca lub projektowana – miała też drogę dla pieszych, „aby nie było dróg tylko dla samochodów”.

Zdaniem twórców projektu należy dążyć do zwiększenia stref o małym natężeniu ruchu, z ograniczeniem prędkości dla samochodów do 30 km/h – m.in. na osiedlach i w centrum. Na ulicach o małym natężeniu ruchu (i ograniczeniu do 30 km/h) należy zrezygnować z wyznaczania przejść dla pieszych na rzecz swobodnego poruszania się ich po całej przestrzeni, które mogą być współdzielone, czyli bez wyróżników chodnika i jezdni.

W projekcie postuluje się też, by przeanalizować możliwość zamknięcia (także czasowego) niektórych ulic dla ruchu pojazdów z dopuszczeniem tylko np. komunikacji miejskiej i dostawców towarów.

Sygnalizacja świetlna to – według autorów projektu - rozwiązanie kosztowne i zmniejszające płynność ruchu pieszych, dlatego powinno być stosowane jako ostateczne, gdy wyczerpią się możliwości innych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu. Do minimum należy ograniczyć też przyciski do ręcznego wzbudzania światła zielonego i nie stosować wieloetapowych przejść dla pieszych.

W dokumencie są też zapisy o odpowiednio szerokich trasach dla pieszych, dbałości o ich otoczenie, estetykę, ale także lokalizacji siedzisk, ławek i oparć umożliwiających zatrzymanie się i odpoczynek bez kolizji z innymi osobami idącymi.

Autorzy postulują, by przyjęto zasadę planowania krótkich dróg, przy których będą mogły mieścić się m.in. punkty usługowe, handlowe, gastronomiczne, mieszkania, biura. Mieszanie tych funkcji i bliskość usług zwiększy ruch pieszy, poprawi bezpieczeństwo, ale też wprowadzi „życie na ulice”. Dotyczyć to też ma sieci przystanków komunikacji publicznej, do których czas dojścia nie powinien przekraczać 10 minut.

Projekt standardów wprowadza też udogodnienia dla niepełnosprawnych i starszych, jak np. wyznaczanie tras alternatywnych, montowanie ruchomych schodów, objazdów, specjalnych platform, bezpłatna komunikacja miejska na danym odcinku. Przy budowie lub remoncie dróg mają być likwidowane bariery, np. wysokie krawężniki.

W standardach zapisano też „promowanie kultury chodzenia”, czyli zachęcanie mieszkańców do poruszania się pieszo lub łączenia ruchu pieszego z komunikacją publiczną i rowerową.

Autorzy dokumentu podkreślają, że rozwijanie ruchu pieszego przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza (mniej spalin, hałasu), do rozwoju ekonomicznego przy ulicach (handel, usługi), zmniejsza koszty utrzymania, budowy i remontów dróg, służy podniesieniu poziomu zdrowia mieszkańców i rozwojowi kultury.

Prezydent Lublina Krzysztof Żuk zadeklarował, że projekt będzie podstawą dla wydania zarządzenia miasta w tej sprawie. „Będziemy chcieli to uregulować. Chodzi o to, żeby przygotowując inwestycje nie zapominać o tych standardach. Jeśli będzie to miało formę zarządzenia, to wtedy będzie obligatoryjne dla urzędników, którzy przygotowują stosowną dokumentację” – powiedział.

„Dziękuję za tę pracę i podpowiedzi. To też oznacza, że Lublin jest miastem bardzo aktywnych mieszkańców, organizacji i to partnerzy społeczni wypełniają przestrzeń miasta znakomitymi pomysłami” – dodał Żuk.

KOMENTARZE1

  • shv 2016-02-17 11:23:25
    Projekt ciekawy. Oby tylko nie doszło do przegięcia w drugą stronę, bo wtedy centrum miasta zostanie sparaliżowane.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!